L lat skrev:
Här är en tråd där nån frågar efter praktiska tips, som snabbt spårar ur till "snillen spekulerar" där runt 80% av inläggen inte är relevanta.

Det börjar bli mycket av såna trådar här.
Ja visst är det underbart :love::love::love:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ytterligare ett exempel på att kärnkraften är viktig. Enligt artikeln är anledningen att Sverige nu exporterar mest i Europa att Frankrike har problem med sin kärnkraftsproduktion och därför inte längre är största producent.
..och kärnkraftsproduktionens problem i Frankrike just nu är att vattnet som skall kyla reaktorerna har blivit för varmt. Samma sak som hände här sommaren 2018.

Ingen nämner energiomställningen som en faktor i energidebatten, märkligt kan jag tycka. Billig fossil energi är det som har skapat välståndet i vår värld sedan slutet av 1700-talet när engelsmännen började gräva kol i gruvorna. Nu måste vi fasa ut den billiga energin för att den förstör vårt klimat och ingen låtsas om att det har någon som helst betydelse.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
..och kärnkraftsproduktionens problem i Frankrike just nu är att vattnet som skall kyla reaktorerna har blivit för varmt. Samma sak som hände här sommaren 2018.

Ingen nämner energiomställningen som en faktor i energidebatten, märkligt kan jag tycka. Billig fossil energi är det som har skapat välståndet i vår värld sedan slutet av 1700-talet när engelsmännen började gräva kol i gruvorna. Nu måste vi fasa ut den billiga energin för att den förstör vårt klimat och ingen låtsas om att det har någon som helst betydelse.
Billig, ren och tillförlitlig el är vad som skapat välståndet i sverige…
Nu har vi dyrar, smutsigare och vind, sol och diktator- beroende - el
Starkt jobbat
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
A Abies koreana skrev:
..och kärnkraftsproduktionens problem i Frankrike just nu är att vattnet som skall kyla reaktorerna har blivit för varmt. Samma sak som hände här sommaren 2018.

Ingen nämner energiomställningen som en faktor i energidebatten, märkligt kan jag tycka. Billig fossil energi är det som har skapat välståndet i vår värld sedan slutet av 1700-talet när engelsmännen började gräva kol i gruvorna. Nu måste vi fasa ut den billiga energin för att den förstör vårt klimat och ingen låtsas om att det har någon som helst betydelse.
Tycker du skriver lite motsägelsefullt, "billig energi skapade välståndet" "nu måste vi fasa ut billig energi"?:thinking:
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tycker du skriver lite motsägelsefullt, "billig energi skapade välståndet" "nu måste vi fasa ut billig energi"?:thinking:
finns det ett egenvärde i att fasa ut billig el?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G
N noone70 skrev:
finns det ett egenvärde i att fasa ut billig el?
Japp det verkar så. Det sker ju nu bevisligen aktivt hela tiden och har så beslutats på demokratisk grund.

*ironi*
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
L lat skrev:
Här är en tråd där nån frågar efter praktiska tips, som snabbt spårar ur till "snillen spekulerar" där runt 80% av inläggen inte är relevanta.

Det börjar bli mycket av såna trådar här.
Här är en bild på en kanin

iu
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 9 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Här är en tråd där nån frågar efter praktiska tips, som snabbt spårar ur till "snillen spekulerar" där runt 80% av inläggen inte är relevanta.

Det börjar bli mycket av såna trådar här.
Håller med. Man börjar tröttna... Jag är genuint intresserad av svaren på ursprungliga frågan men alla j*vla OT-inlägg gör det bara löjligt.

Hade varit smidigt om man som "vanlig medlem" kunde markerat inlägg som OT.... Jag har några personer som jag blockat, det kan vara ett tipps. Det är Ofta samma personer som spammar sönder trådar.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Hjälper det att använda elen på natten? Enligt Aftonbladet är det ett icke-tips eftersom bara 1% av elanvändarna har timbaserat pris?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hjälper det att använda elen på natten? Enligt Aftonbladet är det ett icke-tips eftersom bara 1% av elanvändarna har timbaserat pris?
Det sparar lika mycket även om du inte har timpris. Men då för kollektiver som du delar rörligt avtal med. Ska det gynna dig personligen så måste du naturligtvis ha timpris.
De flesta tror nog inte att det behöver nämnas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ofta så är elpriset lågt under dygnets första sex timmar och väsentligt dyrare från tidig morgon och under större delen av dagen. Kan du flytta stora förbrukare till ca kl 00-06 så finns det mycket att spara. Detta varierar dock kraftigt från dag till dag. Ibland kostar det nästan ingenting under dygnets första timmar men ibland så kostar det nästan som på dagen, detta är dock mindre vanligt.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Edit: glömde nämna att man som sagt måste ha timpris för att få nytta av flyttad förbrukning. Detta är lätt att ordna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hjälper det att använda elen på natten? Enligt Aftonbladet är det ett icke-tips eftersom bara 1% av elanvändarna har timbaserat pris?
Du ska nog inte lita på Aftonbladet för mycket, men visst kan man i många fall spara pengar på att förskjuta mer av sin dygnsförbukning till mindre dyra tider. För att det ska ge något ska du ha ett abonnemang som är timbaserat. Gärna ett "trögt" hus och/eller gärna ett överdimensionerat värmesystem när det gäller effekt.
Kan också automatiseras både med enkla medel eller avancerade.
Kolla nordpols sida på priserna och försöka leva därefter med de möjligheter du har.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack för svaren. Får kolla hur det ligger till med vårt elpris då, men om det stämmer att bara 1% debiteras per timme känns det otroligt att jag skulle ingå i den 1%, det är inget aktivt val som vi gjort, vad jag vet.
Suck, bävar inför vintern...
 
Det borde du veta om i så fall. Det är ingen avtalstyp man råkar hamna på.
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det borde du veta om i så fall. Det är ingen avtalstyp man råkar hamna på.
Ja precis, så känner jag med. Men så med andra ord spelar det ingen roll när på dygnet man förbrukar elen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.