G
Har du någon bild att dela med dig av hur turbulatorerna är designade?

2d0201185631P192d.jpg

Det som är förändrat är att jag har en bredare del även i bakänden som gör att som stabiliserar bättre i den liggande kanalen. Sedan gjorde jag ett hål så att det skulle bli lättare att dra ut dom och en bredare bakände så att den inte går styra in för långt.

Med fullt vedinlägg så blev verkningsgraden någonstans mellan 60% och 65%.. Fortfarande utrymme för förbättringar alltså.

1e0201191331Pdb0e.jpg

Förbränningstemperaturen i eldstaden kommer aldrig upp i de temperaturer jag vill, men eftersom sensorn sitter i toppen av eldstaden så kanske man bör lägga på några grader för att få ett rättvisande värde på förbränningen.

Ni andra med diom, vilken verkningsgrad får ni ur er omoddade panna?

Hur många kilo ved värmer hur många liter vatten hur mycket?

Det är 355 liter i pannan totalt med beredare (eloved 25)

Rökgaser för 18.5 kg ved utan luftpip och baffelplåt. Verkningsgrad ca 55%-58%

152201193223Ae7fb.jpg

18.5 kg var bra att räkna på för det ska med 100% verkningsgrad öka tempen på 1355 liter (panna + tankar) med 50 grader.

När jag testar så kopplar jag om så laddpumpen går hela tiden. På så sätt värmer jag hela vattenvolymen och då blir det lättare att räkna.

Nu ska jag konstruera nya baffelplåtar i 3mm plåt och sedan göra om samma experiment för att se om jag får upp verkningsgraden över 60% igen.

Redigerat:
Mr_Smurf skrev:
Ni andra med diom, vilken verkningsgrad får ni ur er omoddade panna?

Hur många kilo ved värmer hur många liter vatten hur mycket?

Det är 355 liter i pannan totalt med beredare (eloved 25)
Jag räknade lite på siffrorna i reklambladet för diomen och om jag räknat rätt så får jag det till att en omodifierad diompanna kan ha under 50% verkningsgrad.. Kan det verkligen vara så illa?

Effekt ved 21-29kw så vi säger att den snittar på 25kw genom hela förbränningen.
Det tar normalt två timmar att bränna ett fullt inlägg. Förutsätter vi att det är kwh dom menar så blir det 50kw under hela förbränningen..

Ett fullt vedinlägg björk (väl packat till luckans underkant) är 25kg.. det är 107kw.

Det blir ca 46.7% i verkningsgrad..

Nästa steg kan vara att göra om den till omvänd förbränning. Det blir trångt åt veden men om det går åt mindre så kanske en extra kapning av veden kan löna sig.

Jo, det finns utrymme att göra om den men då får man nog räkna med att elda 30-40cm ved

I första hand tänkte jag försöka se hur mycket den går att trimma med överförbränning.

Men eftersom vintern närmar sig med stormsteg så blir en modifiering till underförbränning nästa sommars projekt om jag inte får en acceptabel verkningsgrad med överförbränning.

Hålet för oljebrännaren går ju utmärkt att använda som nytt primärluftintag.

Det är dock synd att luckorna är så små det blir så besvärligt att få in plåtar och keramik i pannan.
Om man gör den till omvänd förbränning blir rökröret som då går upp bakom vedmagasinet svårsotat.

Redigerat:
de gånger jag byggt om liknande brännkammare har jag bara lämnat springor mellan keramstenarna.Då går det samtidigt lätt att justera springan tills man hör gaslågan tändas, innan man låser fast stenarna

Jag tänkte mig att jag bara skulle ha ett hål där gasen kan gå igenom, då är det lättare att rikta sekundärluften.. Hur stor springa brukar det vara ungefär?

ca:3-3½ cm. Springorna blir inte så breda åt andra hållet om du tänker efter. Stenarna som är 24 cm och vilar på stenarna under så springorna blir inte mer än ca 18-19 cm

Så, nu har jag tagit lös alla stenar jag satt i pannan och börjat klura lite över hur allt ska konstrueras..

Jag måste jobba mig bakifrån pannan och framåt och fixera allt utom stenarna till gashålet.

Däremot så havererade min vinkelslip som jag använder för att kapa stenarna så innan jag kan forsätta måste jag besöka biltema och se om dom vill byta in den på garantin eller om jag måste köpa en ny.

Men jag tror jag ska ta och mäta upp pannan invändigt ordenligt och sedan sätta mig med penna och papper och fundera en stund över hur stenarna ska placeras.

Nu har jag börjat tillverka keramiken, med lite flyt så kan jag provelda innan helgen :)

Tanken är att inte fixera så mycket och dreva med stenull där det är lite glest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.