Hej,
Jag har en liten fundering gällande förankring av köksö. IKEA-försäljaren lade med sådana här: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/20298405/.
Frågan är nu hur jag ska fästa detta bäst. Min köksö blir ca 140 bred och 40 djup men har ett ganska rejält överhäng på ena långsidan (ca 25cm), bänkskivan är av komposit och 40mm tjock så den kommer nog väga en del. Golvet jag ska lägga blir flytande 14mm-ekparkett (står i anvisningarna att man inte får fästa köksö i golvet, men å andra sidan så brukar det ju också stå att man inte ska ställa köksskåp på golvet och det gör många ändå) och under det finns bara betong.
Förslag på hur jag kan lösa detta uppskattas!
Jag har en liten fundering gällande förankring av köksö. IKEA-försäljaren lade med sådana här: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/20298405/.
Frågan är nu hur jag ska fästa detta bäst. Min köksö blir ca 140 bred och 40 djup men har ett ganska rejält överhäng på ena långsidan (ca 25cm), bänkskivan är av komposit och 40mm tjock så den kommer nog väga en del. Golvet jag ska lägga blir flytande 14mm-ekparkett (står i anvisningarna att man inte får fästa köksö i golvet, men å andra sidan så brukar det ju också stå att man inte ska ställa köksskåp på golvet och det gör många ändå) och under det finns bara betong.
Förslag på hur jag kan lösa detta uppskattas!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag fäste vår köksö i bjälklaget under golvet, med 8mm gängad stång.
Låter överkomligt om det räcker med det. Har läst att vissa borrar hål som är större än skruvarna i golvet och sedan fäster i underlaget under golvet istället så att golvet ska kunna röra på sig. Vad för skruv brukar du använda?larsbj skrev:
Är väggskåp som underskåp i en köksö rekommenderat av Ikea? En bas på 37 cm ger ett ganska bra moment om någon springer in i skåpraden. Om parketten ligger tvärs köksön kanske det fungerar, men om parketten ligger i lika riktning som köksön kan belastningen på golvfogarna bli höga. Inte helt självklart att en klickparkett klarar belastningen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Finns där golvvärmerör i betongen?
Annars hade jag absolut fäst "ön" i betonggolvet.
Tycker också att det låter rangligt med en så smal bas på "ön".
Annars hade jag absolut fäst "ön" i betonggolvet.
Tycker också att det låter rangligt med en så smal bas på "ön".
Ja, det ska inte vara något problem med den basen, det rekommenderades under ett planeringsmöte och de hade någon sådan ö uppbyggd i varuhuset också.arneri68 skrev:
Är väggskåp som underskåp i en köksö rekommenderat av Ikea? En bas på 37 cm ger ett ganska bra moment om någon springer in i skåpraden. Om parketten ligger tvärs köksön kanske det fungerar, men om parketten ligger i lika riktning som köksön kan belastningen på golvfogarna bli höga. Inte helt självklart att en klickparkett klarar belastningen.
Parketten kommer ligga i lika riktning som köksön.
Finns inget golvvärmerör i betongen. Hur skulle ni fästa ön i betongen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Borra för plugg och skruva.P Peligroso skrev:
Dimensioner är jag dålig på, men plugg för 6mm borr är kanske 10 mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.clasohlson.com/se/Plastplugg-10-x-50-mm,-blå/Pr409245004
Eller denna 8 mm
http://www.clasohlson.com/se/Plastplugg-8-x-40-mm,-brun/Pr409245003
Du har väl borrmaskin med slagborr?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
