Vi la parkett i hallen för ett par månader sedan. Nu skall vi även använda samma parkett till köket för att få en fin övergång utan skarv eller t-lister osv. Självklart har vi vart o kollat och frågat om de har samma parkett kvar. "Javisst, den kommer inte utgå" var svaret vi fick.
Tack o lov så fanns "samma" två staviga ek parkett kvar, men de var lite längre och lite smalare? Vågade inte köpa utan tog med mig en provbit för att se om not och spont passade.
Men inte då!!! Det skiljde sig lite lite, men tillräckligt att de inte passade!!

Jaha vad f*n skall man göra nu då? Det går ju inte att få ihop det med hallgolvet???
Får väl såga bort not/spont och limma ihop den gamla med den nya och skruva ihop dem med nåt metallband under. Nån som har tips på vad man kan göra?

Utseendet skiljer sig enormt lite så passar ihop, men inte fysiskt.

(ursäkta ordval o ton, är lite förbannad just nu)

Skulle det inte gå med lite tålamod, att göra en "övergångsbräda"
Med hjälp av överhandsfräsen eller något,
Det gick på limparkettens tid, med bara en cirkelsåg,
Men med lite tålamod och finess borde man kunna orka få till en till klickparkett också

Hmm... låter intressant. Men hur menar du? Kanske en liten enkel skiss eller så?

Jag menar att du kan ta en ny bräda, och fräsa/slipa/putsa om "klicknoten, på ena sidan, så den passar till det gamla golvets klicknot,
Är det bara en 90cm öppning borde man kunna orka sitta med en fil och bearbeta en bräda till den passar.
Sen är det bara att gå vidare med det nya golvet,
Hornbach borde kunna förse dig med ett par brädor gratis, att prova på, innan du köper resten, eftersom dom "blåste" dig..
Helst skulle du haft en spillbit avdet gamla golvet, för att kunna se hur den sidan ska se ut...

Jag har skarvat två olika parketttyper i en dörr. Jag sågade bort not och spont på båda brädorna, sen limmade jag en tunn aluminiumplåt med PL400 på undersidan. Har även sett hur man kan använda laminat för att limma under.

För mig har det funkat bra iaf.

Jodå, fick med mig en provbit och körde lite test. Efter en del funderingar så är jag mycket inne på Larsa's idé, men jag skall prova med att fila lite på klicknoten först. Det är alltså 1mm som den nya brädan åker upp när man skjuter in dem + att klicknoten är något något för lång. Funkar det inte med att fila så får det bli Larsa's lösning.

Tackar o bockar för dessa tips!! Betydligt lugnare nu...

hmmm.. Om inte jag är fel på det så brukar man från tillverkarnas sida rekommendera att inte lägga flytande golv som sitter ihop i två rum. De säger att man ska bryta mellan rummen för att rörelsefogen ska få plats. Hur stort blir golvet totalt? Längd och bredd när de båda rummen sitter ihop?

Hallen är 9kvm (skulle vara 11kvm, men vi har en bit klinkers) och köket är 13kvm. Enda stället där parketten sitter ihop mellan hall och kök är max 1,2 meter långt (se svart ring i bilden).
Parketten sitter inte ihop med parketten i vardagsrummet som det ser ut ned till höger i bilden.

• kok_hall_parkett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.