3 987 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Förbjudet att exportera elverktyg från Tyskland till Sverige?!
Fast gränserna för batterier är ganska väl tilltagna och dessutom gäller väl inte dessa för marktransport. Jag har väldigt svårt att se att de skulle flyga upp saker från Tyskland till Sverige...Jarlsgård skrev:
Må hända att de är tilltagna men kan nästan garantera att det gäller även marktransport. Allt över en viss gräns som vi reparerar ska läggas på en separat pall med farligt gods lappar, de får alltså inte blandas ihop med det övriga.agehall skrev:
Nu säger jag inte att man inte får lov att skicka det utomlands, för det får man. Bara att processen blir krångligare samt dyrare eftersom det inte kan hanteras tillsammans med annat gods i samma utsträckning. Kan vara därför de satt sig på tvären gällande att skicka elverktyg med batterier i TS fall men olagligt är det mig veterligen inte. Vi skickar ju till Danmark dagligen och det borde ju isåfall vara precis lika olagligt som att skicka från Tyskland till Sverige. Dessutom kommer samtliga våra leveranser med reservdelar ifrån Tyskland...
Låter snarare som om företaget i fråga försöker komma med bortförklaringar för att slippa skicka grejerna.
Ja, det är bara att bojkotta såna företag som hittar på konstiga ursäkter för att det är bekvämare att slippa sälja till andra EU-länder. Det kanske kan hänga samman med att de är skyldiga att redovisa svensk moms om de säljer för mer än, jag tror att det var 40000 EUR? Gerschwitz vägrar ju att sälja nätdrivna verktyg också. Det är svårt att förklara med Li-batteriers farlighet. Jag har kollat lite på Schreinerwerkzeug-schmid, och de ser inte ut att krångla med påhittade lagar. Bättre priser än Gerschwitz också.
Det är väl bara att göra som alla andra - om man inte vill leverera utomlands så erbjud inte leveranser utomlands helt enkelt. Det kan knappast vara förbjudet att enbart rikta sig till den lokala marknaden - det är ju normalfallet.mattiasp skrev:
Jag gissar -utan att på något sätt veta -att gerschwitz har tänkt ut att de säljer prylar till oss för strax under momsredovisningsgränsen, om man undantar batteri- och nätdrivna elverktyg. Det skulle i så fall vara ett sätt för dem att både behålla kakan och äta den. Jag lägger inte en Euro hos Gerschwitz i fortsättningen!
Klicka här för att svara