245 496 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
..och kärnkraftsproduktionens problem i Frankrike just nu är att vattnet som skall kyla reaktorerna har blivit för varmt. Samma sak som hände här sommaren 2018.P Paxman skrev:
Ingen nämner energiomställningen som en faktor i energidebatten, märkligt kan jag tycka. Billig fossil energi är det som har skapat välståndet i vår värld sedan slutet av 1700-talet när engelsmännen började gräva kol i gruvorna. Nu måste vi fasa ut den billiga energin för att den förstör vårt klimat och ingen låtsas om att det har någon som helst betydelse.
Billig, ren och tillförlitlig el är vad som skapat välståndet i sverige…A Abies koreana skrev:..och kärnkraftsproduktionens problem i Frankrike just nu är att vattnet som skall kyla reaktorerna har blivit för varmt. Samma sak som hände här sommaren 2018.
Ingen nämner energiomställningen som en faktor i energidebatten, märkligt kan jag tycka. Billig fossil energi är det som har skapat välståndet i vår värld sedan slutet av 1700-talet när engelsmännen började gräva kol i gruvorna. Nu måste vi fasa ut den billiga energin för att den förstör vårt klimat och ingen låtsas om att det har någon som helst betydelse.
Nu har vi dyrar, smutsigare och vind, sol och diktator- beroende - el
Starkt jobbat
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tycker du skriver lite motsägelsefullt, "billig energi skapade välståndet" "nu måste vi fasa ut billig energi"?A Abies koreana skrev:..och kärnkraftsproduktionens problem i Frankrike just nu är att vattnet som skall kyla reaktorerna har blivit för varmt. Samma sak som hände här sommaren 2018.
Ingen nämner energiomställningen som en faktor i energidebatten, märkligt kan jag tycka. Billig fossil energi är det som har skapat välståndet i vår värld sedan slutet av 1700-talet när engelsmännen började gräva kol i gruvorna. Nu måste vi fasa ut den billiga energin för att den förstör vårt klimat och ingen låtsas om att det har någon som helst betydelse.
Håller med. Man börjar tröttna... Jag är genuint intresserad av svaren på ursprungliga frågan men alla j*vla OT-inlägg gör det bara löjligt.L lat skrev:
Hade varit smidigt om man som "vanlig medlem" kunde markerat inlägg som OT.... Jag har några personer som jag blockat, det kan vara ett tipps. Det är Ofta samma personer som spammar sönder trådar.
Hjälper det att använda elen på natten? Enligt Aftonbladet är det ett icke-tips eftersom bara 1% av elanvändarna har timbaserat pris?
Det sparar lika mycket även om du inte har timpris. Men då för kollektiver som du delar rörligt avtal med. Ska det gynna dig personligen så måste du naturligtvis ha timpris.MariaiÖstergötland skrev:
De flesta tror nog inte att det behöver nämnas.
Ofta så är elpriset lågt under dygnets första sex timmar och väsentligt dyrare från tidig morgon och under större delen av dagen. Kan du flytta stora förbrukare till ca kl 00-06 så finns det mycket att spara. Detta varierar dock kraftigt från dag till dag. Ibland kostar det nästan ingenting under dygnets första timmar men ibland så kostar det nästan som på dagen, detta är dock mindre vanligt.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Edit: glömde nämna att man som sagt måste ha timpris för att få nytta av flyttad förbrukning. Detta är lätt att ordna.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Edit: glömde nämna att man som sagt måste ha timpris för att få nytta av flyttad förbrukning. Detta är lätt att ordna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du ska nog inte lita på Aftonbladet för mycket, men visst kan man i många fall spara pengar på att förskjuta mer av sin dygnsförbukning till mindre dyra tider. För att det ska ge något ska du ha ett abonnemang som är timbaserat. Gärna ett "trögt" hus och/eller gärna ett överdimensionerat värmesystem när det gäller effekt.MariaiÖstergötland skrev:
Kan också automatiseras både med enkla medel eller avancerade.
Kolla nordpols sida på priserna och försöka leva därefter med de möjligheter du har.
Tack för svaren. Får kolla hur det ligger till med vårt elpris då, men om det stämmer att bara 1% debiteras per timme känns det otroligt att jag skulle ingå i den 1%, det är inget aktivt val som vi gjort, vad jag vet.
Suck, bävar inför vintern...
Suck, bävar inför vintern...
Det borde du veta om i så fall. Det är ingen avtalstyp man råkar hamna på.