8 050 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
förbehåll om överlåtelse
Sida 1 av 2
hej!
har köpt skog.
avstyckat från en större fastighet, avtal skrivet och betalning gjord.
vid lagfartsansökan fick jag en komplettering om "förbehåll om överlåtelse"
säljaren har fått det via ett gåvobrev 1979 med förbehåll
nu blir man ju orolig... vad kan det stå i detta förbehåll?
säljaren har rätt mycket skog och ska nu pensionera sig, så han ska sälja all skog, och har även sålt skogsskiften tidigare,
vad kan det stå i detta förbehåll?
och jo, säljaren ska ha det nedpackat nånstans... han skulle leta. men man blir orolig ju=)
har köpt skog.
avstyckat från en större fastighet, avtal skrivet och betalning gjord.
vid lagfartsansökan fick jag en komplettering om "förbehåll om överlåtelse"
säljaren har fått det via ett gåvobrev 1979 med förbehåll
nu blir man ju orolig... vad kan det stå i detta förbehåll?
säljaren har rätt mycket skog och ska nu pensionera sig, så han ska sälja all skog, och har även sålt skogsskiften tidigare,
vad kan det stå i detta förbehåll?
och jo, säljaren ska ha det nedpackat nånstans... han skulle leta. men man blir orolig ju=)
Det kan säker stå en massa saker, men eftersom förebehållet var riktat mot säljaren när hen fick det i gåva, kan du ha tur och det drabbar inte dig. I värsta fall kanske inte säljaren fick sälja till dig och då vet jag inte vad som händer.
hade ingen aning om att det fanns förbehåll.
(antagligen har även säljaren glömt bort det)
I avtalet har vi tagit med att servitut finns med, och att säljaren ska förse mig med handlingar så jag får lagfart.
(antagligen har även säljaren glömt bort det)
I avtalet har vi tagit med att servitut finns med, och att säljaren ska förse mig med handlingar så jag får lagfart.
kan det vara så att hans föräldrar skulle ha rätt att bo kvar under deras livstid etc?
eller kan det va så invecklat att han aldrig får sälja det?
har svårt att tro säljarn vetat om det isåfall då han styckat av det och betalat lantmäteriet 50000:- för det...
eller kan det va så invecklat att han aldrig får sälja det?
har svårt att tro säljarn vetat om det isåfall då han styckat av det och betalat lantmäteriet 50000:- för det...
Vem fick han gåvan med förbehåll ifrån? Om han fick skogen i gåvobrev från föräldrarna kan förbehållet absolut handla om att föräldrarna ska få bo kvar under sin livstid. Håller med om att det är osannolikt att han inte fick sälja.C camaro1969 skrev:
ja han fick det av sina föräldrar.
fadern dog 2000 och modern dog 2005
fadern dog 2000 och modern dog 2005
han har även styckat av och sålt släktgården/mangårdsbyggnaden med liten tomt kring år 2006 när jag snabbgooglar lite..
Säker? Googlat frsm skräckexempel nu ju☹️
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast det beror ju helt på vad som står i förbehållet. Finns exempel på att mark som någon fått genom arv, endast får säljas till en annan av arvingarna. Problem uppstår då om ingen annan arvinge finns i livet...
Sådana förbehåll kan så vitt jag förstår inte finnas vid en vanlig försäljning, utan bara komma in som villkor i samband med arv.
Sådana förbehåll kan så vitt jag förstår inte finnas vid en vanlig försäljning, utan bara komma in som villkor i samband med arv.
Pratat med säljaren nu, och det va tydligen något med enskild egendom, mot jänter som leta rätt på bonnpojkar för att komma åt fastigheten. Jag litar på han, men har man otur så stämmer det inte riktigt...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Enskild egendom, det är jag tveksam över om man skriver in hos lantmäteriet (men jag kan ha fel).
Men vad är läget? Har du fått lagfart, eller vill lantmäteriet utreda vad det är för förbehåll?
Men vad är läget? Har du fått lagfart, eller vill lantmäteriet utreda vad det är för förbehåll?
Jag tror inte heller man skriver in enskild egendom..
Har inte fptt lagfarten pga detta
Har inte fptt lagfarten pga detta
Kollat här : https://storaensoskog.se/skogsnara/ekonomi/2013/03/forbehall-gava/ och där säger de att de bara förespråkar förbehåll om det handlar om enskild egendom så det verkar vara något som folk gör.C camaro1969 skrev:
