F
L LaT skrev:
Har du börjat med de enkla åtgärderna ?
  • Rengör filter i värmepumpen
    Om man inte gör rent dem minst 1ggr år så får man problem med luftflödet
  • Täta fönster & dörrar
  • Kolla efter golvdrag
  • Gardiner/gobelänger på väggarna om det är kallras
  • Tjocka "gardiner" vid ytterdörrar
  • Tjocka trevliga mattor på golvet
Lägg till: Tjockare kläder. Vissa verkar tycka det är normalt att ha shorts hela vintern, andra har tjock tröja och raggsockar.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Lägg till: Tjockare kläder. Vissa verkar tycka det är normalt att ha shorts hela vintern, andra har tjock tröja och raggsockar.
Tjockare kläder förbättrar väl inte uppvärmningen, och det är ju förbättrad uppvärmning TS frågar om..

• Gilla
BSA In och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
En lösning är fler luft-luftvärmepumpar placerade i de kallare delarna av huset. Fördelen är den relativ låga kostnaden, nackdelen ljudet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
FTX är inte dyrare än alternativen du räknat upp, som t.ex. vattenburen värme.
FTX är inte ngt värmesystem. Lär inte göra huset varmare, men ett bättre inomhusklimat.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
15 år gamla luftvärmepumpar är INTE lika effektiva som nya. Man kommer inte ifrån att den låter men en ny är verkligen som natt och dag. Vi satte in en andra för att komplettera en äldre befintlig och det är en helt annan värme i den nyare som också ger mer värme på lägre fläkthastighet.
Sen ska ju luftvärmepumpar stå riktade nedåt för att trycka ned värmen längs golven.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
FTX är inte ngt värmesystem. Lär inte göra huset varmare, men ett bättre inomhusklimat.
FTX minskar ju iaf värmeförlusterna.
Istället för att släppa in utomhustempererad luft så är den förvärmd.

Henkesvenke Henkesvenke skrev:
15 år gamla luftvärmepumpar är INTE lika effektiva som nya. Man kommer inte ifrån att den låter men en ny är verkligen som natt och dag. Vi satte in en andra för att komplettera en äldre befintlig och det är en helt annan värme i den nyare som också ger mer värme på lägre fläkthastighet.
Sen ska ju luftvärmepumpar stå riktade nedåt för att trycka ned värmen längs golven.
Ännu bättre, ha innerdel av golvmodell, den blir ganska värdelös för kyla, men mycket bättre för värme.

A Avemo skrev:
Situationen är alltså att luftvärmepumpen och kaminen klarar att värma de utrymmen där de finns, men värmen sprids inte till övriga huset? Om så är fallet kan du genast stryka lösningen att byta kamin och luftvärmepump. Det viktigaste om man har en luftvärmepump till flera rum är att aldrig stänga några dörrar. Alltid vidöppet. Sedan kan man ställa upp temperaturen så att det blir varmare där den sitter. Det kommer alltid att bli kallare i angränsande rum. Så man får ställa upp så att det blir varmt nog där. Det går att prova att manuellt ställa upp fläkthastigheten på luftvärmepumpen för bättre spridning. Men det finns en gräns för vad som går att åstadkomma. Och så är det även ljudet att tänka på. Jag tror mer på att komplettera med en till luftvärmepump långt ifrån den första än att byta ut den. Finns det några lediga platser? Ett vattenburet system kan tveklöst lösa dina problem.
Jag har bifogat en planritning som visar ungefär hur långt den "behagliga zonen" sträcker sig från kaminen respektive luftvärmepumpen. Nu vet jag inte riktigt vad som är att förvänta med det känns klenare än jag tror är rimligt.
white.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mattoys skrev:
Går det inte komplettera med en luft-luftvärmepump till?
Hur ser planlösningen ut?

Att ha en elradiator under skrivbordet på kontoret när man sitter där gör stor skillnad.
Komplettera med fler värmepumpar är såklart ett alternativ också, men jag tycker ljudnivån är lite jobbig, så hade helst undvikit fler blås inne. Har bifogat planlösningen!

V varpan1 skrev:
En sak är säker, att lägga pengar på att byta ut en kamin för att den är från 2007 och kanske "ineffektiv" är något av det märkligaste som någonsin föreslagits på forumet. Du ska absolut självklart INTE lägga dina pengar på detta!

Att dra vattenburen värme och skaffa en luft-vattenvärmepump är det enda långsiktiga och bra alternativet för dig. Du kan förstås istället sätta in 2st luft-luftvärmepumpar till för att komma billigt undan och få åtminstone hyfsat dräglig komfort i huset, men det är egentligen en dålig investering på sikt. Det bästa är om du kan installera ett vattenburet system, men det är inte alltid så snyggt med utanpåliggande rördragning runt hela huset, och det blir dyrare och större jobb att dra ledningar dolt. Kostnad antagligen 250 000 - 400 000kr för allt inkl värmepumpsinstallation och beroende på hur du väljer att dra rören.
Att byta kaminen var främst för att sotaren vid inspektionen påpekade att den var rätt ordentligt värmepåverkad. Jag har absolut ingen aning huruvida det påverkar effektiviteten dock. Men ska man uppgradera tänkte jag på något med mer termisk massa som kan hålla värmen mer än någon timme.

I InsidersUnited skrev:
Och jag konverterade min villa till vattenburet 12 radiatorer för tot 18 kkr i materialkostnad....Visserligen ca 12 år sedan. Drog rör själv, röris som kopplade in sista biten i pannan. 👍 Japansk luft/vatten värmepump beggad från blocket ca 5 kkr. Går fortfarande fint.
Intressant med begagnad pump! Det får jag kanske hålla utkik efter.

L LaT skrev:
Har du börjat med de enkla åtgärderna ?
  • Rengör filter i värmepumpen
    Om man inte gör rent dem minst 1ggr år så får man problem med luftflödet
  • Täta fönster & dörrar
  • Kolla efter golvdrag
  • Gardiner/gobelänger på väggarna om det är kallras
  • Tjocka "gardiner" vid ytterdörrar
  • Tjocka trevliga mattor på golvet
Det där med att rengöra filtret lät ju som en väldigt god idé. Vi har bott här knappt ett år nu och jag har inte gjort det, och helt ärligt med tanke på förra ägaren kan det vara så att den aldrig städats. Lite obehagligt att tänka på nu. Ska åtgärda detta omgående.

F Fideliox skrev:
Från någon som har sovit naken i 30 år blev det fleecetröja och raggsockar dygnet runt i vintras. Men 12 grader i sovrummet var ändå lite väl kallt även med fullt underställ.

• Gilla
  • Wow
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Jag har bifogat en planritning som visar ungefär hur långt den "behagliga zonen" sträcker sig från kaminen respektive luftvärmepumpen. Nu vet jag inte riktigt vad som är att förvänta med det känns klenare än jag tror är rimligt.
Det är många dörrar och passager. Därmed passar huset ganska dåligt för att värma med en central värmekälla. Det som inte riktigt framgår är om värmepumpen inte räcker till för att värma eller om det blir inställd temperatur just där den står, men inte i angränsade rum. Kanske blir det lite bättre med en nyare luftvärmepump. Men med din planlösning skulle jag räkna med att behöva köra lite direktel också när det är som kallast. I synnerhet om du inte vill ha den att fläkta massor.

Z Zoofus skrev:
Men ska man uppgradera tänkte jag på något med mer termisk massa som kan hålla värmen mer än någon timme.
Det du kan ha som tumregel är att om eldstaden väger runt 1000 kg eller mer så kommer den att kunna lagra användbara mängder värme. Om du tittar på en täljstenskamin som bara väger 300 kg eller så är det mest dekoration. En tung eldstad kan absolut bidra en del till uppvärmningen även efter att man slutat elda. Men den brukar inte vara billig.

Fundera på vad du väntar dig av ett byte. Räkna inte med att en ny luftvärmepump kommer att värma sovrummen till samma temperatur som hallen. Det kommer att skilja flera grader när det är kallt ute.

Huddingebo Huddingebo skrev:
FTX minskar ju iaf värmeförlusterna.
Istället för att släppa in utomhustempererad luft så är den förvärmd.
Nja, om du har ett gammalt hus med självdragsventilation och inte eldar i nån eldstad så kan faktiskt FTX öka värmeförlusterna. Detta eftersom du då faktiskt får en fungerande ventilation.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Nja, om du har ett gammalt hus med självdragsventilation och inte eldar i nån eldstad så kan faktiskt FTX öka värmeförlusterna. Detta eftersom du då faktiskt får en fungerande ventilation.
Ja ok... om nu nu finns någon som har en tanke på att behålla en äldre undermålig självdragsventilation orörd.

Hej! Tveklöst skulle jag satsa på ett vattenburet värmesystem. En långsiktig investering. Som jag förstår har du källare, helt eller bara delvis? Jag konverterade mitt hus på Öland från direktel/kamin och luftvärmepump för 2 år sedan. Jag tittade också på installation av värmeåtervinning FTX men saknade en bra värmekälla. Jag hade problem att få ut värmen till alla rum (1-plansvilla i vinkel) Installationen gjorde jag i krypgrunden med påstick upp i bostadsrummen för att undvika synlig rördragning. Välisolerade rör i grunden. Inget surr från värmepumpen inomhus, endast myseldning i kaminen numera. En installation som medfört en mycket bättre, tystare boendemiljö. En större varmvattenvolym till mycket lägre elkostnad. Kan du ordna rörinstallationen själv via källaren desto bättre. Lycka till

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E engesberg skrev:
Hej! Tveklöst skulle jag satsa på ett vattenburet värmesystem. En långsiktig investering. Som jag förstår har du källare, helt eller bara delvis? Jag konverterade mitt hus på Öland från direktel/kamin och luftvärmepump för 2 år sedan. Jag tittade också på installation av värmeåtervinning FTX men saknade en bra värmekälla. Jag hade problem att få ut värmen till alla rum (1-plansvilla i vinkel) Installationen gjorde jag i krypgrunden med påstick upp i bostadsrummen för att undvika synlig rördragning. Välisolerade rör i grunden. Inget surr från värmepumpen inomhus, endast myseldning i kaminen numera. En installation som medfört en mycket bättre, tystare boendemiljö. En större varmvattenvolym till mycket lägre elkostnad. Kan du ordna rörinstallationen själv via källaren desto bättre. Lycka till
Det finns kallkällare, så planen hade varit att bara göra genomföringar för rören rätt ned genom golvet, och sedan dra rören i "taket" på källaren, där värmepumpens innedel då skulle stå. Relativt litet ingrepp i golvet, med liten risk för fuktskador om det skulle börja läcka. Det är därför jag känner mig bekväm med att göra det själv.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja ok... om nu nu finns någon som har en tanke på att behålla en äldre undermålig självdragsventilation orörd.
Beror väl helt på byggnadssätt/tillgängligt utrymme.
Tror knappt någon skulle sätta in ett FTX i tex nån av SMÅA kåkarna runt Sthlm.

Förövrigt, jag har börjat kika lite på vad materialet till vattenburet skulle gå på.
Jag räknar med ca. 10 radiatorer, och de var dyrare än jag tänkt, men överkomligt i det stora hela.

Efter förslaget tidigare i tråden att titta på begagnad värmepump, vilket det ändå verkar finnas en hel del, så tittar jag också på begagnade element. Jag har dock bestämt för mig att jag läst att det är en dum idé att köpa just begagnade element? Risk att de rostat o.s.v.

Jag undrar också hur det är med att dimensionera sitt system. Säg att jag drar in mina 10 radiatorer nu. När vi renoverar badrummet inom några år vill jag gärna dra in golvvärme. Är det bara att koppla på det befintliga systemet, eller bör jag planera för det och ta höjd för det redan nu på något vis? Är ju inte helt insatt i hur det vattendrivna systemet funkar ännu, men det ska väl finnas någon ackumulatortank som jag förstått det. Bestämmer den kapaciteten på systemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.