Hej,

Jag har en liten fundering gällande förankring av köksö. IKEA-försäljaren lade med sådana här: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/20298405/.

Frågan är nu hur jag ska fästa detta bäst. Min köksö blir ca 140 bred och 40 djup men har ett ganska rejält överhäng på ena långsidan (ca 25cm), bänkskivan är av komposit och 40mm tjock så den kommer nog väga en del. Golvet jag ska lägga blir flytande 14mm-ekparkett (står i anvisningarna att man inte får fästa köksö i golvet, men å andra sidan så brukar det ju också stå att man inte ska ställa köksskåp på golvet och det gör många ändå) och under det finns bara betong.

Förslag på hur jag kan lösa detta uppskattas!
 
40cm djup? Vad e det för köksö?
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
40cm djup? Vad e det för köksö?
Djupet med överhänget blir alltså ca 65. Men skåpen är 37 djupa (dvs väggskåp).
 
Jag fäste vår köksö i bjälklaget under golvet, med 8mm gängad stång.
 
Har monterat flera Ikea köksöar, brukar skruva i bara parkettenmed korta tjocka skruv, inte ner i undergolvet. Så att parketten kan röra sig.
 
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Har monterat flera Ikea köksöar, brukar skruva i bara parkettenmed korta tjocka skruv, inte ner i undergolvet. Så att parketten kan röra sig.
Låter överkomligt om det räcker med det. Har läst att vissa borrar hål som är större än skruvarna i golvet och sedan fäster i underlaget under golvet istället så att golvet ska kunna röra på sig. Vad för skruv brukar du använda?
 
Är väggskåp som underskåp i en köksö rekommenderat av Ikea? En bas på 37 cm ger ett ganska bra moment om någon springer in i skåpraden. Om parketten ligger tvärs köksön kanske det fungerar, men om parketten ligger i lika riktning som köksön kan belastningen på golvfogarna bli höga. Inte helt självklart att en klickparkett klarar belastningen.
 
Finns där golvvärmerör i betongen?
Annars hade jag absolut fäst "ön" i betonggolvet.

Tycker också att det låter rangligt med en så smal bas på "ön".
 
arneri68 arneri68 skrev:
Är väggskåp som underskåp i en köksö rekommenderat av Ikea? En bas på 37 cm ger ett ganska bra moment om någon springer in i skåpraden. Om parketten ligger tvärs köksön kanske det fungerar, men om parketten ligger i lika riktning som köksön kan belastningen på golvfogarna bli höga. Inte helt självklart att en klickparkett klarar belastningen.
Ja, det ska inte vara något problem med den basen, det rekommenderades under ett planeringsmöte och de hade någon sådan ö uppbyggd i varuhuset också.

Parketten kommer ligga i lika riktning som köksön.

Finns inget golvvärmerör i betongen. Hur skulle ni fästa ön i betongen?
 
P Peligroso skrev:
Vad för skruv brukar du använda?
Typ 4,5x16 eller 5,0x16
Får ju kolla hur mycket dom sticker ner ur plåtvinkeln.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.