5 593 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
förbereda felmätning av begränsningskabel?
Inte konstigt att det ärgar av om du gör hål i isoleringen på en aluminiumkabel.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
haha ja guidekabel till stolpe var nog tanken i slutet vid anslutningen till begränsningskabeln, annars blir det ju knepigt.tensiden skrev:
Guidekabel blir väl lite dumt eftersom klipparen skall kunna åka längs guiden. Det blir ju lite svårt om det står en stolpe ivägen.
Är kanske lite enveten, men ser verkligen inte vad man vinner med att koppla in en massa extra sladdar, stolpar och skarvar bara för att kunna felsöka när det går bra ändå. Kör utan allt sådant extra fluff, och känner du efter två år att du hade behövt det kan du ju installera det då.
Man är olika jag vill ha möjligheten att kunna strukturera om vissa områden och kunna mäta - känner till flera som fått problem - t ex pga tjäle eller att man råkat gräva etc.
Har just insett att kopplings kontaktdonen är 3-poliga så i dem kan man sätta en lös kabel som kan användas för mätning.
Att dra upp längs en stolpe på några områden underlättar mätning utan grävande.
Jo, det är helt sant. Men jag insisterar ändå på att det går utmärkt att både ändra om, hantera avbrott och annat utan att förbereda för det.J JanneSjo skrev:
Jag tänkte samma i början när jag lade ner slingan. Det finns ett par ställen med extraslinga nergrävd, men jag har insett att det varit totalt onödigt att göra. Och det är inte så att vi inte förändrat i trädgården under tiden vi haft roboten. Det har tillkommit 12-13 öar bara senaste året då vi satt nya buskar.
Det som hjälpt är att jag dels ritat en karta över hela trädgården (har väl totalt 50+ öar i installationen) för att ha koll på var slingan går, framförallt mellan öarna och sedan att jag litar på att skarvarna håller och inte försämrar signalen (för det gör dom inte så att det är direkt mätbart). Allt annat ser jag som onödigt arbete att hålla på med.
Men nu lägger jag mig inte i mer. Vill du dra extrakabel och sätta stolpar här och där är det fritt fram. Det går ju det med.
tar alltid emot input åt båda håll, ibland tänker man för mycket, ibland är det bra att tänkt innantensiden skrev:
Jo, det är helt sant. Men jag insisterar ändå på att det går utmärkt att både ändra om, hantera avbrott och annat utan att förbereda för det.
Jag tänkte samma i början när jag lade ner slingan. Det finns ett par ställen med extraslinga nergrävd, men jag har insett att det varit totalt onödigt att göra. Och det är inte så att vi inte förändrat i trädgården under tiden vi haft roboten. Det har tillkommit 12-13 öar bara senaste året då vi satt nya buskar.
Det som hjälpt är att jag dels ritat en karta över hela trädgården (har väl totalt 50+ öar i installationen) för att ha koll på var slingan går, framförallt mellan öarna och sedan att jag litar på att skarvarna håller och inte försämrar signalen (för det gör dom inte så att det är direkt mätbart). Allt annat ser jag som onödigt arbete att hålla på med.
Men nu lägger jag mig inte i mer. Vill du dra extrakabel och sätta stolpar här och där är det fritt fram. Det går ju det med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden