8 929 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Förbereda för elektriker i badrum.
Skarpa rörböjar så att man inte får i dragfjädern är ett annat rookie-mistake amatörer gör.
Så om ni mot förmodan hittar en elektriker som är med på upplägget, så kolla att ni med enkelhet kan få i dragfjädern innan ni slår igen väggen/putsar igen spåren, eller ännu bättre; lämna en dragtråd i rören.
Att förankra rören ordentligt så dom inte glider isär i skarvar är en annan aspekt folk lätt missar.
Jobb där folk hade eget/biltema/jula/resterfrån80talet material eller drog rör/kablar själva brukade jag tacka nej till när jag hade blåstället på.
Så om ni mot förmodan hittar en elektriker som är med på upplägget, så kolla att ni med enkelhet kan få i dragfjädern innan ni slår igen väggen/putsar igen spåren, eller ännu bättre; lämna en dragtråd i rören.
Att förankra rören ordentligt så dom inte glider isär i skarvar är en annan aspekt folk lätt missar.
Jobb där folk hade eget/biltema/jula/resterfrån80talet material eller drog rör/kablar själva brukade jag tacka nej till när jag hade blåstället på.
Nu blev det extremt mycket försvar av skrået här i tråden. :eek: 
En seriös elektriker agerar företagsmässigt professionellt.
Och det innebär att man inte stänger affärer utan anledning. Man kan givetvis kolla jobbet ifråga, förhöra sig om upplägg osv, och sen både ta eller neka uppdraget och samtidigt vara oerhört seriös och professionell.
Det som är väldigt oseriöst är att utan att veta ett dugg om de sakliga omständigheterna påstå ditten och datten.falkn skrev:
En seriös elektriker agerar företagsmässigt professionellt.
Och det innebär att man inte stänger affärer utan anledning. Man kan givetvis kolla jobbet ifråga, förhöra sig om upplägg osv, och sen både ta eller neka uppdraget och samtidigt vara oerhört seriös och professionell.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Ehh, har du någonsin skrivit under på något, ens något som du gjort själv?droopy skrev:
Vad har du isåfall skrivit under för något? Jag är bara mycket nyfiken?
edit:
iofs så skriver jag själv under mina självkontrolldokument. Men jag antar att det inte är det du menar.
Och förvisso kan jag megga, och testa JFB och mäta kontinuitet både på en installation jag gjort själv likväl som något någon annan gjort. Jag tycker det känns som att jag i det pappret endast intygar mätningarna.
Redigerat:
Jag anser inte att det är fel att neka att ta på sig ett jobb.SueCia skrev:
Det är ju både ens rätt, och i faktiskt också skyldighet (enligt lag) om man inte ser någon utsikt att utföra jobbet fackmannamässigt.
Och så kan man ju neka jobb för att det inte passar in ens företagsprofil eller pga arbetsbelastning osv.
Men att skriva i ett forum att det helt generellt är ett tecken på oseriositet att ta vid ett jobb där någon annan påbörjat är ju i sig ganska oseriöst.
I verkligheten är det ju en glidande skala från skinande vitt till djupaste svart.
Jag ser mig själv som ytterst seriös, och skulle inte tveka det minsta att ta vid där någon (vem som helst) påbörjat och det hela verkar vettigt.
Och ärligt talat, kan man som elektriker inte ta vid där någon annan redan gjort något före som är okänt för en så kan man ju endast jobba i nyproduktion, och endast om man är ensam elektriker på bygget.
Liiite svåranställd då, antar jag.
Och en stor orsak till att man inte vill komma och "fixa till" i någon timme är ekonomin. Det som är absolut svårast att få lönsamhet i är jobb där man är några enstaka timmar och det pga den relativt stora "ställtiden" som det är svårt att ta betalt för. Dessutom är det just på den typen av jobb som kunderna klagar på dom höga kostnaderna.
Så att man inte vill ta vid kanske har mer än en orsak.
Så kan det ju naturligtvis vara.elmont skrev:Och en stor orsak till att man inte vill komma och "fixa till" i någon timme är ekonomin. Det som är absolut svårast att få lönsamhet i är jobb där man är några enstaka timmar och det pga den relativt stora "ställtiden" som det är svårt att ta betalt för. Dessutom är det just på den typen av jobb som kunderna klagar på dom höga kostnaderna.
Men jag antar att du inte själv ser det som oseriöst ifall du någon gång skulle ta på dig att fortsätta på ett jobb där kunden redan har spikat upp några dosor och rör.
I min värld är det seriöst att först bedöma om man ens kan eller vill ta jobbet öht. Orderboken kan ju t.ex. vara så full att man t.o.m måste tacka nej till väldigt attraktiva uppdrag.
Och som steg nummer två kolla upp om det är rimligt att det hela kommer gå att utföra enligt lagar, regler och ens egen kvalitetsstandard. Är det risk att detta inte går så är det väl vettigt att tacka nej.
Visst kan jag fortsätta på ett jobb stort eller litet. Men att lägga tid och resor för att titta på ett hempularjobb där man har kört fast och vill ha en "kvickfix" och man känner att det här är inte bra är inget man önskar. Då hamnar jag i en situation där jag måste tala om att det, som "pularen" gjort med stort besvär, inte alls duger och att jag inte har lust att ta vid.
Eftersom jag då känner att relationen troligen kommer att bli "besvärande" åker jag troligen hem och tar några timmars förlust. Det jag får av det är troligen en som tycker illa om mig och en förlust som jag får jobba hela dagen för att täcka in.
Eftersom jag då känner att relationen troligen kommer att bli "besvärande" åker jag troligen hem och tar några timmars förlust. Det jag får av det är troligen en som tycker illa om mig och en förlust som jag får jobba hela dagen för att täcka in.
Man får inte utföra något el- installationsarbete alls, annat än att man innehar erforderlig behörighet, och någon form av företag och företagsförsäkring. Att utföra det "under överinseende" gör man endast som yrkesman i en linjeorganisation, dvs. du skall vara anställd hos det företag som innehar behörigheten. Allt annat är fel.
Den som utför elarbeten/installationer utöver detta utsätter sig och andra för stor risk. Ett nedbrunnet hus, med konstaterad brist i elinstallationen är alltid intressant för ett försäkringsbolag. Där skall det påvisas att installationen är utförd av en fackman, vilket kan vara lite svårt om man "pillat" själv.
Den som utför elarbeten/installationer utöver detta utsätter sig och andra för stor risk. Ett nedbrunnet hus, med konstaterad brist i elinstallationen är alltid intressant för ett försäkringsbolag. Där skall det påvisas att installationen är utförd av en fackman, vilket kan vara lite svårt om man "pillat" själv.
Detta har varit uppe många gånger och ingen har hittat denna text i något försäkringsbolags papper. Det som går att hitta är att det ska vara utfört fakmanamässigt vilket inte är samma sak.HemmaDan skrev:
Men nu har denna tråden runnit iväg i en diskution som varit uppe för många gånger.
Säger som andra. Ring runt och hör er för, när ni hittar någon som är villig ha möte. Gå igenom precis var och hur allt ska vara. När ni är klara med dosor och slang, skicka foton på arbetet som ni får ok på innan ni sätter upp skivor.
Har bekanta som gjort så. Med tight tidsschema utan att veta när man blir klar med vad är det sådär kul att behöva vänta två dagar på att ens rlektriker ska ha tid att komma innan man kan gipsa. Själva installationerna brukar inte vara lika bråttom.
Har bekanta som gjort så. Med tight tidsschema utan att veta när man blir klar med vad är det sådär kul att behöva vänta två dagar på att ens rlektriker ska ha tid att komma innan man kan gipsa. Själva installationerna brukar inte vara lika bråttom.
Med skriver under menar jag att jag sätter mig slälv som enskild firma på ett kontrakt att göra eljobbet till kunden. Enskild firma är ens personnummer som org nummer och det är enkelt för husägaren att kolla upp min behörighet vid elsäkerhets verket.
Nu är jag sjukpensionerad men drev eget i några år och har vid några tillfällen ombeds att "göra färdigt" efter att husägarn själv dragit en massa el.
Nu är jag sjukpensionerad men drev eget i några år och har vid några tillfällen ombeds att "göra färdigt" efter att husägarn själv dragit en massa el.
HemmaDan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/el/138869-indragen-behorighet.html
Det stämmer alltså inte.
Som elinstallatör tar man helt enkelt inget alls ansvar, inte ens för fel man själv gjort! :eek:
Klicka här för att svara