4 691 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Förändring funkiskök
BirgitS skrev:
Vill helst inte behöva ta bort befintlig förvaring och lådor, och båda dessa kräver borttagning av flera lådor vilket antagligen inte är en uppoffring jag är villig att göra. Ser ut som att det blir handdiskning för mig!1 16386 skrev:Spisen ser ut att vara 70 cm bred. Om det stämmer kanske det går att byta den till en 60 cm bred spis och då få 10 cm extra att använda för att "utöka" tillgängligt utrymme för en 45 cm bred golvdiskmaskin, enklast mellan spisen och diskhon. Det kräver nog byte av diskbänken, men det kanske blir svårt att undvika.
Är allt platsbyggd eller är det separata stommar med lister fram som sammanfogar dom ? Om det senare borde du ganska smärtfritt kunna frigöra lådsektionen till höger om spisen och flytta hela det paketet med spis och den smala sektionen mot väggen till vänster och då få in en dm mot diskbänksskåpet..
Sedan skulle jag överväga att platsbygga skåpet till ugnen av tex limfog och anpassa efter bef kök.
Angående höjningen är det lättaste att lägga en regel/list ovanpå stommarna alt göra låga lådor för tex skärbräda och knivar.
Sedan skulle jag överväga att platsbygga skåpet till ugnen av tex limfog och anpassa efter bef kök.
Angående höjningen är det lättaste att lägga en regel/list ovanpå stommarna alt göra låga lådor för tex skärbräda och knivar.
Har inte kunnat kontrollera hur det är byggt, men efter svaren i tråden och lite tänkande så blir det nog att vara utan diskmaskin. Samt behålla spis där den står idag och inte köra med ugn + häll.Mazen skrev:
Är allt platsbyggd eller är det separata stommar med lister fram som sammanfogar dom ? Om det senare borde du ganska smärtfritt kunna frigöra lådsektionen till höger om spisen och flytta hela det paketet med spis och den smala sektionen mot väggen till vänster och då få in en dm mot diskbänksskåpet..
Sedan skulle jag överväga att platsbygga skåpet till ugnen av tex limfog och anpassa efter bef kök.
Angående höjningen är det lättaste att lägga en regel/list ovanpå stommarna alt göra låga lådor för tex skärbräda och knivar.
Beslut om hur höjningen ska ske har jag inte heller tagit, blir nog för bökigt för mig att bygga lådor så blir nog bara en regel på som jag målar.
En annan tanke.. skåpet till höger hur brett är det? Som föreslagits tidigare borde du kunna få in en 45 cm DM och då kunna återanvända den dörren till ett skåp som byggs där spisen är idag. Sedan fritt att välja, ugn+häll el frist.spis.
Så från vänster:
smala sektionen + spis + nytt skåp + lådsektion + diskbänksskåp + dm
Så från vänster:
smala sektionen + spis + nytt skåp + lådsektion + diskbänksskåp + dm
Klicka här för att svara