Kör bevattning från damm 110 meter bort från odlingarsytor och två växthus. Kör med 3m 1” sugslang, Jetpump från Biltema och sedan lite över 100 m pem 40mm som sedan leds via partikelfilter direkt till spridare och påfyllnaden av ibctank osv. Dammen ligger nog ca 10 meter lägre och pumpen är alltså placerad vid dammen. Pumpen jag har var billigast möjliga för att testa om det ens gick att få till bevattningen, och det gör det ju.

Nu funderar jag över vilka förändringar som kan ge flödet och trycket en skjuts till. Gör det vettig skillnad med en dubbelt så kraftfull märkespump? Jag måste hålla mig till enfas. Värt att öka dimensionen på sugslang? Då odlingarna utökas löpande funderar jag på att leda mer av ledningarna från slutet av tryckslang via mindre pem för att behålla trycket. Får för mig att man tappar mycket via trädgårdsslangar och dessa kopplingar osv. Vad har ni får grymma råd för att öka effekten helt enkelt?
innan har det fungerat bra men då odlingsytorna som sagt ökar ökar också behovet av så bra fart i rören som möjligt…

tommib
Grövre ledningar ger mindre tryckfall. Största determinanten för det är din 100 m långa matarledning.

Om du har ok flöde fram men inte tryck så skulle jag rekommendera att du kör spridare en i taget med ett bevattningssystem. Du kan också utöka bufferten med fler IBC-tankar eller liknande så kan du köra matarpumpen konstant och bevattningen intermittent med en separat pump.

Allt handlar om var just din sweet spot är för kapacitet kontra pris.

tommib tommib skrev:
Grövre ledningar ger mindre tryckfall. Största determinanten för det är din 100 m långa matarledning.

Om du har ok flöde fram men inte tryck så skulle jag rekommendera att du kör spridare en i taget med ett bevattningssystem. Du kan också utöka bufferten med fler IBC-tankar eller liknande så kan du köra matarpumpen konstant och bevattningen intermittent med en separat pump.

Allt handlar om var just din sweet spot är för kapacitet kontra pris.
Så en kraftigare pump tror du inte skulle göra någon skillnad med tanke på det långa avståndet?

Jag skulle säga att det beror på vilket flöde du behöver trycka genom, se följande tabell:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

Men med en enfaspump har jag svårt att tänka mig att du får ut mer än 100l och då tappar du 16 meter vatten pelare (mvp, 10mvp = 1bar) på vägen, samt 10mvp av högskillnaden. Då blir det inte mycket tryck kvar att driva spridarna med de flesta pumpar:
Diagram som visar pumpmodellers tryckkapacitet i meter vattenpelare mot flöde i liter per minut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en VB 25/1500 enligt ovan, den ligger på 1500W (även om jag ser att EMS_pumpen har effektivare pumpar.)

Som referens så verkar Gardena speca sina vattenspridare vid 4bar (40mvp)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.