245 473 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Veckans förbättringar
Anlitade värmepumps service att komma och granska luft-vatten pumpen och justera kurvan och då så upptäckte han att utedelens kablar inte var isolerade så det gjordes också
Installerade duschmunstycke som är snålare ( 6 liter / min ) förra var typ 11 liter / min, med två i hushållet så duschar vi typ 14 minuter så 84 liter varmvatten istället för 154 liter. Visst är det inte riktigt lika skönt som den förra men sparar en hel del
Anlitade värmepumps service att komma och granska luft-vatten pumpen och justera kurvan och då så upptäckte han att utedelens kablar inte var isolerade så det gjordes också
Installerade duschmunstycke som är snålare ( 6 liter / min ) förra var typ 11 liter / min, med två i hushållet så duschar vi typ 14 minuter så 84 liter varmvatten istället för 154 liter. Visst är det inte riktigt lika skönt som den förra men sparar en hel del
Det är fantastiskt gott om trädodlingar. Skog är mer ovanligt.SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, nu var det någon som skickade in skogen i diskussionen också.
Ni som oroar er för den svenska skogen, är ni aldrig runt i landet och ser er omkring, eller sitter ni mest hemma och kollar dokumentärer och läser på nätet om hur illa det är ställt i de svenska skogarna?
Vi har definitivt varken träd- eller elbrist i Sverige.
Nej, det var odlad mark för 60 år sen (egnahemsmark). Sen dess har omgivande skog brett ut sig allt mer och har annekterat nästan allt som tidigare var odlad markstefancrs skrev:
Precis beställt en kamin-insats till öppna spisen i gillestugan. Rejäl sak som ska gå att elda i lite mer än täljstenskaminen som inte tål att eldas för hårt. Ett par kubik ved finns redan staplad men kanske ska köpa på mig lite extra för säkerhets skull.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Oroar mig inte bara för extra hög elkostnad i vinter utan även all extra vedrök från grannarna. (Eller rök från värre grejor när veden är slut.) Knepigt när man både vill hålla nere uppvärmningskostnad och förbjuda nedsmutsning av luften inne i tätorter (det var därför gud uppfann kärnkraften, men vi är för dåliga på att utnyttja den).
Ska bli lite intressant, bor i villabebyggelse och vissa har redan klagat tidigare vintrar, det lär ju eldas betydligt mer denna och det kan nog skapa lite ...dynamik i området.TRJBerg skrev:
Be nån att bränna lite tomma mjölkpaket så ska du få se på dynamik i den lokala facebook gruppenD djac skrev:
Gärna efter mörkrets inbrott så det är omöjligt att veta vem som är det skyldige
Ja tyvärr lär vi se en hel del gamla villapannor brännandes olja i vinter. Med ett oljepris på 1:85/KWh så kan man ha rätt dålig verkningsgrad och ändå tjäna rejält med ett elpris på 4 kr/KWhMagnus E K skrev:
Oroar mig inte bara för extra hög elkostnad i vinter utan även all extra vedrök från grannarna. (Eller rök från värre grejor när veden är slut.) Knepigt när man både vill hålla nere uppvärmningskostnad och förbjuda nedsmutsning av luften inne i tätorter (det var därför gud uppfann kärnkraften, men vi är för dåliga på att utnyttja den).