D
D Daniel 109 skrev:
De om någon borde ju ha lärt sig läxan nu.
Precis, inget företag är ju opportunistiskt och framförallt återkommer aldrig* samma företag eller bransch i problemsammanhang.
*spår av ironi kan förekomma

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Veckans förbättringar

Anlitade värmepumps service att komma och granska luft-vatten pumpen och justera kurvan och då så upptäckte han att utedelens kablar inte var isolerade så det gjordes också

Installerade duschmunstycke som är snålare ( 6 liter / min ) förra var typ 11 liter / min, med två i hushållet så duschar vi typ 14 minuter så 84 liter varmvatten istället för 154 liter. Visst är det inte riktigt lika skönt som den förra men sparar en hel del

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, nu var det någon som skickade in skogen i diskussionen också.
Ni som oroar er för den svenska skogen, är ni aldrig runt i landet och ser er omkring, eller sitter ni mest hemma och kollar dokumentärer och läser på nätet om hur illa det är ställt i de svenska skogarna?
Vi har definitivt varken träd- eller elbrist i Sverige.
Det är fantastiskt gott om trädodlingar. Skog är mer ovanligt.

• Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Det är fantastiskt gott om trädodlingar. Skog är mer ovanligt.
Jag har skog, ifs rätt ung men helt naturligt uppväxt

N noone70 skrev:
Jag har skog, ifs rätt ung men helt naturligt uppväxt
Brann den förra ner? Annars skulle jag påstå att det är en odling. Om det är obrukad mark är det skog. Annars är det uniform, rätt tråkig odling. Oavsett om man har planterat/sått eller inte.

• Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Brann den förra ner? Annars skulle jag påstå att det är en odling. Om det är obrukad mark är det skog. Annars är det uniform, rätt tråkig odling. Oavsett om man har planterat/sått eller inte.
Nej, det var odlad mark för 60 år sen (egnahemsmark). Sen dess har omgivande skog brett ut sig allt mer och har annekterat nästan allt som tidigare var odlad mark

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nej, det var odlad mark för 60 år sen (egnahemsmark). Sen dess har omgivande skog brett ut sig allt mer och har annekterat nästan allt som tidigare var odlad mark
Låter som rätt trevlig skog!

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Låter som rätt trevlig skog!
Ja man kan råka trampa i all möjlig sorts avföring när man går runt :rofl:

Precis beställt en kamin-insats till öppna spisen i gillestugan. Rejäl sak som ska gå att elda i lite mer än täljstenskaminen som inte tål att eldas för hårt. Ett par kubik ved finns redan staplad men kanske ska köpa på mig lite extra för säkerhets skull.

Magnus E K
Oroar mig inte bara för extra hög elkostnad i vinter utan även all extra vedrök från grannarna. (Eller rök från värre grejor när veden är slut.) Knepigt när man både vill hålla nere uppvärmningskostnad och förbjuda nedsmutsning av luften inne i tätorter (det var därför gud uppfann kärnkraften, men vi är för dåliga på att utnyttja den).

• Gilla
JuggeH och 4 till
  • Laddar…
Redan sett mer ved bäras in på gatan vi bor på än tidigare år.
Kommer gå hett till här i höst/vinter, även hos oss antar jag.
Sotarna kommer ha fullt upp framöver :-)

• Wow
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Eldningssituationen ser bra ut för mig. Fick nyligen 10m3 björkved (har även en del gammal ved). Sotaren var här i veckan. Har 400 meter till närmsta granne.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eldningssituationen ser bra ut för mig. Fick nyligen 10m3 björkved (har även en del gammal ved). Sotaren var här i veckan. Har 400 meter till närmsta granne.
Ska bli lite intressant, bor i villabebyggelse och vissa har redan klagat tidigare vintrar, det lär ju eldas betydligt mer denna och det kan nog skapa lite ...dynamik i området.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Laddar…
D djac skrev:
Ska bli lite intressant, bor i villabebyggelse och vissa har redan klagat tidigare vintrar, det lär ju eldas betydligt mer denna och det kan nog skapa lite ...dynamik i området.
Be nån att bränna lite tomma mjölkpaket så ska du få se på dynamik i den lokala facebook gruppen
Gärna efter mörkrets inbrott så det är omöjligt att veta vem som är det skyldige:rofl::rofl::crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Oroar mig inte bara för extra hög elkostnad i vinter utan även all extra vedrök från grannarna. (Eller rök från värre grejor när veden är slut.) Knepigt när man både vill hålla nere uppvärmningskostnad och förbjuda nedsmutsning av luften inne i tätorter (det var därför gud uppfann kärnkraften, men vi är för dåliga på att utnyttja den).
Ja tyvärr lär vi se en hel del gamla villapannor brännandes olja i vinter. Med ett oljepris på 1:85/KWh så kan man ha rätt dålig verkningsgrad och ändå tjäna rejält med ett elpris på 4 kr/KWh

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.