8 050 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
förbehåll om överlåtelse
Ja se där..
Pratade med säljaren igen å han lät väldigt bedrövad om det skulle bli bekymmer för mig..
Han hade beställt handlingen från riksarkivet men där var det 4-6 veckors väntetid, han erbjöd mig ersättning om jag åkte dit själv och kopierade, eller så skulle han åka dit å ordna det.
Men han var inne på att föräldrarna skulle ha rätt att bo kvar livet ut och att det troligen var det som stod där..
Har ju bara 10-15 mil till riksarkivet så enklast är väl att åka dit å fixa en kopia lote snabbt kanske
Pratade med säljaren igen å han lät väldigt bedrövad om det skulle bli bekymmer för mig..
Han hade beställt handlingen från riksarkivet men där var det 4-6 veckors väntetid, han erbjöd mig ersättning om jag åkte dit själv och kopierade, eller så skulle han åka dit å ordna det.
Men han var inne på att föräldrarna skulle ha rätt att bo kvar livet ut och att det troligen var det som stod där..
Har ju bara 10-15 mil till riksarkivet så enklast är väl att åka dit å fixa en kopia lote snabbt kanske
for igår upp och fotade akten hos riksarkivet.
paragrafen om förbehåll löd:
§8
så länge givaren eller hans hustru lever må inte utan deras resp. den efterlevandes skriftliga samtycke gåvotagaren avhända sig fastigheten
mailade kompletteringen till handläggaren 07.45 imorse
07.58 fick jag mail att det var klart och jag lagfaren ägare, loggar in på min fastighet och ser att det stämmer =)
ibland jobbar myndigheter snabbt =)
paragrafen om förbehåll löd:
§8
så länge givaren eller hans hustru lever må inte utan deras resp. den efterlevandes skriftliga samtycke gåvotagaren avhända sig fastigheten
mailade kompletteringen till handläggaren 07.45 imorse
07.58 fick jag mail att det var klart och jag lagfaren ägare, loggar in på min fastighet och ser att det stämmer =)
ibland jobbar myndigheter snabbt =)
Skönt att det löste sig och så effektivt!C camaro1969 skrev:for igår upp och fotade akten hos riksarkivet.
paragrafen om förbehåll löd:
§8
så länge givaren eller hans hustru lever må inte utan deras resp. den efterlevandes skriftliga samtycke gåvotagaren avhända sig fastigheten
mailade kompletteringen till handläggaren 07.45 imorse
07.58 fick jag mail att det var klart och jag lagfaren ägare, loggar in på min fastighet och ser att det stämmer =)
ibland jobbar myndigheter snabbt =)
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Grattis.
Förvånad att de accepterade bilden du tagit. Borde väl varit en vidimerad kopia?
Förvånad att de accepterade bilden du tagit. Borde väl varit en vidimerad kopia?
jag frågade handläggaren på inskrivningen om en mobilbild var okej innan jag for, och det var det..
men jag tog en vidimerad kopia för säkerhetsskull, men den användes aldrig
men jag tog en vidimerad kopia för säkerhetsskull, men den användes aldrig
Ofta kan de ju vara rätt smidiga, om de av nån orsak inte anar oråd eller fått slut på morgonkaffet eller av annan orsak är på dåligt humör.
Som lantmäteriet skrev i en annan tråd här, angående intyg om giftemål:
"Vi utgår ifrån att människorna är ärliga. Om av någon anledning fastigheten/säljarna skulle hamna i trubbel med myndigheterna blir det ett rättsfall och inte ett fall för Lantmäteriet."
Dvs, de vill ha sin rygg fri när de tar beslutet, därefter är det "någon annans"(tm) problem.
Som lantmäteriet skrev i en annan tråd här, angående intyg om giftemål:
"Vi utgår ifrån att människorna är ärliga. Om av någon anledning fastigheten/säljarna skulle hamna i trubbel med myndigheterna blir det ett rättsfall och inte ett fall för Lantmäteriet."
Dvs, de vill ha sin rygg fri när de tar beslutet, därefter är det "någon annans"(tm) problem.
Klicka här för att svara
