245 496 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Du tar inte till dig fakta. Vi importerar el till södra sverige och du kallar det för att vi transporterar den via Norge.D djac skrev:Nej, du går vilse bland orden, och ord spelar roll, den sidan kan hjälpa mycket där. Vi har ingen elbrist och risken för detta ligger åratal framåt i tiden, vid den tidpunkten bör risken vara minskad igen genom att elnätet stadigt blir bättre.
Ekonomifakta är en lobbyorganisation, de kan inte användas till något.
Jag har för övrigt läst Svenska Kraftnäts dokument lite mer nu och har löst Daniels och noone's diskussion om Karlshamnsverket:
Under vintern 2020/2021 var effektreservens storlek totalt 562 MW som utgjordes av produktionskapacitet i form av kondenskraft från Karlshamnsverket. Effektre- servens produktionsdel bjuds in på elbörsen av Svenska kraftnät och kan aktiveras på dagen före-marknaden vid risk för avkortning, dvs. när utbud och efterfrågan av el inte möts.
Produktionen som ingår i effektreserven ska finnas tillgänglig på reglerkraftmark- naden alla timmar under vinterperioden, med undantag om den avropats på dagen före-marknaden. Den kondenskraft som utgör produktionsdelen i effektreserven tar flera timmar att starta. För att den ska kunna avropas på reglerkraftmarknaden behöver Svenska kraftnäts balanstjänst i god tid före drifttimmen göra en bedöm- ning om den kommer att behövas, och i så fall ändra beredskapstiden för produkt- ionen. Effektreserven aktiveras först efter det att alla kommersiella bud på regler- kraftmarknaden har avropats.
Under vintern 2020/2021 ändrades beredskapstiden vid sju tillfällen. Vid dessa till- fällen var anledningen begränsningar i nätet, låga temperaturer och hög förbruk- ningsprognos.
Effektreserven beordrades utöver detta till minkörning25 vid tre tillfällen på grund av låga temperaturer samt ökad förbrukning jämfört med prognos.
Källa (sidan 21): https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2021.pdf
Redigerat:
Så någon elbrist har alltså inte uppstått, vi beordrar kraftverk i beredskapsläge men lyset är tänt. Att vi köper el från andra länder betyder inte att vi har elbrist, just nu tex så exporterar vi netto 3 861 MW men vi köper samtidigt på vissa ställen, ska vi utropa katastrofläge nu?J JockeHX skrev:Du tar inte till dig fakta. Vi importerar el till södra sverige och du kallar det för att vi transporterar den via Norge.
Jag har för övrigt läst Svenska Kraftnäts dokument lite mer nu och har löst Daniels och noone's diskussion om Karlshamnsverket:
Under vintern 2020/2021 var effektreservens storlek totalt 562 MW som utgjordes av produktionskapacitet i form av kondenskraft från Karlshamnsverket. Effektre- servens produktionsdel bjuds in på elbörsen av Svenska kraftnät och kan aktiveras på dagen före-marknaden vid risk för avkortning, dvs. när utbud och efterfrågan av el inte möts.
Produktionen som ingår i effektreserven ska finnas tillgänglig på reglerkraftmark- naden alla timmar under vinterperioden, med undantag om den avropats på dagen före-marknaden. Den kondenskraft som utgör produktionsdelen i effektreserven tar flera timmar att starta. För att den ska kunna avropas på reglerkraftmarknaden behöver Svenska kraftnäts balanstjänst i god tid före drifttimmen göra en bedöm- ning om den kommer att behövas, och i så fall ändra beredskapstiden för produkt- ionen. Effektreserven aktiveras först efter det att alla kommersiella bud på regler- kraftmarknaden har avropats.
Under vintern 2020/2021 ändrades beredskapstiden vid sju tillfällen. Vid dessa till- fällen var anledningen begränsningar i nätet, låga temperaturer och hög förbruk- ningsprognos.
Effektreserven beordrades utöver detta till minkörning25 vid tre tillfällen på grund av låga temperaturer samt ökad förbrukning jämfört med prognos.
Källa (sidan 21): [länk]
Jag anser också att vi borde bygga mer produktion i södra sverige, avlastar de nord-sydliga förbindelserna osv men inte för att avhjälpa den elbrist som vi inte har.
Jag lämnar dig med generaldirektörens från Svenska Kraftnäts egna ord i inledningen till den rapport jag länkade till i förra inlägget. Du får väl prata med honom om dina teorier helt enkelt. Lycka till.D djac skrev:Så någon elbrist har alltså inte uppstått, vi beordrar kraftverk i beredskapsläge men lyset är tänt. Att vi köper el från andra länder betyder inte att vi har elbrist, just nu tex så exporterar vi netto 3 861 MW men vi köper samtidigt på vissa ställen, ska vi utropa katastrofläge nu?
Jag anser också att vi borde bygga mer produktion i södra sverige, avlastar de nord-sydliga förbindelserna osv men inte för att avhjälpa den elbrist som vi inte har.
Årets kraftbalansrapport visar att den svenska kraftbalansen för kommande vinter är jämförbar med prognosen inför förra vintern, och att ett importberoende finns under ansträngda effektsituationer. Sverige har god överföringskapacitet till sina grannländer, men importmöjligheterna kan vara begränsade om dessa länder samtidigt har en ansträngd situation.
Hej igen Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej Dayangel
Om jag tolkar rätt, det du betecknar med ”vårt sätt att leva”,så varierar det nog väldigt mycket mellan olika människor. Hur vi tidigare har planerat vårt boende och hanterat inkomster, kostnader, investeringar etc.
Sedan jag köpte huset har jag genom olika åtgärder (som nu alla är återbetalda genom kostnadsminskningar) minskat min elanvändning (för elvärme och hushållsström) till ca 30 % av ursprungsnivån som var, när jag köpte huset.
De första investeringarna var dyrast men gav samtidigt mest återbetalning (inte kortast ”pay-off” tid) en återbetalning som fortsätter efter det att ”pay-off” tiden passerat. Detta har återinvesterats i nya investeringar som ger lägre återbetalning o.s.v.
Grovt räknat klarar jag av en tredubbling av elkostnaden innan jag är tillbaka på ursprungskostnaden, samtidigt som investeringarna är betalade.
Det som nu ligger i planen är köket och fönsterbyten som ger en större återbetalning för komfort, ögat etc. och mindre i form av en kostnadsminskning.
Det elpris vi idag har i de europeiska länderna kommer rimligen att vara kvar ett tag.
Erfarenhetsmässigt så tar det i Sverige idag ca 6 år från idé till en färdig kraftledning eller ställverk och det tar t.ex. ca 17 år från idé till ett färdigt kärnkraftverk, längre tid om det blir protester och överklaganden. Är vi medvetna om det kan vi lättare själva planera hur vi skall hantera vår elanvändning och våra investeringar.
Det har bland många, länge funnits en stark övertygelse att krig i vårt närområde är osannolikt och att tillgången på elenergi är oproblematisk och nästan kostnadsfri.
Naturligtvis, hade vi sluppit krig och om tillgången på elenergi varit obegränsad och bekymmersfri hade saker naturligtvis varit enklare…..![]()
Att vi investerar i saker och gör fastigheter m.m. bättre, mer energieffektiva ser jag så klart bara fördelar med. Missförstå mig inte med att jag på något sätt vill förbruka mer onödig el givet att vi fortsatt få ha vår nuvarande standard som vi lärt oss att leva med bara för att sabotera något, jag kämpar så klart för andra värderingar.
Det jag inte accepterar och ställer mig i stöt med är när det börjar komma på krav på rena livsstilsförändringar. Relaterat till el då, ex. att dra ner värmen och komfort, duscha kallt och kort, släcka varenda lampa, inte dammsuga, inte laga mat på givet klockslag, kasta ut torktumlaren och sen cykla vart man än ska osv. Det är så långt ifrån den framtiden man kan komma som jag siktar på.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Stämmer bra, Sverige har ingen elbrist över året men högre risk för effektbrist om behovet ökar och det inte blåser en kall och mörk period på vintern. Blåser det inte så mycket i södra Skandinavien så blåser det troligen inte i Danmark eller norra Tyskland heller.D djac skrev:Så någon elbrist har alltså inte uppstått, vi beordrar kraftverk i beredskapsläge men lyset är tänt. Att vi köper el från andra länder betyder inte att vi har elbrist, just nu tex så exporterar vi netto 3 861 MW men vi köper samtidigt på vissa ställen, ska vi utropa katastrofläge nu?
Jag anser också att vi borde bygga mer produktion i södra sverige, avlastar de nord-sydliga förbindelserna osv men inte för att avhjälpa den elbrist som vi inte har.
Sen har Sverige brist på rimligt prissatt el pga hur marknaden just nu är uppsatt där Sverige blivigt en väldigt stor bruttoexportör, hela sommaren en stor andel av all kk el till tex Danmark som inte ville ha kk, ganska ironiskt.
Så här kan man sammanfatta den svensk debattenG OMathson skrev:Stämmer bra, Sverige har ingen elbrist över året men högre risk för effektbrist om behovet ökar och det inte blåser en kall och mörk period på vintern. Blåser det inte så mycket i södra Skandinavien så blåser det troligen inte i Danmark eller norra Tyskland heller.
Sen har Sverige brist på rimligt prissatt el pga hur marknaden just nu är uppsatt där Sverige blivigt en väldigt stor bruttoexportör, hela sommaren en stor andel av all kk el till tex Danmark som inte ville ha kk, ganska ironiskt.
Experter plus kärnkraftsförespråkare: Vi har effektbrist i sverige
Vänster Politiker + deras anhängare: VI HAR INTE ELBRIST I SVERIGE
Förstår att du ser det så men verkligheten är att de som spelar upp elbrist som ett hot gör det för att locka rädda och okunniga människor, eller för att de har andra agendor, realister som kan tolka information blir inte rädda för just det. Oftast används sådana pseudokriser för att dra uppmärksamhet från andra mindre accepterade förändringar, -rök och speglar. Du bör alltså inte titta dit de försöker få dig att fokusera.N noone70 skrev:
Däremot bör nog alla kunna reagera på att priserna är höga.
Bluddrandet om spelad elbrist är ett sätt att försöka prata bort effektbristen. Synd att valet inte är i februari. Det behövs tyvärr en riktig vinter med högtryck (kallt och vindstilla) för att väcka det sovande folket. Jag är tyvärr tveksam till att de går att väcka.
Får att gå tillbaka till styrning när man har timdebitering så hjälper det bara de dagar där billig el finns att tillgå. Det gäller inte alla dagar.
Vissa dagar är det svindyrt alla timmar och jag tror vi kommer se fler av dessa vintertid. Exempel imorgon 12 Aug 2022 där SE4 priser är konstant mellan 4 och 7 kronor alla timmar på dygnet. Lägg där till en krona för nätdelen också (överföringsavgift, skatter etc). Så 5 till 8 kronor ink moms per kWh varje timme.
Så vi har flera utmaningar inför vintern här nere i söder, framförallt om man bor i villa med direktverkande el. Man bör åtminstone ha en luft/luft värmepump i så fall.
1. Dyrt pris alla timmar på dygnet
Exempel SE4 imorgon (Fre 12 Aug). Var ska man styra sin förbrukning här? Inga roliga alternativ. Varför så dyrt? Det blåser inte eller det är underhåll på kraftverk runt om i europa eller sverige. Med färre kärnkraftverk (Gått från 12 till 6) så märks såklart underhåll mer.
Säg att vi får en vindstilla vargavinter i södra delen av landet. Säg att denna pristrend håller i sig i två veckor. i december. Kanske till dubbla eller trippla priset? Låter kanske galet men det som oroar mig är att ingen vet vad worst case kan bli.
Enda lösningen är att ha en plan för att kunna stänga ner allt som förbrukar el utom det mest nödvändiga. Titta på alternativa värmekällor som eldning eller t.o.m. fotogenkaminer. Förbered redan nu en plan där du vet vilka säkringar eller utrustning du kan slå av helt.
Ovanstående är alltså priset under en dag i augusti när värmen är 30 grader under dagen, 15 under natten. Vad ser motsvarande bild ut i december vid -15 grader? Finns det någon maxtak här när det gäller pris inom elhandel i europa? Jag hoppas det.
Under sommaren dock bör det vara en stor vinst om man har solceller och kan sälja till dessa priser.
2. Billigt pris vissa timmar (oftast natt) dyrt övriga timmar.
Exempel SE4 idag (Tor 11 Aug). Här är styrning perfekt. Jättebilligt på natten.
Gå all in på styrning som diskuterats i tråden tidigare.
3. Billigt pris alla timmar på dygnet
Ibland är det precis tvärtom än första exemplet. Tidigare i augusti hade vi nästan konstant 2 öre hela dagen med vissa toppar på 20 öre. Detta är ofta när det blåser mycket. Man kan i princip idag titta på väderleksrapporten för att uppskatta sitt kommande elpris.
Här är det bara att köra på. Knappt lönt styra någonting. Men passa på och ladda elbilen och utföra mer elintensiva saker. Solcellsförsäljning är lite tråkigare dessa dagar.
Det deprimerande i det hela är att det är i princip omöjligt att uppskatta framtida elräkningar. Säg att ditt fina bundna 5-års avtal på 40 öre går ut idag. Det är inte många fastprisavtal som ser roliga ut i SE4. Nu får man tänka på att välja en elleverantör som är stabil också och inte riskerar konkurs pga att de lovat för mycket. Då åker ditt avtal i soporna, se hur det gick i UK. Väljer du vattenfall SE4 fast 1 år får du betala 498 öre ink moms. Väljer du Vattenfall SE4 fast 3 år kommer du lite lägre på 366 öre ink moms. Det är inte en dålig ökning från de 40 till 80 öre ink som många haft bundet tidigare.
De enda alternativen jag ser är att antingen bita i det sura äpplet och binda, eller gå all in på timdebitering (riktigt timdebitering, inte medelvärdet per månad) och styr allt du kan. Har du råd lägg till solceller. Titta på alternativa möjligheter till uppvärmning om elpriser skulle sticka till 20 kronor eller mer under en längre tid i vinter. Det gick en (komisk?) reklam på TV där elbilen laddades mha ett elverk drivet av bensin. Vi är kanske inte långt ifrån det absurda scenariot om det blir riktigt högra elpriser vintertid
Vissa dagar är det svindyrt alla timmar och jag tror vi kommer se fler av dessa vintertid. Exempel imorgon 12 Aug 2022 där SE4 priser är konstant mellan 4 och 7 kronor alla timmar på dygnet. Lägg där till en krona för nätdelen också (överföringsavgift, skatter etc). Så 5 till 8 kronor ink moms per kWh varje timme.
Så vi har flera utmaningar inför vintern här nere i söder, framförallt om man bor i villa med direktverkande el. Man bör åtminstone ha en luft/luft värmepump i så fall.
1. Dyrt pris alla timmar på dygnet
Exempel SE4 imorgon (Fre 12 Aug). Var ska man styra sin förbrukning här? Inga roliga alternativ. Varför så dyrt? Det blåser inte eller det är underhåll på kraftverk runt om i europa eller sverige. Med färre kärnkraftverk (Gått från 12 till 6) så märks såklart underhåll mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säg att vi får en vindstilla vargavinter i södra delen av landet. Säg att denna pristrend håller i sig i två veckor. i december. Kanske till dubbla eller trippla priset? Låter kanske galet men det som oroar mig är att ingen vet vad worst case kan bli.
Enda lösningen är att ha en plan för att kunna stänga ner allt som förbrukar el utom det mest nödvändiga. Titta på alternativa värmekällor som eldning eller t.o.m. fotogenkaminer. Förbered redan nu en plan där du vet vilka säkringar eller utrustning du kan slå av helt.
Ovanstående är alltså priset under en dag i augusti när värmen är 30 grader under dagen, 15 under natten. Vad ser motsvarande bild ut i december vid -15 grader? Finns det någon maxtak här när det gäller pris inom elhandel i europa? Jag hoppas det.
Under sommaren dock bör det vara en stor vinst om man har solceller och kan sälja till dessa priser.
2. Billigt pris vissa timmar (oftast natt) dyrt övriga timmar.
Exempel SE4 idag (Tor 11 Aug). Här är styrning perfekt. Jättebilligt på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå all in på styrning som diskuterats i tråden tidigare.
3. Billigt pris alla timmar på dygnet
Ibland är det precis tvärtom än första exemplet. Tidigare i augusti hade vi nästan konstant 2 öre hela dagen med vissa toppar på 20 öre. Detta är ofta när det blåser mycket. Man kan i princip idag titta på väderleksrapporten för att uppskatta sitt kommande elpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det bara att köra på. Knappt lönt styra någonting. Men passa på och ladda elbilen och utföra mer elintensiva saker. Solcellsförsäljning är lite tråkigare dessa dagar.
Det deprimerande i det hela är att det är i princip omöjligt att uppskatta framtida elräkningar. Säg att ditt fina bundna 5-års avtal på 40 öre går ut idag. Det är inte många fastprisavtal som ser roliga ut i SE4. Nu får man tänka på att välja en elleverantör som är stabil också och inte riskerar konkurs pga att de lovat för mycket. Då åker ditt avtal i soporna, se hur det gick i UK. Väljer du vattenfall SE4 fast 1 år får du betala 498 öre ink moms. Väljer du Vattenfall SE4 fast 3 år kommer du lite lägre på 366 öre ink moms. Det är inte en dålig ökning från de 40 till 80 öre ink som många haft bundet tidigare.
De enda alternativen jag ser är att antingen bita i det sura äpplet och binda, eller gå all in på timdebitering (riktigt timdebitering, inte medelvärdet per månad) och styr allt du kan. Har du råd lägg till solceller. Titta på alternativa möjligheter till uppvärmning om elpriser skulle sticka till 20 kronor eller mer under en längre tid i vinter. Det gick en (komisk?) reklam på TV där elbilen laddades mha ett elverk drivet av bensin. Vi är kanske inte långt ifrån det absurda scenariot om det blir riktigt högra elpriser vintertid
Snyggt med mästrande argumentation som antyder att jag och övriga som inte håller med dig och dina gelikar skulle vara rädda, lättlurade och att det skulle röra sig om någon form av konspiration …D djac skrev:Förstår att du ser det så men verkligheten är att de som spelar upp elbrist som ett hot gör det för att locka rädda och okunniga människor, eller för att de har andra agendor, realister som kan tolka information blir inte rädda för just det. Oftast används sådana pseudokriser för att dra uppmärksamhet från andra mindre accepterade förändringar, -rök och speglar. Du bör alltså inte titta dit de försöker få dig att fokusera.
Däremot bör nog alla kunna reagera på att priserna är höga.
Argumenten är skrämmande lika de som alla vi som inte köpte propagandan om hur bra invandringen var för sverige fick utstå under första halvan av 2010 talet
Undra om vi kommer få höra ett ”Vi har varit naiva” även denna gång?
Hur som helst…
Vi får se om/när vi får nedstängningar i nätet vem som har rätt
Redigerat:
Det viktiga är egentligen inte hur mycket effekt vi har tillgängligt idag, eller ens i år/vinter. Det viktiga är hur mycket effekt behöver vi ha om 10-15-20 år.
Även ni som stenhårt hävdar att vi inte har några problem alls idag måste ju inse att framtidens samhälle kommer bli mer och mer elektrifierat. Det är ju fantastiskt, eftersom el är rent och oskadligt för miljön om den produceras utan utsläpp, men då måste vi ju också producera tillräckligt. Det KANSKE vi gör idag för behovet som finns nu (här är det ju delade meningar) men eftersom det tar så lång tid att öka kapaciteten så måste det ske med framförhållning.
Det funkar inte att vara reaktiv...beslutsfattarna måste vara proaktiva. Att som de rödgröna döma ut kärnkraften för att det tar för lång tid att bygga är det största hyckleriet i modern tid. Dels för att det inte tar så mycket längre tid att bygga kärnkraft än stora vindparker, men framförallt för att det är deras egna förhalningspolitik som satt oss i den här sitsen.
Även ni som stenhårt hävdar att vi inte har några problem alls idag måste ju inse att framtidens samhälle kommer bli mer och mer elektrifierat. Det är ju fantastiskt, eftersom el är rent och oskadligt för miljön om den produceras utan utsläpp, men då måste vi ju också producera tillräckligt. Det KANSKE vi gör idag för behovet som finns nu (här är det ju delade meningar) men eftersom det tar så lång tid att öka kapaciteten så måste det ske med framförhållning.
Det funkar inte att vara reaktiv...beslutsfattarna måste vara proaktiva. Att som de rödgröna döma ut kärnkraften för att det tar för lång tid att bygga är det största hyckleriet i modern tid. Dels för att det inte tar så mycket längre tid att bygga kärnkraft än stora vindparker, men framförallt för att det är deras egna förhalningspolitik som satt oss i den här sitsen.
Om du börjar med att kolla snittförbrukningen per dag under juni/juli så får du koll på din basförbrukning. Den bör ligga i spannet 15-30kWh/dygn under sommaren om du inte laddar en bil eller kör storbak.N Nikorasu skrev:
Ligger du över 20kWh/dygn i snitt sommartid så är det till att börja leta.
Är värmen avstängd.
Elektrisk golvvärme nånstans
Osv.
Till vintern, kolla elförbrukning varje dag och jämför med förra året, håll stenkoll på hur FLVP funkar så att den håller högsta COP.
Filter i ventilationen ej igensatta.
Osv.
Svenska kraftnät sa att i värsta fall kunde vi se 40kr/kWh och avbrott i SE4. Jag tog upp kalkylatorn och räknade på förbrukningen jag hade på kallaste dagen förra året men fick en smärre chock och körde ctrl-alt-del snabbt som tusan.A Argyle skrev:De enda alternativen jag ser är att antingen bita i det sura äpplet och binda, eller gå all in på timdebitering (riktigt timdebitering, inte medelvärdet per månad) och styr allt du kan. Har du råd lägg till solceller. Titta på alternativa möjligheter till uppvärmning om elpriser skulle sticka till 20 kronor eller mer under en längre tid i vinter. Det gick en (komisk?) reklam på TV där elbilen laddades mha ett elverk drivet av bensin. Vi är kanske inte långt ifrån det absurda scenariot om det blir riktigt högra elpriser vintertid![]()
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
"The harmonised maximum clearing price for Single Day-Ahead Coupling (SDAC) will be set to +4,000 EUR/MWh starting from trading day Tuesday 10th May, with delivery day Wednesday 11th May."
Så max spotpris är 4 euro/kWh, 41:50 kr just nu.
Generellt blir absoluta skillnaden mellan dygnets lägsta och högsta pris högre ju högre topparna är, så styrning lönar sig bättre om maxpriset är 42 kr och minpriset 30 kr än om det är 5 kr vs 10 öre (dock inte lika kul).
Läste någonstans att den eventuella elpriskompensationen kommer baseras på medelpriset per månad och inte på vad respektive abonnent faktiskt betalar. Om det stämmer kan det bli lustiga effekter om priset svänger ner till nära noll ibland...
Så max spotpris är 4 euro/kWh, 41:50 kr just nu.
Generellt blir absoluta skillnaden mellan dygnets lägsta och högsta pris högre ju högre topparna är, så styrning lönar sig bättre om maxpriset är 42 kr och minpriset 30 kr än om det är 5 kr vs 10 öre (dock inte lika kul).
Läste någonstans att den eventuella elpriskompensationen kommer baseras på medelpriset per månad och inte på vad respektive abonnent faktiskt betalar. Om det stämmer kan det bli lustiga effekter om priset svänger ner till nära noll ibland...