I vår så ska jag riva bort befintligt träck som gjort sitt och ersätta med nytt virke samt även utöka storleken lite med ett par meter åt varje håll. Som nästa steg så skulle vi även i framtiden (typ om 1-2 år) vilja bygga ett enklare uterum ovanpå den här nya trallen.

Hur bör jag tänka när jag reglar upp allting för att så smidigt som möjligt kunna ha något rejält att fästa stolpar i sen som ska bära hela konstruktionen med tak och väggar? Stort plus om jag kan "gömma" förberedelserna under ett par rader trallbrädor så att jag bara kan ta bort yttersta raden trall när det är dags för uterummet.

Kan jag göra så att jag placerar några extra plintar "gömda" i frisen som jag sen använder?

Googlade runt och hittade ungefär så som jag tänker mig att det kan bli senare. Då borde jag kunna gömma dom helt tills dess att det är dags.
Trädäck under konstruktion med nytt virke och upprättade stolpar för framtida uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måtten och sådär är inte spikade ännu när det gäller uterummet men ungefär 4x2 meter skulle jag tro så det är ju inte enormt men det kan nog bli lite belastning på det ändå med snö och vind.

Något annat jag bör tänka på?

Jag är usel på att förklara så jag försökte rita en skiss istället med hjälp av Byggmax lilla projektplanerare. :crysmile::D
I mitt huvud så tänker jag något sånt här. Det gröna området visar alltså var vi skulle vilja bygga ett uterum ovanpå befintlig trall som kommer vara ca 7x4m varav det gröna området är typ 4x4 eller 3x4 meter.

Vi kommer inte ha lika högt som skissen visar utan typ 20cm ovan mark bara.

Skiss av planerat uterum på befintlig trall, med markering i grönt där uterummet ska placeras.
Skapa konto

Hur skulle ni bäst göra om ni skulle bygga en trall/trädäck med ovanstående scenario i åtanke? Jag antar att jag kommer behöva typ 5 stolpar (minst) för att bära upp taket. Typ nåt sånt här? Sen också regel på huset såklart.

Skiss av ett byggprojekt med uterum på en trädäck, markerad med grönt för föreslagen position och storlek.
Skapa konto

Det jag inte riktigt får ihop är hur man gör det snyggt, så att väggarnas ytterpanel hamnar snyggt i linje med övrigt trädäck senare.:thinking: Kanske är skitenkelt men jag kommer inte på någon bra lösning.

Tipps mottages tacksamt (y)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.