Jag har en vanlig cyklon av plasttyp kopplad till dammsugare. Från cyklon till mindre maskinerna har jag en dammsugarslang som idag är fäst med eltejp.
Nu tänker jag köra 50 mm slang, via 50/100 mm adapter, till maskiner med 100 mm port*.
Jag vill fortfarande kunna koppla slangen till maskiner där idag de antingen direkt passar eller sitter adaptrar för dammsugarmunstycke.
Finns det någon enkelt snabbfäste för att kunna flytta slangen mellan två 50 mm eller en 50 mm och en något mindre som inte bara bygger på friktion?
Antagligen gör jag en eget munstycke eller kapar ner det befintliga från damnsugarslangen** för att bli av med handtaget så jag kan troligen hålla samma diameter som 100/50 adaptern har.
Eller finns det någon annan lösning som ör bättre?

*Jag har inte plats för en separat spånsug

**Slangen ska ändå kapas för annat syfte.

Cheesen
Z z_bumbi skrev:
Jag har en vanlig cyklon av plasttyp kopplad till dammsugare. Från cyklon till mindre maskinerna har jag en dammsugarslang som idag är fäst med eltejp.
Nu tänker jag köra 50 mm slang, via 50/100 mm adapter, till maskiner med 100 mm port*.
Jag vill fortfarande kunna koppla slangen till maskiner där idag de antingen direkt passar eller sitter adaptrar för dammsugarmunstycke.
Finns det någon enkelt snabbfäste för att kunna flytta slangen mellan två 50 mm eller en 50 mm och en något mindre som inte bara bygger på friktion?
Antagligen gör jag en eget munstycke eller kapar ner det befintliga från damnsugarslangen** för att bli av med handtaget så jag kan troligen hålla samma diameter som 100/50 adaptern har.
Eller finns det någon annan lösning som ör bättre?

*Jag har inte plats för en separat spånsug

**Slangen ska ändå kapas för annat syfte.
En dammsugare funkar inte med så grov slang eller munstycke, En 100mm slang får mer än 6 gånger sämre luftflöde än en med 50mm diameter, så det är som ganska meningslöst då det är luftflödet som drar spånorna. Byt ur din cyklon mot en spånsug som är anpassad för ett högre luftflöde och skaffa en smalare slang till den när du behöver 50mm. Det kommer att bespara dig en mängd frustration.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En dammsugare funkar inte med så grov slang eller munstycke, En 100mm slang får mer än 6 gånger sämre luftflöde än en med 50mm diameter, så det är som ganska meningslöst då det är luftflödet som drar spånorna. Byt ur din cyklon mot en spånsug som är anpassad för ett högre luftflöde och skaffa en smalare slang till den när du behöver 50mm. Det kommer att bespara dig en mängd frustration.
Och 50 mm slang funkar dåligt med en vanlig spånsug så dammsugaren behövs ändå.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Och 50 mm slang funkar dåligt med en vanlig spånsug så dammsugaren behövs ändå.
Ja och då får jag välja att anpassa till det jag använder mest och det som skapar mest fint damm.
I framtiden kanske jag kan bygga en speciallösnng för spåmsug samt motivera de pengarna men nu är det inte aktuellt.

Cheesen Cheesen skrev:
En 100mm slang får definitivt högre luftflöde än en 50mm slang. Du syftar sannolikt på lufthastighet, vilket är en annan parameter.

Hastigheten skiljer en faktor fyra inte sex vid samma flöde.

Cheesen
D Daniel 109 skrev:
En 100mm slang får definitivt högre luftflöde än en 50mm slang. Du syftar sannolikt på lufthastighet, vilket är en annan parameter.

Hastigheten skiljer en faktor fyra inte sex vid samma flöde.
Ja det är hastigheten jag tänker på. Men det är nog drygt 6 gånger (2pi)

Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är hastigheten jag tänker på. Men det är nog drygt 6 gånger (2pi)
Nej, arean ökar kvadratiskt med diametern. Dubbel diameter ger två i kvadrat area, dvs 4ggr större.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vilken sorts maskin med 100mm tänkte du koppla till? Jag har dammsugare med cyklon kopplad bland annat till min bandsåg med 100mm port, funkar bra. Till hyveln däremot har jag en dedikerad liten spånsug.

Nödvändiga adaptrar är 3D-printade.

Som spånsug kör jag denna, den får plats mellan benen på hyveln.
https://verktygsboden.se/maskin-teknik/tramaskiner/spansug/spansug-dc700

Bandsåg i första läget. Alla sågar jag har kört fram tills idag har saknat utsug och det har gått bra det också. Så min tanke är att det inte blir sämre av att ha något igång. Håller jag bara koll på mängden spån kan jag vänta tills det försvinner eller städa precis som utan utsug.

Nästa blir ev en planhyvel av mindre modell och jag ör fullt medveten om att de funkar dåligt med dammsugare men jag tvingas i alla fall att köra större jobb utomhus. Det jag gör inne kommer alltså garanterat vara mindre grejer och med grunda hyvlingar dvs mängden spån per passage och tidsperiod blir betydligt lägre än om jag drar igenom en hög med 45x220x5200. Tiden får utvisa om jag a) köper en hyvel b) jag får spånhantetingen att funka tillräckligt för mina behov.

Jag har möjlighet att skriva ut men just nu inte att göra egna ritningar.

Jag kapade dammsugarslangen.
Nu går första biten från cyklonen till dammsugaren med orginalkoppling vid dammsugaren.
Från maskinerna är det antingen en 50 mm slang från 50/100 adapter
eller den andra delen av dammsugarslangen fastklämt med tejp inne i en bit 50 mm avloppsrör och sen vidare i 50 mm slangen.
Dum som jag är kapade jag 50 mm slangen på 2 m fast jag mätt ut 3 m och skulle prova med 4 m. Jag får se om det behöver åtgärdas.
Dammsugarslangen ink koppling ör ett experiment som verkar funka.

Ett av delmålen var att enklare få loss dammsugaren utan att behöva tråckla loss en slang vilket jag har uppnått.

Cyklonen klarar än så länge hyveln men när jag väl kommer igång med ett projekt får jag se hur den beter sig med större mängder spån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.