2 707 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Förberedelse för 3-fas vid köksrenovering
Hej,
Är ny på forumet, har letat efter ett svar på frågan jag har men inte hittat.
Jag ska renovera ett kök. Idag sitter det en spis på 1-fas 20 A säkring. Lägenhet har 1-fas 25 A huvudsäkring idag.
Inom nåt år eller två kommer föreningen att byta till 3-fas och därför vill jag förbereda för detta när jag renoverar köket.
Det nya köket har en häll som vill ha 1x32 A eller 2x16 A 230 V, och en ugn som vill ha 1x16 A 230 V.
Det jag vill göra är att dra fram 3 styck trådar, med samma fas på, säkrat med 3x16 A så att det bara är att byta i centralen när 3-fas kommer.
Att jag inte kommer att kunna köra full effekt på ugn/häll är jag medveten om, det finns risk för att huvudsäkringen går, men det gör inget, jag kokar bara lite pasta ibland...
Hade det varit äkta 3-fas hade saken varit klar, då hade det varit 5x2,5 mm2, 3 faser, jord och nolla. (för det är väl 2,5 mm2 vid 16 A ??)
Men när man drar fram samma fas I tre trådar, var och en säkrad med 16 A, så kan strömmen i nollan bli 48 A eftersom det inte blir nån "returström" mellan faser som det blir på "äkta" 3-fas. Nu begränsas den ju till 25 A av huvudsäkringen så mer än det blir det ju i alla fall inte. Det finns säkert en massa elektriker som protesterar mot detta, och jag är ingen elektriker, men jag kan teorin bakom. Anledningen är att på riktig 3-fas ligger faserna 120 grader förskjutna, och ström kan flyta mellan faserna. Har man 3 styck trådar med samma fas så flyter det ingen ström mellan dessa eftersom det är samma fas, all ström, från alla tre trådarna, måste tillbaka i nollan.
Men hur gör man i praktiken ? Tar man en 2,5 mm2 till nollan i alla fall ? Är 2,5 mm2 så pass överdimensionerat att det klara detta fall ?
Hoppas nån med lite praktisk erfarenhet av detta förstår vad jag menar. Har frågat två elektriker innan, och fått olika svar.
Och nej, jag ska inte rota i centralen själv...
mvh HE
Är ny på forumet, har letat efter ett svar på frågan jag har men inte hittat.
Jag ska renovera ett kök. Idag sitter det en spis på 1-fas 20 A säkring. Lägenhet har 1-fas 25 A huvudsäkring idag.
Inom nåt år eller två kommer föreningen att byta till 3-fas och därför vill jag förbereda för detta när jag renoverar köket.
Det nya köket har en häll som vill ha 1x32 A eller 2x16 A 230 V, och en ugn som vill ha 1x16 A 230 V.
Det jag vill göra är att dra fram 3 styck trådar, med samma fas på, säkrat med 3x16 A så att det bara är att byta i centralen när 3-fas kommer.
Att jag inte kommer att kunna köra full effekt på ugn/häll är jag medveten om, det finns risk för att huvudsäkringen går, men det gör inget, jag kokar bara lite pasta ibland...
Hade det varit äkta 3-fas hade saken varit klar, då hade det varit 5x2,5 mm2, 3 faser, jord och nolla. (för det är väl 2,5 mm2 vid 16 A ??)
Men när man drar fram samma fas I tre trådar, var och en säkrad med 16 A, så kan strömmen i nollan bli 48 A eftersom det inte blir nån "returström" mellan faser som det blir på "äkta" 3-fas. Nu begränsas den ju till 25 A av huvudsäkringen så mer än det blir det ju i alla fall inte. Det finns säkert en massa elektriker som protesterar mot detta, och jag är ingen elektriker, men jag kan teorin bakom. Anledningen är att på riktig 3-fas ligger faserna 120 grader förskjutna, och ström kan flyta mellan faserna. Har man 3 styck trådar med samma fas så flyter det ingen ström mellan dessa eftersom det är samma fas, all ström, från alla tre trådarna, måste tillbaka i nollan.
Men hur gör man i praktiken ? Tar man en 2,5 mm2 till nollan i alla fall ? Är 2,5 mm2 så pass överdimensionerat att det klara detta fall ?
Hoppas nån med lite praktisk erfarenhet av detta förstår vad jag menar. Har frågat två elektriker innan, och fått olika svar.
Och nej, jag ska inte rota i centralen själv...
mvh HE
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Vad finns det för möjligheter att dra om ledningarna? Är det FK i rör eller utanpåliggande/dold kabel?
Du kan förbereda på två sätt:
- Se till att det är enkelt att dra om ledarna den dag ni får trefas, och behålla 3G4 så länge i röret.
- Dra 5G2.5 men bara använda en fasledare, 16 A.
Andra lösningar faller formellt på att neutralledaren ska vara blå i hela sin längd.
Du kan förbereda på två sätt:
- Se till att det är enkelt att dra om ledarna den dag ni får trefas, och behålla 3G4 så länge i röret.
- Dra 5G2.5 men bara använda en fasledare, 16 A.
Andra lösningar faller formellt på att neutralledaren ska vara blå i hela sin längd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Ja, ett tredje alternativ är att dra en 4 mm² fas, en 4 mm² neutralledare, och övriga ledare (två faser och skyddsjord) 2.5 mm². Då kan du säkra med 20 A.
Det är FK i SP-rör (tror det heter SP-rör, stål-pansar rör, har jag för mig det heter ???) som kummer ut i en dosa bakom köksskåpen, dock inte precis bakom nya ugnen/hällen.
5G2.5 men bara en fas inkopllad låter helt OK så länge, med tanke på hur lite jag kommer att köra häll/spis.
Tack för svaren.
5G2.5 men bara en fas inkopllad låter helt OK så länge, med tanke på hur lite jag kommer att köra häll/spis.
Tack för svaren.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ska du göra om så kan man lägga ett vp 20 tomrör med långa mjuka böjar så att man har till framtiden. 2-3 extra vp 16 till tex micro osv
Annars så tycker jag du ska lyssna på tidigare talare.
Annars så tycker jag du ska lyssna på tidigare talare.
Är det verkligen bra att blanda olika dimensioner inom en och samma trefasgrupp? Det känns som man "riggar" för framtida misstag, men det kanske är brukligt.Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker exempelvis på scenariot där någon i framtiden mäter en av tåtarna och tar för givet att alla har samma area.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Nä det var ett tredje alternativ. Det ligger väl i samma härad som att välja en klenare huvudledning än vad max säkring tillåter - det finns alltid någon som inte kollar så det är inget nytt...vilka risker det nu kan handla om i just detta fall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
1-fas off grid i en 3-fas förmonterad central - hjälp med koppling :)
El -
Homewizard visar ej 3-fas förbrukning
Villalarm & Hemautomation -
Offert för golvläggning - oväntade kostnader för förberedelsearbete
Golv -
Reservkraftsintag/landström för både 1-fas och 3-fas?
El -
Hur går jag bäst tillväga för att uppgradera garage till 3-fas?
Laddboxar