3 524 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Förbättra uppvärmning av villa på en begränsad budget
Rengöra innedelen är absolut viktigt. Riktigt, riktigt viktigt. En LLVP med damm i innedelen ger ingen värme och fram för allt sprider den ingen värme.Z Zoofus skrev:
Hur duktig är Du på att elda? Den värmespridningen du har ritat in runt din kamin verkar märkligt dåligt.
Hur mycket ved eldar du i ett inlägg? Hur mycket ved på en kväll?
Jag skulle sätta en ny bra LLVP för att börjar med. Även om Du har vattenburen värme framöver, så är LLVP helt överlägset på vår och höst. Du kan sätta på den någon timme på morgonen, eller kväll. Vattenburen är trögt system. Bra på vintern, men för trögt på vår och höst.
Har du tittat på dina fönster? Vi har gamla kopplade 2-glas från 70-talet. Vi satte tunna PET-skivor emellan. Blev riktigt bra. Kostade 3.000 kr och två förmiddagarna arbeter för 20 fönster.
https://www.stocksundet.se/page/isolera-2-glasfonster
Se upp med att göra åtgärder för snabbt!
Det låter som att du hade kvalificerat dig för bidrag för energieffektivisering i småhus (du har direktverkande el, du har en luft/luft-värmepump men den är äldre än tio år). Kvalificerar du dig kunde du få bidrag upp till 30000 kr för värmesystemsåtgärder tex konvertering till vattenburen värme. När du gjort den åtgärden kunde du få ytterligare 30000 bidrag för att tex byta fönster eller tilläggsisolera.
Nu har det bidraget försvunnit men det föreslås återkomma 17 augusti så gör ingen åtgärd innan dess
https://www.regeringen.se/pressmedd...ektivisering-i-smahus-forlangs-och-utvecklas/
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
Det verkar vara vissa förändringar jämfört med förut, eventuellt kanske man kan få 60000 i bidrag för bara en av åtgärderna istället för att som förut vara låst till klimatskärmsåtgärder för de sista 30000.
Ett tips kan vara att ta in offerter innan 17 augusti för att undvika den inflation som annars kvickt inträder så fort ett nytt bidrag införts.
Obs, du får inget bidrag för att köpa ny luft/luft-värmepump.
Det låter som att du hade kvalificerat dig för bidrag för energieffektivisering i småhus (du har direktverkande el, du har en luft/luft-värmepump men den är äldre än tio år). Kvalificerar du dig kunde du få bidrag upp till 30000 kr för värmesystemsåtgärder tex konvertering till vattenburen värme. När du gjort den åtgärden kunde du få ytterligare 30000 bidrag för att tex byta fönster eller tilläggsisolera.
Nu har det bidraget försvunnit men det föreslås återkomma 17 augusti så gör ingen åtgärd innan dess
https://www.regeringen.se/pressmedd...ektivisering-i-smahus-forlangs-och-utvecklas/
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
Det verkar vara vissa förändringar jämfört med förut, eventuellt kanske man kan få 60000 i bidrag för bara en av åtgärderna istället för att som förut vara låst till klimatskärmsåtgärder för de sista 30000.
Ett tips kan vara att ta in offerter innan 17 augusti för att undvika den inflation som annars kvickt inträder så fort ett nytt bidrag införts.
Rättelse: Det ska gå att söka retroaktivt så du behöver nog inte vänta, men det kanske kan vara bra att kunna skicka in en ansökan baserat på en offert innan man accepterar offerten. Den möjligheten öppnar rimligen inte förrän 17 augusti.
"Förordningen föreslås träda i kraft den 17 augusti 2026. Det ska dock vara möjligt att ansöka om bidrag för åtgärder som är påbörjade från den 1 januari 2026."
"Förordningen föreslås träda i kraft den 17 augusti 2026. Det ska dock vara möjligt att ansöka om bidrag för åtgärder som är påbörjade från den 1 januari 2026."
Väldigt rimligt att den bör dammas ur. Det ska bli ett regelbundet inslag i husstädningen.H he-peter skrev:Rengöra innedelen är absolut viktigt. Riktigt, riktigt viktigt. En LLVP med damm i innedelen ger ingen värme och fram för allt sprider den ingen värme.
Hur duktig är Du på att elda? Den värmespridningen du har ritat in runt din kamin verkar märkligt dåligt.
Hur mycket ved eldar du i ett inlägg? Hur mycket ved på en kväll?
Jag skulle sätta en ny bra LLVP för att börjar med. Även om Du har vattenburen värme framöver, så är LLVP helt överlägset på vår och höst. Du kan sätta på den någon timme på morgonen, eller kväll. Vattenburen är trögt system. Bra på vintern, men för trögt på vår och höst.
Har du tittat på dina fönster? Vi har gamla kopplade 2-glas från 70-talet. Vi satte tunna PET-skivor emellan. Blev riktigt bra. Kostade 3.000 kr och två förmiddagarna arbeter för 20 fönster.
[länk]
3-glasfönster sattes in för ett par år sedan så där är jag inte så orolig. Har fått bekräftat med värmekamera att de inte läcker särskilt mycket värme.
Angående eldningen, det är mycket möjligt att jag är den svaga länken där. Är defintivt nybörjare men jag har försökt följa anvisningarna från kaminens tillverkare. Minns inte den exakta siffran (2-3kg åt gången tror jag?) men jag vägde upp vedträn för att få en uppfattning om hur stora/många trän jag skulle ha åt gången. Sedan har jag lekt runt lite med spjället. Helt öppet i början för att få igång elden, sedan drar jag ned det för att inte elda för fort/släppa ut all värme genom skorstenen, och sedan öppnar jag det på kvällen för att låta det brinna ned helt.
Men som sagt, det där kan vara något jag behöver se över.
Edit:
Kan man inte sätta en luftvärmepumps-innedel till en luft-vattenvärmepump? Som kan blåsa lite kallt på sommaren?
Redigerat:
Tack för tipset! Jag är dock lite emot att folk som jag, med rätt bra lön och som redan har lyckats köpa hus ska få pengar från staten för att göra åtgärder jag gjort ändå.1 130m2 skrev:Se upp med att göra åtgärder för snabbt!
[länk]
[länk]
Jag missunnar ingen annan att ta del av det, men jag själv försöker hålla mig till devisen att två fel gör inte ett rätt.G Greger_08 skrev:
Mängden mina svärmorföräldrar fick i "elstöd" när de ofta går netto på solel är något som gjort hela familjen lite cynisk i hur vi fördelar resurser i det här landet.
HejZ Zoofus skrev:Förövrigt, jag har börjat kika lite på vad materialet till vattenburet skulle gå på.
Jag räknar med ca. 10 radiatorer, och de var dyrare än jag tänkt, men överkomligt i det stora hela.
Efter förslaget tidigare i tråden att titta på begagnad värmepump, vilket det ändå verkar finnas en hel del, så tittar jag också på begagnade element. Jag har dock bestämt för mig att jag läst att det är en dum idé att köpa just begagnade element? Risk att de rostat o.s.v.
Jag undrar också hur det är med att dimensionera sitt system. Säg att jag drar in mina 10 radiatorer nu. När vi renoverar badrummet inom några år vill jag gärna dra in golvvärme. Är det bara att koppla på det befintliga systemet, eller bör jag planera för det och ta höjd för det redan nu på något vis? Är ju inte helt insatt i hur det vattendrivna systemet funkar ännu, men det ska väl finnas någon ackumulatortank som jag förstått det. Bestämmer den kapaciteten på systemet?
Rätt att satsa på ett vattenbutet system
Jag har gjort en sådan konvertering och använde begagnade radiatorer i vissa mer okänsliga utrymmen. Tog dom i en container vid en kontorsrenovering. Det slängs otroligt bra saker. Satte först en vanlig radiator i badrummet för att senare byta till golvvärme vid ombyggnad, inga problem. Shunten sätter du i källaren under badrummet.
Nya radiatorer måste dimensioneras för lågtemperatur.Det betyder dubbla rörrader. FTX skall du inte lägga pengar på.
Först installerade jag en luft-vatten värmepump men den hade dålig verkningsgrad, högt ljud den krånglade vid kallt väder med många avfrostningar. Efter 7 år la den av och då fick det bli en bergvärmepump. Mycket bättre verkningsgrad ljudlös och problemfri på alla vis.
Lycka till
Tydligen så är det skillnad på bidragsmottagare, de som av olika anledningar inte kan försörja sig är "j.vla parasiter" medans de som redan har & utnyttjar RUT/ROT/div energi bidrag och annat bara " tar tillbaka för mycket betald skatt".G Greger_08 skrev:
Enligt mig hyckleri!
Min åsikt är att man blir en "parasit" när ens mål är att leva på bidrag och.man tämjer på sanningen för att uppfylla det.L LaT skrev:
Att vara lat och outbildad är ingen sjukdom.
Se det istället som att du gör samhället en tjänst genom att spara energi. Om vi lägger pengarna på energibesparingar behöver vi inte skattesubventionera dyr kärnkraft. Det finns otroligt mycket att spara på. Senast såg jag ett köpcentrum som sparar 65% genom att samordna återvinning från kylsystem med uppvärmning av huset. För att inte tala om alla eluppvärma villor som behöver byta system som i TS fall.G Greger_08 skrev:
Dom kan behöva lite bidrag för att komma igång. Det tjänar alla på.
Vill man spara energi på riktigt kan man stänga ner alla servar som används till trams.B BSA In skrev:Se det istället som att du gör samhället en tjänst genom att spara energi. Om vi lägger pengarna på energibesparingar behöver vi inte skattesubventionera dyr kärnkraft. Det finns otroligt mycket att spara på. Senast såg jag ett köpcentrum som sparar 65% genom att samordna återvinning från kylsystem med uppvärmning av huset. För att inte tala om alla eluppvärma villor som behöver byta system som i TS fall.
Dom kan behöva lite bidrag för att komma igång. Det tjänar alla på.
Behövs inga fler klipp på katter speciellt AI generade..
Rimligt ställningstagande, och självklart individuellt val att söka. Datumen kan ändå vara bra att känna till, eftersom införande av riktade bidrag har en tendens att få priserna att öka efter införandet.Z Zoofus skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden