hej!

har köpt skog.

avstyckat från en större fastighet, avtal skrivet och betalning gjord.

vid lagfartsansökan fick jag en komplettering om "förbehåll om överlåtelse"

säljaren har fått det via ett gåvobrev 1979 med förbehåll

nu blir man ju orolig... vad kan det stå i detta förbehåll?

säljaren har rätt mycket skog och ska nu pensionera sig, så han ska sälja all skog, och har även sålt skogsskiften tidigare,

vad kan det stå i detta förbehåll?

och jo, säljaren ska ha det nedpackat nånstans... han skulle leta. men man blir orolig ju=)
 
Du kan ju inte köpa något med ett okänt förbehåll!
 
Det kan säker stå en massa saker, men eftersom förebehållet var riktat mot säljaren när hen fick det i gåva, kan du ha tur och det drabbar inte dig. I värsta fall kanske inte säljaren fick sälja till dig och då vet jag inte vad som händer.
 
hade ingen aning om att det fanns förbehåll.
(antagligen har även säljaren glömt bort det)

I avtalet har vi tagit med att servitut finns med, och att säljaren ska förse mig med handlingar så jag får lagfart.
 
kan det vara så att hans föräldrar skulle ha rätt att bo kvar under deras livstid etc?

eller kan det va så invecklat att han aldrig får sälja det?

har svårt att tro säljarn vetat om det isåfall då han styckat av det och betalat lantmäteriet 50000:- för det...
 
C camaro1969 skrev:
kan det vara så att hans föräldrar skulle ha rätt att bo kvar under deras livstid etc?

eller kan det va så invecklat att han aldrig får sälja det?

har svårt att tro säljarn vetat om det isåfall då han styckat av det och betalat lantmäteriet 50000:- för det...
Vem fick han gåvan med förbehåll ifrån? Om han fick skogen i gåvobrev från föräldrarna kan förbehållet absolut handla om att föräldrarna ska få bo kvar under sin livstid. Håller med om att det är osannolikt att han inte fick sälja.
 
ja han fick det av sina föräldrar.

fadern dog 2000 och modern dog 2005
 
han har även styckat av och sålt släktgården/mangårdsbyggnaden med liten tomt kring år 2006 när jag snabbgooglar lite..
 
Om föräldrarna är avlidna borde ett sådant förbehåll inte vara några problem, då slutar förbehållet att vara i effekt eftersom de inte längre finns med i bilden.
 
Säker? Googlat frsm skräckexempel nu ju☹️
 
Fast det beror ju helt på vad som står i förbehållet. Finns exempel på att mark som någon fått genom arv, endast får säljas till en annan av arvingarna. Problem uppstår då om ingen annan arvinge finns i livet...

Sådana förbehåll kan så vitt jag förstår inte finnas vid en vanlig försäljning, utan bara komma in som villkor i samband med arv.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Pratat med säljaren nu, och det va tydligen något med enskild egendom, mot jänter som leta rätt på bonnpojkar för att komma åt fastigheten. Jag litar på han, men har man otur så stämmer det inte riktigt...
 
Enskild egendom, det är jag tveksam över om man skriver in hos lantmäteriet (men jag kan ha fel).

Men vad är läget? Har du fått lagfart, eller vill lantmäteriet utreda vad det är för förbehåll?
 
Jag tror inte heller man skriver in enskild egendom..

Har inte fptt lagfarten pga detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.