Har mulltoa installerad men är ganska trött på slasket vid tömning, det är ju inte direkt
mull som skall komposteras fast jag följer Mulltoas anvisningar för användning.
Har tittat på förbrännings o frysalternativ men får inte någon "kick" för den ena eller andra sorten, mer än att
frysalternativet verkar vara lite billigare?
Har uppvärmt utedass där den skall installeras och godkänd latrinkompost.
Någon som har erfarenhet av den ena eller båda teknikerna?
Sign Tolle

wildeside
Har erfarenhet av cinderellas förbrännings toalett och kan bara ge positiva omdömen om den.
Har den i arbetsvagnar och ute vid bastun och badbaljan.
Inget klaffs med en massa fekalier utan det är bara att tömma ask byttan ibland.
Innan jag installerade reningsverket hade vi även den i huset under en period och det fungerade bra det med....

• Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade frystoa i anslutning till kallfarstun några år, som ett komplement till utedasset. Det funkade väl, men det är inte så smidigt att tömma den. I instruktionerna hävdades att det bara var att ha en plastsäck som enkelt kunde bytas ut när den var full. Jag testade det en gång, men säcken hade förstås frusit fast. Minns inte vilket verktyg jag använde för att hacka loss den :p.
Sen fick det bli en stor plasthink. Som också frös fast en aning, men mest uppe vid sittringen, där det blev påfrostning eftersom locket knappast var isolerat.

Du har redan en godkänd latrinkompost, så därför rekommenderar jag någon form av urinsepareringssystem. Finns färdiga dass-insatser för att modda ett befintligt dass, eller också går det att göra själv med hjälp av en tratt, slang och slangklämmor samt ett uppsamlingskärl för urinen. Fekalierna kan få landa i en enkel tunna precis bakom pissetratten.
Det är som du säkert vet blandningen av nummer ett och två i samma behållare som ger upphov till stank. Skiljer man på dem blir det i princip luktfritt.

Förbränningstoa? Hade vår Herre menat att vi skulle elda upp vårt bajs hade vi skitit björkved.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade frystoa i anslutning till kallfarstun några år, som ett komplement till utedasset.

Förbränningstoa? Hade vår Herre menat att vi skulle elda upp vårt bajs hade vi skitit björkved.
Hade vår herre menat att vi skulle frysa skiten hade vi knappast haft sommar;)

Vore björkved restprodukt hade jag fullt förstått Separett Burn 9000 där man tydligen själv ska elda upp resterna.

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore björkved restprodukt hade jag fullt förstått Separett Burn 9000 där man tydligen själv ska elda upp resterna.
Den hamnar som ny etta på min icke-inköpslista!

wildeside wildeside skrev:
Har erfarenhet av cinderellas förbrännings toalett
Jag har 2 bekanta med samma toalett och det verkar vara ett innovativt underverk.

Den hamnar som ny etta på min icke-inköpslista!
Den måste väl vara för att runda reglerna där kommunen inte tillåter kompostering?

F fribygg skrev:
Den måste väl vara för att runda reglerna där kommunen inte tillåter kompostering?
Vilket egentligen är konstigt, för i normalfallet är det strängeligen förbjudet att elda avfall hemma. Borde gälla latrin också, kan en tycka.

Rekommenderar cinderella alla dar i veckan.
Finns dock en grej man bör tänka på. Den har ju en "fördel" ... med att inte förbränna medans den aktivt används. Det ger effekten att om man e för många eller går för ofta, så hinner inte allt förbrännas korrekt. Har själv modifierat så att förbränningen fortsätter även fast man sitter där -- så dom senaste tre åren har det vait helt perfekt även om man är 10 personer ( 3 gubbar å 7 tjejer ) på samma mugg.

Vilket egentligen är konstigt, för i normalfallet är det strängeligen förbjudet att elda avfall hemma. Borde gälla latrin också, kan en tycka.
om man bränner skiten med el, gas, villaolja eller björkved borde inte spela nån roll

Tackar för er input i ämnet, ger lite mer näring åt förbränningstekniken men jag avvaktar.
Fortsätt gärna att ge synpunkter, har inte tagit något beslut ännu.

L Lynghaug skrev:
Rekommenderar cinderella alla dar i veckan.
Finns dock en grej man bör tänka på. Den har ju en "fördel" ... med att inte förbränna medans den aktivt används. Det ger effekten att om man e för många eller går för ofta, så hinner inte allt förbrännas korrekt. Har själv modifierat så att förbränningen fortsätter även fast man sitter där -- så dom senaste tre åren har det vait helt perfekt även om man är 10 personer ( 3 gubbar å 7 tjejer ) på samma mugg.
Hur gör man detta vi är familj på 5 barn 2 vuxna.. fekalier överallt 😂

M Metkal skrev:
Hur gör man detta vi är familj på 5 barn 2 vuxna.. fekalier överallt 😂
Du vet att man kan fler än en toa?

D Dilato skrev:
Du vet att man kan fler än en toa?
Japp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.