Håller på i ett uthus och tittade in i centralen. Såg att kabeln som går till ett element, tvättmaskin samt vattenpump såg oroväckande tunn ut, ser väl inte ut att vara 1,5? Är alltså den högra kabeln. Den vänstra ser väl normal ut, alltså 3g1,5. Om det är 3g0.75 så är det väl brand waiting to happend? Fattar dock inte varför någon skulle dra det...
Elektrisk central med öppen kabeldragning och säkringsbrytare, en tunn höger kabel nämnd i diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cem77 och 1 till
  • Laddar…
R
Ser ut som EKK båda och finns inte mindre än 1,5 m2 , och dom ser lika tjocka ut , annars lossa den du är tveksam på och se om den är mångtrådig och inte enkeltråd i
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
Finns ens installationskabel på 0,75 kvadrat? Det verkar snarare som att man har dragit in en vanlig anslutningskabel, typ RKK, i elcentralen. Då är kanske arean det minsta problemet...
Men av böjarna att döma ser det ut som enkelledare. Går det att se någon märkning på kabeln?
 
Fast själva kabeln till höger ser tunnare ut. Är dte inte bara att den är en av de mer moderna kabeltyperna med Pex isolering, de är tunnare?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast själva kabeln till höger ser tunnare ut. Är dte inte bara att den är en av de mer moderna kabeltyperna med Pex isolering, de är tunnare?
Helt rätt Hempulare, den glansen och kulören liknar PEX och den bör vara synbart mindre, var glad du har så modern elektriker.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Japp, gissar också på EXQ eller liknande. PEX alltså, helt ok.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.