Hej alla värmekungar!
Vi står i valet och kavlet att förbereda för vattenburen golvvärme i ett hus med torpargrund från 30-talet.
Vi har alltså idag ett tidigare fritidshus på 80m2 som vi bor permanent i och kommer att renovera. När detta är klart så är nästa plan att bygga till huset med ca 120m2 (platta på mark) och samtidigt investera i en bergvärmeanläggning. Frågan är om vi redan nu ska se till att få vattenslingor installerade i vårt äldre hus för att senare koppla samman dessa med bergvärmen i den kommande tillbyggnaden?
Om man väljer att köra på detta, går det då att på något sätt utnyttja golvslingorna innan bergvärmen är på plats (vi har direktverkande el just nu)?
Vad blir de ekonomiska konsekvenserna fram till att bergvärmen är installerad? Billigare eller dyrare/mycket dyrare??
Mvh Stefan
