Första året med mycket tomatplantor. De står mot södervägg (Stockholm), redan för några dagar sedan började min finaste planta börja se hängig ut i toppen. Jag har vattnat den ganska mycket efter detta. Igår började alla stora plantor se trötta ut i toppen. Större bladen ser fortfarande ganska pigga ut. Jag vattnade då rejält. Känner i jorden idag och den är bra fuktig i samtliga, men trötta är de.
De växer i säckar med små hål i botten. 15-20l jord. Har sett att det åtminstone i ett par av dem finns rödmyror i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De växer i säckar med små hål i botten. 15-20l jord. Har sett att det åtminstone i ett par av dem finns rödmyror i botten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Det kan vara så att rotsystemet inte klarar av att försörja hela plantan med vatten nu när det är väldigt soligt och varmt. Sen om det beror på att det finns för lite jord eller om rödmyrorna har ställt till med någon skada på rötterna vet jag inte.
Du kan flytta dem till något skuggigare ställe eller lägga något över dem (gammalt lakan typ) för att skugga när det är som soligast.
Du kan flytta dem till något skuggigare ställe eller lägga något över dem (gammalt lakan typ) för att skugga när det är som soligast.
Tack!BirgitS skrev:
Det kan vara så att rotsystemet inte klarar av att försörja hela plantan med vatten nu när det är väldigt soligt och varmt. Sen om det beror på att det finns för lite jord eller om rödmyrorna har ställt till med någon skada på rötterna vet jag inte.
Aha, ja det låter förstås troligt. Kanske kan man möjligen duscha plantorna så de får in lite vatten via bladen också?
Ska se vad jag kan sätta upp annars.
Bra fråga. Jag brukar vanligen inte vara ute sådana tider som andra kallar morgonsmh skrev:
Ja, det har jag, med ekologiskt kogödsel. Också använt ekologisk planteringsjord. Vet ju att de tyvärr båda nuförtiden kan innehålla ovan gift, så har tänkte tanken. Är faktist en av orsakerna till att jag odlar tomater i säckar i år, för att kolla gödsel som jag ska lägga ut i trädgården nästa vår. Klarar sig tomaterna bör det vara pyralidfritt. Tycker dock inte att de riktigt knollrar sig på sättet som på bilden. De ser just bara trötta ut, som de fått för lite vatten. Slappa och hänger.T tergo skrev:
Har förresten skrivit upp mig på listan för att förbjuda pyralider:
https://www.mittskifte.org/petitions/stoppa-pyraliderna-vi-kraver-att-fa-odla-giftfritt
Redigerat: rättstavningen ville att jag istället skulle vilja förbjuda pyramider
Klicka här för att svara