2 098 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Förbättra vattentrycket vid bevattning
Hur menar du nu? Att flytta runt slangen till varje växt? Ibland gör vi så, flyttar runt den bland odlingslådorna. Men vi har en väldigt stor trädgård samt håller på reparera en sönderkörd gräsmatta på 500 kvm, efter markarbeten. Så det är mycket som behöver vattnas. Därav behovet av vattenspridareZ z_bumbi skrev:
Du menar att vi ska ha vattningen igång hela natten? Eller vara vakna och flytta runt i trädgården på natten….M Mårten Karlsson skrev:
Tack för tipset, ska ta upp detta förslagIsakare skrev:
En pump typ https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619E Eva Lindström skrev:
En dränkbar får inte upp tryck. Du kan ha en rejäl pump som klarar mängder men måste jobba med att bara flytta vattnet. Tryck klarar de inte bygga.
Ni lär väl ha en samfällighet som ansvarar för pumphuset som förser er med sjövatten? Det systemet verkar ju uppenbarligen vara dimensionerat för färre brukare än nu eftersom trycket sjunker för mycket vid högt nyttjande. Det måste ju vara bättre att se över pumpstationen först innan du bygger en massa lösningar på din tomt.
Pumpar är oftast väldigt bra på att trycka vatten och dåliga på att suga vatten, så om du sätter en pump i serie och trycket/flödet sjunker så kommer den börja suga luft och du får noll nytta av din investering.
Jag skulle börjar i rätt ände, vattenkällan.
Pumpar är oftast väldigt bra på att trycka vatten och dåliga på att suga vatten, så om du sätter en pump i serie och trycket/flödet sjunker så kommer den börja suga luft och du får noll nytta av din investering.
Jag skulle börjar i rätt ände, vattenkällan.
Ja du flyttar slangen och anpassar odlingarna så de är lättare att vattna. Gräs klarar sig oftast bra utan vatten utom det lilla som krävs för att det ska överleva. 500 m^2 tar inte så lång tid att vattna någon gång då och då.E Eva Lindström skrev:
Med en stor tomt har ni också plats att både samla vatten och infiltrera vatten så kanske brunnen börjar fylla igen.
En pumpautomat måste gå som sekundär och pumpa ur en tunna/IBC eller annan buffert.M MagHam skrev:
Men passa även på att kolla slangar. Jag har en pumpautomat som kan ta antingen ur mina IBC med lätt självtryck eller från skogsdike.
I en 20+ meters 1/2 tum är det inte mycket att skryta om. Min veknar och mellan cyklarna pumpen går är det svajigt tryck.
Som jag sa innan så kan en 3/4 slang med riktiga kopplingar (som inte blir flaskhalsar) driva 3st spridare mycket bättre än en på nämnda 1/2 tum.
Merparten har ju 1/2 tum (13mm) men eftersträva en kortare slang om möjligt
Rent tekniskt måste den inte det om försörjande pumpsystem lyckas bibehålla ett nettotryck i alla tidigare delar av anläggningen. Men man blir nog inte så populär om effekten blir att man drastiskt sänker trycket för flera andra.P Pligg85 skrev:
I övrigt håller jag med om att större dimensioner och kortare slangar kan ha en drastisk effekt på flöde.
Det finns ingen pump som kan suga mer än atmosfärtrycket.M MagHam skrev:
"Suget" är att skapa ett undertryck (vacuum) så att atmosfärstrycket ( luftpelaren från rymden ner till jordytan) trycker fram vätskan.
Det är därför INGEN pump kan "suga" mer än 7 till 8 meter beroende på lufttrycket just den dagen.
Pumpar kan däremot trycka upp vattnet jättehögt, upp till 400 meter med specialpumpar eller som min vanliga djupdränkpump 90 meter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden