Sitter och planerar mitt nya badrum och jag har funderingar på att mura upp en dusch vägg med LECA block. Men jag har då kommit på några frågor som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

1. Om man murar upp en vägg i LECA block, ska man armera den på något vis? Hur i så fall?
2. Hur / Var ska man förankra väggen för bäst stabilitet? Vägg och golv eller bara i väggen?
3. Räcker det att putsa LECA blocken innan man rollar på tätskiktet?
4. Var kan man köpa LIPs system i södra skåne?

Ska man kanske skippa LECA blocken och köra med våtrumsskivor (bygga den som en "vanlig" vägg)?

Huset är byggt i lättbetong.

3. Jepp.

4. Vet att Svenska Kakel i Malmö säljer LIP.

Jag hade nog byggt väggen av LUX-skiva efter att allting var kaklat och klart.

1. Du sätter hålband mellan var annan till var tredje varv.
2. Jag tror det räcker om den sitter i golvet om det inte är frågan om endast en vägg för då ska du även fästa den i regelväggen. Du kan t.ex slå in spikar som du murar fast mellan varven.

jon_h skrev:
Jag hade nog byggt väggen av LUX-skiva efter att allting var kaklat och klart.
Hmm, förstår inte hur du menar här jon_h. Ska jag kakla väggarna först och sen bygga min vägg med LUX-skivor? Hur ska jag förankra min nya vägg i den befintliga väggen då?

En annan anledning till att jag kanske vill mura upp min vägg är att jag funderar på att flytta mitt tvättställ till den nya väggen. Men det går kanske lika bra att om jag bygger med LUX-skivor och sätter kortlingar (heter det så?) där jag ska ha mitt tvättställ

jakim skrev:
1. Du sätter hålband mellan var annan till var tredje varv.
2. Jag tror det räcker om den sitter i golvet om det inte är frågan om endast en vägg för då ska du även fästa den i regelväggen. Du kan t.ex slå in spikar som du murar fast mellan varven.
jakim:

1. Menar du att det räcker att fästa ett hållband på utsidan av LECA blocken? Är det det bästa sättet att armera LECA block som man murar upp?

2. Jag har ingen regelvägg, men går det lika bra att slå in spikar i min lättbetong vägg? Ska man borra ett håll LECA blocken för spikarna?

Tacksam för att ni tar er tid att svara på mina frågor :)

Jepp. Luxväggen byggs helt på den våta sidan om tätskiktet, den är fukttålig. Inget tätskikt appliceras alltså på skivan. Skivan finns i olika tjocklekar, men du får välja minst 80 mm om den bara får stöd mot golv och en vägg, 50 mm räcker om den får stöd mot tak också. Den limmas mot golv och vägg, och kaklas sedan.

Ska du ha handfatet där så hade jag hellre valt en regelvägg med skivor (företrädesvis stålreglar).

Jag fick hjälp att bygga en vägg av Leca för att avgränsa duschen i tvättstugan. I stället för bruk så limmades blocken med kakelfix. Vi satte dubbar (armeringsjärn) i tak och vägg som fick sticka in en bit i den nya väggen.

Konstruktionen som den nya väggen ansluter mot är putsad betong i tak, putsat slaggblock i vägg och ett nygjutet betonggolv med golvvärme. Med kakel vill jag minnas att den är ca 11 cm tjock. Väggsidam mot duschen är putsad (minns inte men troligen med gipsbruk eller fix) och tätskicktad. Däremot lämnade jag den andra sidan oputsad och otätad. Jag resonerade så att det vatten som kommer in genom tätskicktet i duschen skall det kunna torka ut genom andra sidan av väggen.

Konstruktionen låter mycket solid om man dunckar i väggen.

anra skrev:
jakim:

1. Menar du att det räcker att fästa ett hållband på utsidan av LECA blocken? Är det det bästa sättet att armera LECA block som man murar upp?

2. Jag har ingen regelvägg, men går det lika bra att slå in spikar i min lättbetong vägg? Ska man borra ett håll LECA blocken för spikarna?

Tacksam för att ni tar er tid att svara på mina frågor :)
1: hålbandet sätter du i mellan varven, liggandes så att säga. Har du inte spår i lekablocken så är det den enda typen av armering som ryms i mellan blocken. Annars måste du spåra för att få rum med vanliga runda 6mm armerings järn.
2: Japp det funkar men det bästa blir om du borrar hål i lättbetong väggen för att sen limma fast armeringen med fixet. Du lägger även fix mellan väggarna. Som armering kan du använda spik t.ex. spåra först så dem ryms i mellan blocken.

Och det är vanligt kakelfix som man använder till limningen av leca blocken. Jag har murat mina badrums väggar med spontade leca block i dimmensionerna 86mm och 66mm x 200x600. Gick enkelt (nåja, jag är nybörjare på murning) och ganska snabbt.

Ahha, nu förstår jag lite mer :) Tack än en gång att ni tog er tid att svar på mina frågor! Då blir det en vägg av LECA block. Och det känns som om jag skulle kunna våga mig på det själv.

Anra, varför inte fortsätta med lättbetong? HH Celcon har fina produkter som är lätta att montera.
Ska man göra "by the book", så ska Leca muras med B bruk i ytterväggar och bärande konstruktioner, och kan muras med C bruk inomhus. Normalt så murar man Leca med 10mm fog, och det pga flera orsaker. Bla, att skiftet stämmer ( blocken är 190mm höga, ger 200mm med fog), det finns bra med plats för armering ( viktigt vid bärande konstruktioner och under mark) och att blocken inte är exakt lika stora.
Att limma Leca med kakelfix tillhör amatörernas värld, och rekomenderas inte.
Jag är tveksam till att en murad duschvägg i Leca behöver armeras, men om du känner dej osäker så lägg in armering i typ vart 3:e varv, det är ju ingen större kostnad. Klipp till armering som är 50mm längre än väggens totala längd, mura upp några varv, lägg i armeringen i urtaget i Lecablocket och slå sedan in armeringen i lättbetong väggen med en handslägga.

Ok. Jo jag kan tänka mig lättbetong också, om det är lika "lätt". Hur är tillvägagångssättet om man använder HH Celcon fina produkter? Gör man på samma sätt som med LECA blocken? Var kan man köpa HH Celcon fina produkter (gärna i skåne el. har dem hemleverans)?

HH Celcon har hög kvalitet på sina produkter, blocken är väldigt exakta i mått och limmas ihop. Ta en titt på deras sida. http://www.hplush.se/multiplattan
Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med leverantörer i Skåne, men huvudkontoret i Sverige ligger i Malmö, ring dom, så fixar det sej nog!

Ardexsmitten: hehe, kollade på deras sida lite snabbt och ja, jag ska ta och ringa dem imorgon. När jag kollade runt lite så hittade jag en annan lösning på ett helt annat problem som jag har gått och funderat på :) Tack så mycket!

Kul! Lycka till med väggen!

Tackar!

Ardexsmitten skrev:
Att limma Leca med kakelfix tillhör amatörernas värld, och rekomenderas inte.
.
Menar du att det inte blir hållbart med fixet?

Det blir ju svårt att få in bruk i dom spontade blocken, sponten är ju inte 1 cm ens och då försvinner ju nyttan med den. Eller kan det vara så att spontade block är till för ammatörer?

Jag valde leca av kostnadskäl i alla fall, det vart halva kostnaden. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.