Hej!

Jag köpte precis en Dewalt kombisåg DN734N och började packa upp den. Sen läser jag i bruksanvisningen att för bordssågen (som har steglös inställning för sågdjupet) är "Falsning, Klyvning eller Spontning inte tillåten". (Sidan 119.) Alltså vad menar de?

Vad har man en bordssåg till om inte för att klyva? Och vad har man ställbart sågdjup till om inte för att sponta? Vad menar de? Jag vågar ju inte använda dem om jag ska lämna tillbaka den...

• Sida ur bruksanvisning med varningsrubrik angående användningen av bordssågar för Dewalt kombisåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
S
Antagligen har den ingen klyvkniv som minskar risken för kast och de har skrivit så för att friskriva sig. Klyva utan klyvkniv är inte att rekommendera och inte godkänt enligt arbetsmiljöregler.
Det går så klart att klyva ändå men om du är osäker är det kanske bättre att köpa två olika sågar?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Antagligen har den ingen klyvkniv som minskar risken för kast och de har skrivit så för att friskriva sig. Klyva utan klyvkniv är inte att rekommendera och inte godkänt enligt arbetsmiljöregler.
Det går så klart att klyva ändå men om du är osäker är det kanske bättre att köpa två olika sågar?
Vad har man annars bordssåg till? (Riktig fråga, jag är inte snickare.) "Klyvkniv", är det sågen i sig eller bara klingan?

Redigerat:
S
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Det kan ju helt enkelt vara en felskrivning, vilket också är troligt eftersom de inte förbjuder kapning. Troligtvis åsyftas just kapning.

Det står ju en del om klyvkniven i stycket ovanför, vilket antyder att en sådan finns. Jag hittar inte modellen på tillverkarens hemsida. Kolla i bruxen vad det står på andra språk du behärskar.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det står ju en del om klyvkniven i stycket ovanför, vilket antyder att en sådan finns. Jag hittar inte modellen på tillverkarens hemsida. Kolla i bruxen vad det står på andra språk du behärskar.
Bra idé! Jag tycker att jag är hyfsad på engelska. Men vaken jag eller google translate reder detta "Rebating, slotting or groovibg is not allowed."

http://service.dewalt.se/DEWALT/SE/sv-SE/Product/ProductDetail?id=7990

S
Falsning, spårning.
Slotting tror jag innbär att göra ett urtag.

Jag tolkar det som ett omständigt sätt att skriva att huven/kåpan ovan klingan alltid ska sitta på vid sågning?

Den steglösa inställningen av sågklingans höjd är ju främst till för att kunna såga ämnen med olika höjd och låta bara tänderna sticka upp genom ämnet (säkrast och blir bäst snitt på så vis).

Sen är ju klyvning en felskrivning eller rättare sagt en felöversättning, helt klart.

Jag tolkar det nu som, med lite mer information, att man inte kan spåra, eftersom klyvkniven går upp ovanför klingan. Det är ett vanligt problem, som det finns lite olika lösningar på. Ett dåligt sätt att lösa problemet är att ta bort klyvkniven. Ett bättre sätt är att skaffa en lägre klyvkniv att använda vid dessa tillfällen. Man köper en extra klyvkniv som reservdel och går loss med vinkelslipen.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering, i manualen som finns på deras hemsida är hela stycket där detta står borttaget! :-P De insåg väll det orimliga.

mattiasp mattiasp skrev:
Jag tolkar det nu som, med lite mer information, att man inte kan spåra, eftersom klyvkniven går upp ovanför klingan.
Nu har jag packat upp den, och det har du helt rätt i!

För min användning tror jag inte att klyvkniven gör så stor nytta över huvud taget, mina spår är bara några mm djupa, så träet kommer aldrig att hugga. Synd ett det inte är lite mer flexibel som den är på min sänksåg, men som sagt, för mina prylar kommer det nog ett gå bra utan!

Dock märkte jag att vid geringsläge på kapsågen tar klingan i bordet...:cry: Hittar inget sätt att justera det. Blir nog inget stående i helgen, får avvakta vad butiken/Dewalt säger...

Kapsågens klinga tar i bordet vid geringsläge, synligt problem, behov av justering.
Skapa konto
Kapsåg i geringsläge där klingan tar i arbetsbordet; problem som nämns i byggforum.
Skapa konto

Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Dock märkte jag att vid geringsläge på kapsågen tar klingan i bordet...:cry: Hittar inget sätt att justera det. Blir nog inget stående i helgen, får avvakta vad butiken/Dewalt säger...

[bild] [bild]
Har aldrig använt Dewalts sågar. Men vissa märken och modeller går ju "för långt" när de ska ställas in, förbi sista graderingen. Fortfarande fruktansvärt dåligt gjort. Men det kanske inte är tänkt att man ska kunna kapa i de graderna du har den i på bilderna?
Bara en första tanke som inte alls behöver stämma..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.