243 106 läst ·
1 918 svar
243k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jovisst, det krävs stor effekt under få timmar, men det är då jag kan köpa energin billigast.KristinaRT skrev:
Jag hade inte tänkt att minska den totala förbrukningen (för att bibehålla komfort) utan flytta förbrukningen till en tid med låg energikostnad
vi är eniga. Jag använder torkskåpet som torkställning. Men det gör inte alla i familjen…@ @ndreas skrev:
Bra åtgärder. Du kan sätta upp solceller och sälja på sommaren, så det kommer in pengar som kan användas till vintern.N Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Japp, den är givetvis bra. Jag fick offert för installation sommaren 2021, som jag vara nära att gå vidare med, men annat kom emellan. Det ångrar jag nu…men solceller ska upp, det är planen.T Tomasmexitegel skrev:
Det är ingen förtjänst att köra sitt avfall till återvinningscentral, alla skulle nog vinna tid och pengar på att kasta det längs vägen...MaxHugo skrev:
Om alla tänker som dig så packar nuvarande elnät ihop 2 gånger per dygn
Sånt som inte måste köras utan kan förflyttas är positivt för alla.
Både den egna plånboken, elnätet och din säkring
I bastun har jag (stöd)värme med elslingor under klinker. Detta glömde jag skriva. Dessa är aven de endast på mellan 01-05. På vintern går de en del för att hålla den fristående bastun runt 8 grader då den inte används.yonna skrev:
Hur mycket isolering har du i golvet på bastun? Golvvärme ger alltid en högre förbrukning än element. Men det ökar med minskad isolering. Så lite el kan du spara på att stänga av golvvärmen och ställa dit ett element för basvärmen.N Nikorasu skrev:
N Nikorasu skrev:Japp, den är givetvis bra. Jag fick offert för installation sommaren 2021, som jag vara nära att gå vidare med, men annat kom emellan. Det ångrar jag nu…men solceller ska upp, det är planen.
Aha. Planerar du att bo där väldigt länge så välj kvalitet, gå med i grupperna på Facebook. Gå inte efter billigast är bäst.
Där har jag 225mm mineralull. Det ligger dock rör strax under klinker, så jag vill ha värme i golvet så att de inte fryser.A Avemo skrev: