17 751 läst ·
33 svar
18k läst
33 svar
Förankra murad vägg i badrummet?
Jakim, jag får erkänna att jag inte känner till dom spontade Lecablocken som du har använt. Vad är det för tillverkare, och är det meningen att dom skall limmas istället för att muras? Om dom skall limmas så bör ju tillverkaren ha ett lim som är utprovat med blocken...
Jag säger inte att det inte håller med kakelfix, men om man skall utföra något yrkesmässigt, så får man nog lägga ner uppfinningar och tester. Följ tillverkarens anvisningar så blir det rätt!
Jag säger inte att det inte håller med kakelfix, men om man skall utföra något yrkesmässigt, så får man nog lägga ner uppfinningar och tester. Följ tillverkarens anvisningar så blir det rätt!
Köptes på Simons och det var säljaren som rekommenderade fix. Men så vitt jag förstår så är det meningen att dom ska limmas eftersom dom är spontade. Problemet här är ju att allt som kommer österifrån är på fel språk så det är svårt att få info. Kolla t.ex. på Vetonits ( www.maxit.fi ) hemsida och försök få produkt info på svenska. Omöjligt.Ardexsmitten skrev:Jakim, jag får erkänna att jag inte känner till dom spontade Lecablocken som du har använt. Vad är det för tillverkare, och är det meningen att dom skall limmas istället för att muras? Om dom skall limmas så bör ju tillverkaren ha ett lim som är utprovat med blocken...
Jag säger inte att det inte håller med kakelfix, men om man skall utföra något yrkesmässigt, så får man nog lägga ner uppfinningar och tester. Följ tillverkarens anvisningar så blir det rätt!
Men jag håller med, det är tillverkarens instruktioner som bör följas.
Hej,
Bifogar en bild på hur vi löst det, lättbetong som muras med tunnfogsbruk (det fungerar inte så bra med vanligt murbruk). Jag la armering mellan vart annat varv som jag borrade håg för och förankrade i väggen. Blev stadigt, men valde att sätta grova rostfria rör mellan översta varven och taket dels för syns skull och dels för stabiliteten.
Lättbetong lär dock inte vara optimalt i våtrum, men jag är övertygad att det kommer att fungera fint i mitt fall. Tycker att priset på LUX-skivorna var i överkant och lyckades inte riktigt lura ut hur man bäst fäster en glasdörr i LUX-skivan.
Bifogar en bild på hur vi löst det, lättbetong som muras med tunnfogsbruk (det fungerar inte så bra med vanligt murbruk). Jag la armering mellan vart annat varv som jag borrade håg för och förankrade i väggen. Blev stadigt, men valde att sätta grova rostfria rör mellan översta varven och taket dels för syns skull och dels för stabiliteten.
Lättbetong lär dock inte vara optimalt i våtrum, men jag är övertygad att det kommer att fungera fint i mitt fall. Tycker att priset på LUX-skivorna var i överkant och lyckades inte riktigt lura ut hur man bäst fäster en glasdörr i LUX-skivan.
d_nilsson skrev:
1. Hur gjorde du med armeringen, kan du utveckla det lite (vill bara få min vägg så bra som möjligt)...d_nilsson skrev:
Borrade du ett håll i din nya vägg plus ett håll i den befintliga och satte in ett kort armerings gärn där emmelan eller
2. Varför är inte Lättbetong som man putsat optimalt i badrum/våtrum?
EDIT: Tack för att du postade en bild, alltid kul!
1. Borra ett hål i din befintliga vägg och stick in armeringsjärnet i detta. Järnet ska sedan sticka ut i den nya väggens fulla bredd och ligga i fogen mellan blocken.
2. Putsad lättbetong funkar utmärkt, men det är lättare att bygga med LUX-skivor, framför allt om man inte har erfarenhet av att mura. Jag skulle själv (trots 18 år i byggbranschen) välja LUX framför mur och puts.
2. Putsad lättbetong funkar utmärkt, men det är lättare att bygga med LUX-skivor, framför allt om man inte har erfarenhet av att mura. Jag skulle själv (trots 18 år i byggbranschen) välja LUX framför mur och puts.
Hej,
1) Jag armerade med armeringsstegar som jag la mellan vart annat varv. Problemet om du ska köra med lättbetong är att det inte går så bra att mura med vanligt murbruk utan du behöver tunnfogsbruk för att det ska bli stabilt (tro mig, jag fick mura mina väggar två gånger...). I och med att tunnfogsbruket inte ska läggas tjockt behöver du tunn armerings och då passar armeringsstegar mycket bättre än armeringsjärn. Se sidan 4/66 i detta dokument:
http://www.nystromscement.se/pdf/murverk_proj_konstr.pdf
Jag borrade två hål i cementputsen som sitter på mina hålstensväggar i källaren och stoppade in armeringsstegen så långt det gick tillsammans med så mycket puts som jag lyckades få in i hålen.
Armeringsstegarna ligger alltså bara mellan varven i bruk, jag gjorde ingen bearbetning av lättbetongblocken för stegarna.
2) Mina lättbetongblock är inte putsade utan bara våtisolerade mot duschen. Kommenteren om att det kanske inte är det optimala valet är att lättbetong är en aning fuktkänsligt. Därför var vi noga med våtisolering på den "våta" sidan mot duschen men släppte lite på våtisoleringen på den torra sidan så att eventuell fukt som kommer in i blocken kan få en chans att komma ut. Jag är övertygad att detta kommer att fungera bra, men vill bara förmedla vidare vad jag hört från experter när jag undersökte alternativen.
Om du kör med LECA måste du nog putsa ytan innan du kan våtisolera vilket är en del extra jobb.
Dock håller jag med att LUX nog är den enklaste lösningen, men om jag minns rätt skulle varje skiva kosta dryga tusenlappen (plus lim mm) vilket jag tyckte var lite väl häftigt. Sen förstod jag inte hur jag skulle fästa den glas dörr vi vill ha till duschen i LUX-skivan på ett bra sätt. Istället satte jag fast en bit våtrumsskiva lägst ut på mina lättbetongblock som sjorde kanten rak (för att förankla kaklingen) samt ge lite material att skruva fast dörren i.
Bifogar en till bild hur det såg ut efter våtisolering men innan kakel.
1) Jag armerade med armeringsstegar som jag la mellan vart annat varv. Problemet om du ska köra med lättbetong är att det inte går så bra att mura med vanligt murbruk utan du behöver tunnfogsbruk för att det ska bli stabilt (tro mig, jag fick mura mina väggar två gånger...). I och med att tunnfogsbruket inte ska läggas tjockt behöver du tunn armerings och då passar armeringsstegar mycket bättre än armeringsjärn. Se sidan 4/66 i detta dokument:
http://www.nystromscement.se/pdf/murverk_proj_konstr.pdf
Jag borrade två hål i cementputsen som sitter på mina hålstensväggar i källaren och stoppade in armeringsstegen så långt det gick tillsammans med så mycket puts som jag lyckades få in i hålen.
Armeringsstegarna ligger alltså bara mellan varven i bruk, jag gjorde ingen bearbetning av lättbetongblocken för stegarna.
2) Mina lättbetongblock är inte putsade utan bara våtisolerade mot duschen. Kommenteren om att det kanske inte är det optimala valet är att lättbetong är en aning fuktkänsligt. Därför var vi noga med våtisolering på den "våta" sidan mot duschen men släppte lite på våtisoleringen på den torra sidan så att eventuell fukt som kommer in i blocken kan få en chans att komma ut. Jag är övertygad att detta kommer att fungera bra, men vill bara förmedla vidare vad jag hört från experter när jag undersökte alternativen.
Om du kör med LECA måste du nog putsa ytan innan du kan våtisolera vilket är en del extra jobb.
Dock håller jag med att LUX nog är den enklaste lösningen, men om jag minns rätt skulle varje skiva kosta dryga tusenlappen (plus lim mm) vilket jag tyckte var lite väl häftigt. Sen förstod jag inte hur jag skulle fästa den glas dörr vi vill ha till duschen i LUX-skivan på ett bra sätt. Istället satte jag fast en bit våtrumsskiva lägst ut på mina lättbetongblock som sjorde kanten rak (för att förankla kaklingen) samt ge lite material att skruva fast dörren i.
Bifogar en till bild hur det såg ut efter våtisolering men innan kakel.
Ok, jag förstår du jobbar i branchen och har säkert andra priser än oss privatpersoner. Det enda priset jag hittade var 839:- plus moms (sid 16: http://www.brukspecialisten.se/brukspecialisten_prislista_07.pdf).
Hårdplatsinläggen kan man alltså använda även för att fästa saker i LUX-skivan, som i mitt fall en relativt tung glasdörr?
Hårdplatsinläggen kan man alltså använda även för att fästa saker i LUX-skivan, som i mitt fall en relativt tung glasdörr?
Ahh, tack för den fin fina förklaringen d_nilsson!
ACME, Tack för ditt svar, men jag tror ändå att det kommer att bli en murad vägg och som det ser ut nu så kommer jag förmodligen att ta in en murare som gör jobbet.
Några kommentarer på d_nilssons resonemang angående att inte lägga något våtrums skydd på den "torra" sidan? Jag hade nog tänk att rolla hela väggen, men nu blev man lite osäker igen...
ACME, Tack för ditt svar, men jag tror ändå att det kommer att bli en murad vägg och som det ser ut nu så kommer jag förmodligen att ta in en murare som gör jobbet.
Några kommentarer på d_nilssons resonemang angående att inte lägga något våtrums skydd på den "torra" sidan? Jag hade nog tänk att rolla hela väggen, men nu blev man lite osäker igen...
Nja, i just detta fallet beror det snarare på att Brukspecialisten tar bättre betalt för materialet. Priserna som jag gav som exempel är kundpriser hos en av mina leverantörer.d_nilsson skrev:
Ja, men exakt hur stor belastning dom klarar vet jag inte. LUX skriver;
"FIX-PRO-MAK
Hårdplastinläggning som kan limmas på hårdskum där en stabil fastsättning, t.ex. för dörrgångjärn, krävs. Skruvar kan sedan enkelt skruvas in.
Gångjärn som har installerats på detta sätt håller tillförlitligt, även tunga glasdörrar."
ACME: Tack för informationen, jag är intresserad att prova LUX i något framtida projekt. Låter som att dom har koll även på hur man löser problemet med att hänga fast saker i skivan.
Anra: Nu vet jag inte just hur din situation ser ut, men i mitt fall har jag en väldränerad källare (Isodrän på utsidan väggen) samt iodrän under en uppvärmd betongplatta. Jag valde att släppa på våtisoleringen och bara sätta fuktspärr på utsidan duschväggen i samråd med en kakelkille som är certifierad på våtrum. Problemet enligt honom är att det inte finns bra generella regler hur man bygger våtrum under mark i betongkonstruktioner utan man får använda sunt förnuft och tänka på generella regler i varje fall. De nya branchreglerna som finns täcker inte denna sortens konstruktioner enligt honom. Fundera på hur det eventuellt kan komma in fukt i din vägg. Och om det gör det, hur kommer den ut?
Anra: Nu vet jag inte just hur din situation ser ut, men i mitt fall har jag en väldränerad källare (Isodrän på utsidan väggen) samt iodrän under en uppvärmd betongplatta. Jag valde att släppa på våtisoleringen och bara sätta fuktspärr på utsidan duschväggen i samråd med en kakelkille som är certifierad på våtrum. Problemet enligt honom är att det inte finns bra generella regler hur man bygger våtrum under mark i betongkonstruktioner utan man får använda sunt förnuft och tänka på generella regler i varje fall. De nya branchreglerna som finns täcker inte denna sortens konstruktioner enligt honom. Fundera på hur det eventuellt kan komma in fukt i din vägg. Och om det gör det, hur kommer den ut?

