11 491 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Föravskiljare/cyklon till Dustcontrol 3-fas dammsugare
Haha, klart det är noga md uppställningen. Elfa-skenorna påverkar ej, de ligger och väntar på bättre tider, har hört att de ska sitta på väggarna i ett framtida målarrum. Under tiden lagras de 3-dimensionellt, någon tjatade om det
Ok. Cyklonen funkar inte. Precis som tidigare (med dust deputyn) så verkar det som att den trots allt är feldimensionerad. Kan användningen av påse påverka detta? Kan det vara att jag har för tunn slang till botten av tunnan (som ska hålla ner påsen)? Funkar bra ett tag, men sen bara passerar materialet förbi o sätter igenom filtret och fyller tunnan i dammsugaren, o det trillar givetvis inte ner i påsen när man slår av. Har inte byggt tunna till den stora cyklonen än, kanske funkar den bättre till dc3500.
Jag har en maskin till bandsågen, den sätts igen lite då och då. Sen har jag en annan och dammsugar med. Sög precis upp typ 50 liter sågspån, katastrof direkt. Vad ska man egentligen ha för prylar? Just nu känns allt billigt.
Jag har en maskin till bandsågen, den sätts igen lite då och då. Sen har jag en annan och dammsugar med. Sög precis upp typ 50 liter sågspån, katastrof direkt. Vad ska man egentligen ha för prylar? Just nu känns allt billigt.
Det borde väl egentligen vara ganska enkelt att testa. Kör utan påse i tunnan ett tag så borde du ganska snart få svaret om det är den som ställer till det eller inte. (Det blir ju lite jobbigare att tömma men det borde ju räcka med en eller ett par fyllningar bara för att testa.)Daniel_N skrev:
Visar det sig att det fungerar bra utan påsen så kan du börja fundera på varför den ställer till det.
Ja...jo typ. Tyvärr är ju 70 liters tunnan en fast del av dammsugaren....segt att vända allt upp-och-ner för att tömma...får klura lite på det.jac skrev:
Det borde väl egentligen vara ganska enkelt att testa. Kör utan påse i tunnan ett tag så borde du ganska snart få svaret om det är den som ställer till det eller inte. (Det blir ju lite jobbigare att tömma men det borde ju räcka med en eller ett par fyllningar bara för att testa.)
Visar det sig att det fungerar bra utan påsen så kan du börja fundera på varför den ställer till det.
Jag har hållit på i flera år men inte kommit någon vart med mitt stora cyklonprojekt. Min första lilla cyklon med kinacyklon demonterade jag för den var för svag och cyklonen så bara fastnade det saker i. Mitt tredje bygge så gick det dock ganska bra med och det är allt som håller verkstan i någorlunda ordning...
Den stora cyklonen kommer ja ingenvart med ännu, orkar inte lyfta motorn ovanpå cyklonen... Inte ens med hjälp skulle det gå så bra, finns ingenstans att hålla i, måste bygga nån sorts lyftanordning.
Den stora cyklonen kommer ja ingenvart med ännu, orkar inte lyfta motorn ovanpå cyklonen... Inte ens med hjälp skulle det gå så bra, finns ingenstans att hålla i, måste bygga nån sorts lyftanordning.
Den cyklonen jag är mest arg på för tillfället har en tunna i 15mm björkplywood, fernissad in och utsida, sluttande sidor mot botten (så att säcken ska bli lätt att ta ut...en av få saker som faktiskt funkar) och med ett överfalsat lock av 21mm björkplywood, försett m e-profillist. Locket sugs ner hårt av undertrycket och det tätar bra, har kollat med lågan från en tändare. Jag är rimligt säker på att det är tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Kan det vara så att ju större luftvolym desto sämre verkningsgrad? Att luften i den slutna volymen fungerar som en ”fjäder”.