Har köpt en villa och har tillträde till veckan, köket är ett underbart funkiskök som jag vill behålla så gott det går.
Dock skulle jag vilja installera en diskmaskin och göra några mindre förändringar.

Min tanke är att:
  • Flytta spis till där kylskåp står idag
  • Installera diskmaskin där spis står idag
  • höja diskbänk 5-10cm
  • Byta till inbyggd spis och induktion
  • sätta ny bänkskiva från vägg vid kylskåp till diskbänk
Mina frågor kring detta blir då
  • Eftersom vatten inte är indraget för diskmaskin och det i dagsläget kommer ur vägg från källare nedan, hur lätt/dyrt blir det att installera diskmaskin och dra fram för vatten? Finns det någon lösning som blir lättare än jag tänkt?
  • Går det att sätta in IKEA stomme för inbyggd spis och induktionshäll och sedan måla samma färg som resterande kök (kommer vara en något mörkare färg), eller kommer IKEA stommen sticka ut för mycket mot originalstommar?
  • Spisens fläkt är idag kopplad till en flätkanal som går ut till murstocken, om spisen flyttas till där kylskåpet står blir det problem att koppla på den igen? Det är i skåpet ovan kylskåpet som fläktkanalen finns. Eller bör jag se över lösning att ha kvar spis på nuvarande plats och installera diskmaskin där kylskåp är idag?
Bild på hur det ser ut i dagsläget
Ett funktionalistiskt kök med gula skåp, vita vitvaror och kaklad vägg, inredning föreslås ändras för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Blir det kanske ett bättre lösning att ha en spis som idag, och installera diskmaskin med bänkskiva ovan? Blir ju något mer arbetsyta än i dagsläget samt behöver jag inte tänka på att få till det med en till stomme

Det enklaste, som jag ser det, är en ny spis där nuvarande står och en diskmaskin till höger under nuvarande diskbänk. Då har du nära till vatten och avlopp för diskmaskin och det behövs kanske inte så mycket dyra jobb av elektriker och rörmokare.

• Gilla
quelli
  • Laddar…
höjer du golvskåpen så minskar du gapet mellan golv och väggskåp. Kanske ingen nackdel men testa om det passar dej.
Om du kan få in diskmaskinen i hörnet på högra sidan av disklådor så tycker jag det blir enklast att bygga om . Du slipper riva halva köket så som:
-flytta kylskåp
-flytta köksfläkten
- flytta/ anpassa väggskåp över spisen
....och många andra anpassningar och nödlösningar.
Om du nöjer dej att ha något obekvämt hörnplacering av diskmaskin.
Då behöver du "bara" såga ut sista skåpet, dra in avlopp från diskbänkskåpet och det känns enklare i mina oproffsiga ögon. Har du tur så finns det kanske tillgängliga vattenrör under diskbänken.
Vill man behålla charmen så får man stå ut med något omoderna lösningar :).

• Gilla
quelli
  • Laddar…
G gaia skrev:
höjer du golvskåpen så minskar du gapet mellan golv och väggskåp. Kanske ingen nackdel men testa om det passar dej.
Om du kan få in diskmaskinen i hörnet på högra sidan av disklådor så tycker jag det blir enklast att bygga om . Du slipper riva halva köket så som:
-flytta kylskåp
-flytta köksfläkten
- flytta/ anpassa väggskåp över spisen
....och många andra anpassningar och nödlösningar.
Om du nöjer dej att ha något obekvämt hörnplacering av diskmaskin.
Då behöver du "bara" såga ut sista skåpet, dra in avlopp från diskbänkskåpet och det känns enklare i mina oproffsiga ögon. Har du tur så finns det kanske tillgängliga vattenrör under diskbänken.
Vill man behålla charmen så får man stå ut med något omoderna lösningar :).
Att gapet mellan minskar får jag stå ut med då jag är 190+ lång och gillar att vara i köket känns det som att höja arbetshöjden är viktigt.

Tyvärr tror jag inte det går att placera diskmaskinen inne till höger då det är ett element som eventuellt skulle förhindra fri öppning av lucka på diskmaskin. Får tillträde till villan på Onsdag så ska mäta och kontrollera exakt då vilka lösningar som finns.

Alternativet jag nämnde tidigare att ha kvar spis på befintlig plats men installera diskmaskin där kylskåpet står idag, är det en relativt smärtfri lösning när det kommer till indrag av vatten? Antar man kommer behöva ny dragning från källare då(?).

Att behålla charmen är viktigt, så något omodern lösning blir det antagligen!

BirgitS
quelli quelli skrev:
Alternativet jag nämnde tidigare att ha kvar spis på befintlig plats men installera diskmaskin där kylskåpet står idag, är det en relativt smärtfri lösning när det kommer till indrag av vatten? Antar man kommer behöva ny dragning från källare då(?).
Ja, det blir nog problem med att dra avloppet så långt bort till diskbänksskåpet.

Tänk på att du måste ha en lättåtkomlig (alltså ovanför bänkytan) vattenavstängning av vattnet till diskmaskinen. Oftast löser man ju det genom att ha en blandare med diskmaskinsavstängning och -anslutning men det fungerar väl inte så bra med nuvarande blandaranslutning.

quelli quelli skrev:
Flytta spis till där kylskåp står idag
Du vill nog inte ha spisen direkt mot en sidovägg för då blir det svårt att använda de vänstra plattorna eftersom det inte finns någonstans att göra av kastrull- och stekpannehandtag.

quelli quelli skrev:
Går det att sätta in IKEA stomme för inbyggd spis och induktionshäll och sedan måla samma färg som resterande kök (kommer vara en något mörkare färg), eller kommer IKEA stommen sticka ut för mycket mot originalstommar?
Ikeas stommar har en sockelhöjd som bara är 8 cm medan du kanske har 12 cm så det kan se konstigt ut. Men visst kan du göra en egen sockel och kanske en förhöjning ovanpå också.

BirgitS
quelli quelli skrev:
Att behålla charmen är viktigt, så något omodern lösning blir det antagligen!
Borde du inte fortsätta med en fristående spis då ;)

Jag skulle ha skaffat en ny diskbänk med disklådorna längre åt höger för att få in diskmaskinen mellan spis och disklådor. Det känns som den enklaste lösningen. Du får då göra om alla underskåp, men det är nog att föredra framför att dra om vatten, flytta kylskåp och liknande.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det blir nog problem med att dra avloppet så långt bort till diskbänksskåpet.

Tänk på att du måste ha en lättåtkomlig (alltså ovanför bänkytan) vattenavstängning av vattnet till diskmaskinen. Oftast löser man ju det genom att ha en blandare med diskmaskinsavstängning och -anslutning men det fungerar väl inte så bra med nuvarande blandaranslutning.
Ja detta blir ju något problematiskt, känns inte som att det finns en enkel lösning att få in en diskmaskin. Frågan blir då vilken som är minst smärtsam både för plånbok och arbete.

BirgitS BirgitS skrev:
Borde du inte fortsätta med en fristående spis då ;)
Haha, det blir nog så och verkar som den kommer få stå kvar där den står med.

En smal diskmaskin till höger om diskbaljorna? Vi hade en smal diskmaskin när vi bodde i en stor stad där man bodde rätt trångt. Det gick in rätt mycket i den. Men inte stora grytor så klart.

Jag hade lätt handdiskat för att få ett så fint kök.:love:

Jag tog tid ett par gånger på hur mycket tid jag lägger på att fylla diskmaskinen och sedan flytta den rena disken till skåpen och kom fram till att det inte är någon tidsvinst gentemot att handdiska. I vår familj blir det dessutom en massa disk dom står och väntar på att bli diskad medan maskinen kör så jag har börjat handdiska ist. Nu gillar ju inte alla att handdiska (resten av familjen) det inser jag men det var intressant ändå som ett experiment.

Vi har två hus och när vi får vatten och avlopp i det andra blir det ingen diskmaskin för vi har ett så fint gsmmalt kök som jag inte vill förstöra. Det är faktiskt hela familjen införstådd med. :rofl:

Jiji Jiji skrev:
En smal diskmaskin till höger om diskbaljorna? Vi hade en smal diskmaskin när vi bodde i en stor stad där man bodde rätt trångt. Det gick in rätt mycket i den. Men inte stora grytor så klart.

Jag hade lätt handdiskat för att få ett så fint kök.:love:

Jag tog tid ett par gånger på hur mycket tid jag lägger på att fylla diskmaskinen och sedan flytta den rena disken till skåpen och kom fram till att det inte är någon tidsvinst gentemot att handdiska. I vår familj blir det dessutom en massa disk dom står och väntar på att bli diskad medan maskinen kör så jag har börjat handdiska ist. Nu gillar ju inte alla att handdiska (resten av familjen) det inser jag men det var intressant ändå som ett experiment.

Vi har två hus och när vi får vatten och avlopp i det andra blir det ingen diskmaskin för vi har ett så fint gsmmalt kök som jag inte vill förstöra. Det är faktiskt hela familjen införstådd med. :rofl:
En del av nyttan med diskmaskin är miljön, jag är dålig på att handdiska ekonomiskt så drar mycket vatten. En diskmaskin kan göra samma jobb mycket mer energisnålt, dock kanske försumbart mot produktionskostnad?

Jag kommer dessutom till största del att bo ensam i detta hus, så kanske klarar mig med att endast handdiska för att göra det lätt för mig. Vid eventuell försäljning så är det ändå 90% chans att nästa ägare kommer slå ut köket för ett nytt. Så blir nog inte speciellt värdehöjande att installera diskmaskin heller.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du kan ju se om det går att få dit en bänkdiskmaskin till höger om diskhon.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju se om det går att få dit en bänkdiskmaskin till höger om diskhon.
Om diskmaskin inte skulle gå in under bänkskiva så får jag leva utan det. Av estetiska själ vill jag inte ha bänkdiskmaskin

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Spisen ser ut att vara 70 cm bred. Om det stämmer kanske det går att byta den till en 60 cm bred spis och då få 10 cm extra att använda för att "utöka" tillgängligt utrymme för en 45 cm bred golvdiskmaskin, enklast mellan spisen och diskhon. Det kräver nog byte av diskbänken, men det kanske blir svårt att undvika.

BirgitS
Om du kan tänka dig att dra nya för från källaren kanske det går att ha diskmaskinen i den andra bänklängden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.