661 läst ·
2 svar
661 läst
2 svar
Förändrad fastighetsskatt
Är det någon som vet om regeln gällande skattefrihet de första 5 åren och halv fastighetsskatt nästkommande 5 år kommer att förändras för hus inflyttningsklara efter 31/12 2004?
Jag har hört rykten om att det bara ska bli 1 skattefritt år och sedan 5 år med halv skatt men jag har inte lyckats få det bekräftat.
Jag har hört rykten om att det bara ska bli 1 skattefritt år och sedan 5 år med halv skatt men jag har inte lyckats få det bekräftat.
Det är förmodligen rykten du hört.
Det lades fram ett förslag där det var tal om 1 år skattefritt, sedan en ökning med 1/3 de nästkommande åren och fr o m 5:e året full fastighetsskatt.
Men förslaget stannade som väl var endast som förslag. 5 år ingen fastighetsskatt och därefter 5 år med halverad dito med andra ord.
Det lades fram ett förslag där det var tal om 1 år skattefritt, sedan en ökning med 1/3 de nästkommande åren och fr o m 5:e året full fastighetsskatt.
Men förslaget stannade som väl var endast som förslag. 5 år ingen fastighetsskatt och därefter 5 år med halverad dito med andra ord.
Jag hittade lång slinga här på siten gällande denna fråga där inläggen böljade fram och tillbaka om detta skulle bli verklighet eller inte men det verkar inte som Egendomsskattekommittén har gjort något officiellt uttalande som talar mot förslaget. Jag läste deras proposition som kom ut i slutet av mars (tung läsning) och det nämns inget om någon förändring. Jag tror därför att du har rätt, det var nog säkert uppe på bordet men det blev inget konkret försklag från kommittén.
Klicka här för att svara