Hej,

vi håller på att renovera ett badrum, och jobbar enligt ett tight schema.
Vi kommer alltså att behöva göra klart så mycket som möjligt i badrummet på den tid vi har tagit ledigt, och kommer troligtvis inte ha tid att vänta på en elektriker för att dra kablar i väggarna.

Vi skulle vilja göra så mycket som möjligt själv, och funderar på om vi kan förbereda på något sätt,så att vi kan sätta upp tätslikt(fibo tresbo) p
Och i sort sätt göra klart badrummet och sedan ta in en elektriker som kopplar in den el vi ska ha?

Det handlar om ett vägguttag, taklampa och kanske en vägglampa.

Kan vi dra några sorts rör, som elektrikern sen kan föra in sladd i?
Finns det något bra tillvägagångsätt?

Tacksam för hjälp!:)

S
Ni måste ha dit en elektriker som kollar på jobbet, säger hur ni ska göra och sen jobbar ni "under överinseende" av honom, ni får inte dra slangen före elektrikern varit där. Gör ni det ändå så är det inte säkert att ni hittar någon elektriker som vill dra i trådarna då han inte vet om installationen är korrekt.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Ni får inte dra kablar eller slang själv enligt lagen.
Sen om ni struntar i lagen är upp till er.

Men fördragen FK i slang till alla ställen som ska ha el som möts i en kopplingsdosa utanför badrummet kan sällan bli fel.

OM du gör det själv, så skaffa kunskaper om områdesindelningen för våtrum. Ex. så får ett vägguttag inte sitta närmare dusch än 120cm. Och inte närmare en badkarskant än 60cm. Det finns fler regler runt placeringar i badrum.

Skall det vara golvärme?

S
EyEr0n skrev:
Ni får inte dra kablar eller slang själv enligt lagen.
Sen om ni struntar i lagen är upp till er.

Men fördragen FK i slang till alla ställen som ska ha el som möts i en kopplingsdosa utanför badrummet kan sällan bli fel.
Slang får dom ju dra själv ifall elektrikern accepterar att dom jobbar under överinseende av honom.

Mikael_L
SueCia skrev:
Slang får dom ju dra själv ifall elektrikern accepterar att dom jobbar under överinseende av honom.
Inte bara slang, utan allt i badrummet, ja hela huset går att koppla ihop och driftsätta mha undantaget i §13 i förordningen.
Däremot kanske inte helt lätt att hitta en elektriker som känner sig bekväm med överinseendet av den magnituden över en person hen inte vet något om. :)

• Gilla
pojje och 1 till
  • Laddar…
Och jag gissar att elektrikern i det fallet måste ha egen behörighet och inte vara vanlig yrkesman som de flesta elektriker är.

• Gilla
pojje och 1 till
  • Laddar…
Arbete under överenseende gäller väl bara om både elektrikern med behörighet och den som utför arbetet är anställda i samma firma? Sen om ni kan hitta en elektriker som går med på att ni drar slang är en annan sak...

Om jag inte missminner mig så togs kravet på anställning i samma firma bort för något år sedan men det finns det fler här som har bättre koll på än än vad jag har.

S
Ja det kravet slopades för att underlätta för våra polska vänner att göra dåliga installationer i Sverige på lagligt vis.

S
Mikael_L skrev:
Inte bara slang, utan allt i badrummet, ja hela huset går att koppla ihop och driftsätta mha undantaget i §13 i förordningen.
Däremot kanske inte helt lätt att hitta en elektriker som känner sig bekväm med överinseendet av den magnituden över en person hen inte vet något om. :)
Jo jag vet, men jag tror som sagt inte att någon elektriker går med på detta. Däremot att delegera slangdragning till kunder vet jag att elektriker gjorde redan innan det blev lagligt.

Ta först dit en elektriker och gå igenom vad ni vill ha och hur det ska fungera med honom. Han kan sedan markera ut till er vart ni ska dra slang och vilken typ o.s.v. Detta är ju dock förutsatt att ni hittar någon som går med på detta. Att på eget bevåg dra slang utan att ha konsulterat med en elektriker först är en mycket dålig idé då ingen seriös yrkesman skulle vilja beblanda sig med en sådan installation.

Nått som "amatörer" brukar ha lite svårt att förstå är att INNAN man dra slang/tråd och sätter dosor måste ha helt klart hur det ska vara färdigt. Att bara på måfå dra slangar och sätta dosor brukar ofta leda till problem i slutändan.
Så som så många skrivit tidigare ta dit en yrkesman först innan du över huvud taget gör nått som kanske sedan får göras om.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Att folk drar slang själva är oftast rena katastrofen.. oftast VP 16 sedan vill dom ha in en massa trådar i samma slang. Tänker inte på trapp funktioner och areor på kablarna som skall i..oftast får man riva ner allt och börja om eller vända på klacken och gå.. Gör inga sådana jobb numera blir bara tjafs med ägarna.. Skriver heller inte under på något jag inte sett/gjort själv.. ELLER startar igång något andra dragit fram.

(Elektriker i 36 år)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
droopy skrev:
Att folk drar slang själva är oftast rena katastrofen.. oftast VP 16 sedan vill dom ha in en massa trådar i samma slang. Tänker inte på trapp funktioner och areor på kablarna som skall i..oftast får man riva ner allt och börja om eller vända på klacken och gå.. Gör inga sådana jobb numera blir bara tjafs med ägarna.. Skriver heller inte under på något jag inte sett/gjort själv.. ELLER startar igång något andra dragit fram.

(Elektriker i 36 år)
Man kommer ju såklart överrens med elektrikern innan så man drar rätt dimension.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.