A AndersS skrev:
Det gjorde man ju för över tjugo år sedan. Ligger på en NAS.:D
Däremot inte nyttjat sedan Spotify kom.;)
Har du rippat i .flac format så får du starta upp servern igen. Ljudet är grymt.
Rippade du i nåt komprimerat format får du göra om ;)

IngemarB IngemarB skrev:
Har du rippat i .flac format så får du starta upp servern igen. Ljudet är grymt.
Rippade du i nåt komprimerat format får du göra om ;)
Servern rullar på en Qnap 209 som fått nya TB-diskar, idag är det scannade foton som tar mest plats då det lätt blir 25-50 MB/foto i storlek när 100 åriga bilder ska restaureras, brukar köra hyfsad hög upplösning för att klara återställa bild och laga, samt efter PS-bearbetning blir de inte mindre utan snarare det dubbla i PS-format.
Men minns inte format jag rippade i bara att jag valde dåtidens format som rekommenderades för bibehållen ljudkvalité.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Bytte telefon igår och laddade ner Telldus appen, efter detta verkar ingen schemaläggning fungera.

Får se om jag kapitulerar och betalar kidnappar... Telldus lösensumman för att få igång det.
Samtidigt närmar sig releasen av Homey Pro.

Häromdagen hade många problem med Telldus, iaf deraa app, att man blev utslängd nästan direkt, sen kom man in men blev utslängd igen osv.

Gjorde en förbeställning 7 april, fick den 27 juni fick jag den. En nackdel med Homey är att den inte separerar de olika 433-enhererna när de sänder på samma kanal, alltså flera tempgivare/hygrometer hamnar under samma "bild".
Vi har sju tempgivare/hygrometer men i Homey är det bara tre poster.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Häromdagen hade många problem med Telldus, iaf deraa app, att man blev utslängd nästan direkt, sen kom man in men blev utslängd igen osv.

Gjorde en förbeställning 7 april, fick den 27 juni fick jag den. En nackdel med Homey är att den inte separerar de olika 433-enhererna när de sänder på samma kanal, alltså flera tempgivare/hygrometer hamnar under samma "bild".
Är inte det ett generellt 433 problem?
I Telldus blir det också trassel om man har till exempel flera termometrar som sänder på samma kanal, även om dom i sig får ett eget ID.
Så alla måste ha en egen kanal för problemfi rapportering, det är i alla fall min erfarenhet.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Om du har möjlighet får du gärna kortfattat eller mer ingående dra lite erfarenheter och om Homey Pros styrkor och svagheter. 👍

Hannuse Hannuse skrev:
Är inte det ett generellt 433 problem?
I Telldus blir det också trassel om man har till exempel flera termometrar som sänder på samma kanal, även om dom i sig får ett eget ID.
Så alla måste ha en egen kanal för problemfi rapportering, det är i alla fall min erfarenhet.
Jag har haft uppemot 10-12 st. 433-sensorer i drift utan problem.
Givetvis måste alla sensorer ha sin egna unika ID-kod. Sedan är sändningstiden mycket kort och alla klockor i sensorerna driver lite i frekvens, vilket gör att risken för sändningskollision är ringa.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag har haft uppemot 10-12 st. 433-sensorer i drift utan problem.
Givetvis måste alla sensorer ha sin egna unika ID-kod. Sedan är sändningstiden mycket kort och alla klockor i sensorerna driver lite i frekvens, vilket gör att risken för sändningskollision är ringa.
Ja, jag har också positiva upplevelser av detta.
Har nu 13st tempgivare (433MHz) i mitt Telldus system, och det fungerar bra.
Dock så har jag varit tvungen att komplettera med andra termometrar än Telldus egna, för dom har bara 8 tillgängliga kanaler.
Men det finns precis som du säger lösningar på det, och lite märkligt att Telldus bara tillhandahöll 8 kanaler i sina termometrar?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Är det någon som kör med Nexa controller? verkar finnas en mindre och en större variant, vad har ni för erfarenhet av dessa?
Jag kör Nexa Bridge X. Funkar rätt bra men Nexa eget skymningsrelä är hopplöst att känna igen. Rörelsesensorerna går däremot bra. Alla pluggar går bra.

Sedan är pluggar från Proove omöjliga att integrera. Och skall du lägga till enheter får det göras från appen, inte webbgränssnitt. Gjorde mig tokig tills jag fattade hur det låg till.

Men jag gillar bridgen, snygg och lätt att använda. Det som är bra med Nexa är att de har ett stort urval med enheter inklusive väggströmbrytare. Finns bringar runt tusenlappen lätt beg på Tradera om du är osäker annars är fullpris inte särskilt dyrt.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag kör Nexa Bridge X. Funkar rätt bra men Nexa eget skymningsrelä är hopplöst att känna igen. Rörelsesensorerna går däremot bra. Alla pluggar går bra.

Sedan är pluggar från Proove omöjliga att integrera. Och skall du lägga till enheter får det göras från appen, inte webbgränssnitt. Gjorde mig tokig tills jag fattade hur det låg till.

Men jag gillar bridgen, snygg och lätt att använda. Det som är bra med Nexa är att de har ett stort urval med enheter inklusive väggströmbrytare. Finns bringar runt tusenlappen lätt beg på Tradera om du är osäker annars är fullpris inte särskilt dyrt.
Hur är det med äldre mottagare med kodvred, funkar dessa också med Bridge X? Kan vara bra att veta om någon köper beg. prylar på nätet.

E etompau skrev:
Hur är det med äldre mottagare med kodvred, funkar dessa också med Bridge X? Kan vara bra att veta om någon köper beg. prylar på nätet.
Vet ej men jag hade undvikit dessa. Med nuvarande priser på självlärande finns det ingen anledning att köpa kodvred.

Hur gör man för att uppgradera på deras hemsida? Var jag än klickar för att uppgradera till Premium hamnar jag på denna sidan: https://live.telldus.com/profile/premium

Men där lyckas jag inte klura ut var jag ska ta vägen.

Jag kan inte uppgradera via IOS-appen eftersom den epost-adressen som används på mitt appstore-konto inte är densamma som de som används på telldus-kontot.

Klicka på "Fortsätt till betalning"
Skärmdump av Tellus webbsida för premiumabonnemang, text på svenska, €2.10/månad, smarta hem-funktioner, gråaktig design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kommer du hit
Betalningssida för Tellus Live! Premium prenumeration, kostar 25 euro per år, med Stripe. E-post och betalningsinformation ifyllda.
Skapa konto

F_ck Telldus...
Förpackning med "Homey Pro" på trägolv, glansigt omslag, smart hem-hub, modern teknologi.
Skapa konto

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
F_ck Telldus...
[bild]
Helgen räddad! 👍

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.