4 468 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Förbehandling innan klinker läggning på betongplatta i garage?
Jag hittade en billig slipad granitplatta på Horrnbach som jag bara inte kunde motstå.
Jag vet, slipad granit är väl kanske inte det man i första hand lägger i ett garage men plattorna var så j***a snygga och nu står det en pall med klinkers utanför garaget.
Jag har lite frågor angående förbehandling av det glättade betong golvet.
Plattorna kommer ju att utsättas för stora laster iom att bilen kommer att stå på pallbockar och även garage domkraften används flitigt.
Plattan gjöts för ett år sedan och det ligger golvvärmeslingor i den, så plattan borde hara hyggligt uttorkad vid det här laget.
Behöver jag förbehandla betongplattan på något sätt innan jag lägger klinkersen, eller kan jag lägga plattorna direkt på den glättade plattan?
Hur länge måste jag vänta innan jag kan köra in bilen på det nylaggda golvet?
Jag vet, slipad granit är väl kanske inte det man i första hand lägger i ett garage men plattorna var så j***a snygga och nu står det en pall med klinkers utanför garaget.
Jag har lite frågor angående förbehandling av det glättade betong golvet.
Plattorna kommer ju att utsättas för stora laster iom att bilen kommer att stå på pallbockar och även garage domkraften används flitigt.
Plattan gjöts för ett år sedan och det ligger golvvärmeslingor i den, så plattan borde hara hyggligt uttorkad vid det här laget.
Behöver jag förbehandla betongplattan på något sätt innan jag lägger klinkersen, eller kan jag lägga plattorna direkt på den glättade plattan?
Hur länge måste jag vänta innan jag kan köra in bilen på det nylaggda golvet?
Jag skulle tro att du klarar dig med att dra på en vanlig vidhäftningsprimer, men kolla med fixleverantören. Det kan nog hända att dom också vill ha lite strö i primern om plattan är väldigt slät.
Jag hade definitivt satt plattorna med flytfix för att säkerställa full täckning under dom.
Jag hade definitivt satt plattorna med flytfix för att säkerställa full täckning under dom.
Betongplattan är väldigt slät och fin.
Vad är det för "strö" du menar?
Visste inte ens om att det fanns något som kallades flytfix innan du nämde det.
Sökte runt på forumet och fick en del träffar, tyvärr så har jag redan köpt fix och det blev vanliga typen så jag får väl stryka på baksidan av plattorna istället då.
Vad jag förstått så vill man inte att fixet skall torka för fort vid plattläggning.
Då borde man väl täcka plattorna några dagar med plast e,dyl för att hindra snabb uttorkning, eller är jag helt fel ute?
Jag såg i någonstans att betongplattan inte får ha för hög temp när man lägger plattorna, är det också av samma anledning?
Vad är det för "strö" du menar?
Visste inte ens om att det fanns något som kallades flytfix innan du nämde det.
Sökte runt på forumet och fick en del träffar, tyvärr så har jag redan köpt fix och det blev vanliga typen så jag får väl stryka på baksidan av plattorna istället då.
Vad jag förstått så vill man inte att fixet skall torka för fort vid plattläggning.
Då borde man väl täcka plattorna några dagar med plast e,dyl för att hindra snabb uttorkning, eller är jag helt fel ute?
Jag såg i någonstans att betongplattan inte får ha för hög temp när man lägger plattorna, är det också av samma anledning?
Man kammar ut det som vanligt fix, är lösare i konsistensen, torkar oftast fortare än vanligt fix
Ska användas på plattor över 25*25cm, se till att torka bort kladd direkt för det blir hårdare än vanligt fix, kan kladda rätt duktigt första gångerna man använder det, innan man fått till en teknik Gör rent hink och kam mellan satserna
Ska användas på plattor över 25*25cm, se till att torka bort kladd direkt för det blir hårdare än vanligt fix, kan kladda rätt duktigt första gångerna man använder det, innan man fått till en teknik Gör rent hink och kam mellan satserna
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gämna ut klinkersgolv innan golvläggning
Byggmaterial & Byggteknik -
Spackla innan klinker på vägg
Badrum -
Jämna ut höjdskillnad på golv innan klinker
Golv -
Klinker golv , hur länge ska fogen torka innan man torkar av den ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag kakla väggen innan jag lägger klinkers på golvet ?
Badrum