1 820 394 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag ifrågasätter inte att det är bra för dem som har en Tesla. Däremot är jag inte övertygad om att det är bra för Tesla som företag.A Alexn72 skrev:Skillnaden är att deras laddstationer spöar mer eller mindre alla.
Du behöver inget mer än en tesla. Ingen app. Ingen tagg. Inget kreditkort. Ingen reception som lånar ut nyckel. B
Du bara pluggar in.
Alla andra har mycket att lära av tesla. Väldigt mycket.
Dessutom tänker tesla stort från början. Minsta antal snabbladdare på samma ställe som varit i teslas regi som jag sett är 6st.
Max antal snabbladdare i någon annans regi jag sett är... 2... eller om det var 3st.
Det går inte att jämföra.
Sen är nästa problem Teslas snabbladdare är runt dubbelt så snabb som nästan alla andra. Skulle de tillåta andra bilar att ladda där idag så hade de tagit upp platserna minst dubbelt så länge som en tesla gör idag.
Titta gärna på en laddkarta så förstår du varför tesla är där de är idag.
Kan jag inte svara på men postar en länk där några som skruvat isär olika elbilar ger sin bild.R Robert-san01 skrev:
https://insideevs.com/news/345674/watch-why-tesla-model-3-has-edge-on-engineering-video/
Ett citat från artikeln: "Before they dive into the nitty-gritty of electric motor and battery pack design and engineering, the clip starts out by examining the drivetrain layout of the Chevy, BMW, and Tesla. They label the approach to the Bolt's drivetrain packaging as conventional, the BMW's as weird (but better), and the Model 3 as clean-sheet making the "...packaging and space utilization (of this) is pretty fantastic." The theme of design elegance continues as they move to examine the batteries and other keys parts of each of the cars."
En möjlig delförklaring till effektiviteten:
"Especially notableis the tight integration of the various parts and a strong focus on removing heat, which is the enemy of efficiency."
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är det inte 3 bilar med helt olika prissegment och utvecklingsår?W witten skrev:Kan jag inte svara på men postar en länk där några som skruvat isär olika elbilar ger sin bild.
[länk]
Ett citat från artikeln: "Before they dive into the nitty-gritty of electric motor and battery pack design and engineering, the clip starts out by examining the drivetrain layout of the Chevy, BMW, and Tesla. They label the approach to the Bolt's drivetrain packaging as conventional, the BMW's as weird (but better), and the Model 3 as clean-sheet making the "...packaging and space utilization (of this) is pretty fantastic." The theme of design elegance continues as they move to examine the batteries and other keys parts of each of the cars."
En möjlig delförklaring till effektiviteten:
"Especially notableis the tight integration of the various parts and a strong focus on removing heat, which is the enemy of efficiency."
En tesla kan laddas från alla uttag som finns med adapter. Och de kan mer eller mindre ta emot mer laddning än någon laddare i sverige kan ge...Nötegårdsgubben skrev:
Laddnätverket fanns inte får början så de byggde det... kan inte se någon annan biltillverkare som är i närheten...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Alla bilar snabbladdar väl med DC?A Alexn72 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
H heimlaga skrev:En av elbilarnas nackdelar är den där gamla dieselmotorn ur en skrotad skördetröska som måste stå och gå på rejäla varv och driva generatorn som laddar elbilen. Inte direkt miljövänligt.
Elnätet på landsbygden klarar inte av att snabbladda elbilar så det finns inget alternativ..... men tack vara storstadspolitikernas förutseende lantbrukspolitik det är gott om överblivna skördetröskor att ta motorerna ur.
Nötegårdsgubben skrev:
Vem behöver snabbladda på landsbygden? Få sträckor i vare sig Sverige eller Finland undantaget det nordliga inlandet körs utan att man passerar någorlunda stora städer. I Sverige är det väl som mest 15 mil mellan städerna längs Norrlandskusten.
Det är klart att det finns de som vill kunna köra 30 mil enkel väg till skogs med snöskotrar på släp, men de är rätt få.
Säg att du laddar för 1–3 mil per timme på en enfasladdare och 3–10 mil på en trefasladdare på upp till 16 A. Vad är då behovet av att kunna snabbladda i varenda buske?
Ladda elbilar gör folk normalt hemma under den tid de inte använder bilen.
Med släp kommer du just ingenstans med särskilt många elbilar då de flesta av dem inte är typgodkända för drag. Men det är på gång, så det får bli ett lite längre svar.H heimlaga skrev:Med de aktionsradierna som jag har sett rapporterade så klarar man sig inte nödvändigtvis en dag på en laddning. Man klarar inte heller nödvändigtvis en resa på en laddning.
Kan man köra 100-200 kilometer i någon riktning med släp för att till exempel leverera någonting eller hämta någonting man behöver och så hem igen utan att ladda på resan?
Sannolikt inte utan då måste man snabbladda innan man börjar köra hemåt och sannolikt också någonstans längs vägen.
Sånt där är inte så ovanligt.
Minst någon gång i månaden kör jag strax över 100 km enkel resa för att hälsa på en barnlös 82-årig släkting som jag känner ett visst ansvar för. Att åka kollektivt skulle leda till att jag måste gå 7 eller 8 kilometer i var ända av resan eftersom bussförbindelser saknas ute i byarna. Ofta har jag med mig saker åt honom och saker från honom. Vissa matvaror åt honom och material och reservdelar som han behöver för pysslet i verkstaden som håller honom motiverad och vid liv men som är svåra eller omöjliga att få tag på för honom på den orten. Till exempel är det omöjligt att köpa järnprofiler som metervara på den orten.
Skall han sitta inne och glo som en improduktiv gamling på slutförvaring så dör han av tristress....... och så bidrar han ju till samhällsekonomin när han kan göra nytta.
Här hemma ligger just nu 250 kilo järn på en lastpall på vedbacken och en del matvaror i frysen och väntar på nästa resa dit.
Ibland får jag med mig någonting hem från honom som byteshandel. Ibland har jag med mig saker dit och konsulterar honom för att få lära mig reparera själv.
I allmänhet försöker jag kombinera mina resor dit med andra ärenden längs vägen för att så långt det går minska mitt koldioxidavtryck och mina bränslekostnader. Senast hade jag med mig hem en begagnad tvättmaskin och en begagnad mikrovågsugn från en ort 90 km hemifrån (inklusive en 15km avstickare på en sidoväg) och en sågklinga som hade varit inlämnad på vässning på samma ort och en begagnad vedspis från samma by där släktingen bor och en liten bunt lindrigt rötskadade plankor från släktingen.
Det är inte helt praktiskt att gå tiotals kilometer släpande på ett sådant lass..... och inte vet jag heller hur man får det med sig på bussen.
Eftersom inte allt som jag behöver går att köpa lokalt blir det ibland långa resor. Då vi hämtade min bandsåg blev det 150km enkel resa och en kort paus för lastning och hem igen. Med en stor bromsad släpkärra och en bandsåg på gissningsvis 400 kilo.
Då vi hämtade kipphyveln och långbandsputsen och ena vertikalfräsen blev det motsvarande resor i storleksklassen 100km enkel resa. Grusskopan till frontlastaren fanns ungefär 140km hemifrån. Fästjärnen fanns ungefär lika långt bort i motsatt riktning. Många smärre reservdelar kommer också ganska lång ifrån och det är svårt att beställa hem begagnade delar och få dem att passa när man inte har sett dem.
Då en kamrat köpte sin bandsåg körde vi över 300 km enkel resa till Idensalmi och plockade sönder bandsågen i småbitar på gårdsplanen vid företaget som sålde den och lastade stommen på kärran och resten i bilen (tillsammans med 50 kilo kromlegerat axelstål och ämnesrör som inte gick att få tag på lokalt) och så 300 km hem igen...... det var ett extremfall.
När jag arbetade så blev det emellanåt långa leverans- och monteringsresor upp till 120 kilometer. En lång tid veckopendlade jag och körde 120 kilometer två gånger i veckan.
Hur ordnar man sånt där med elbil utan snabbladdning?
........ och utan långa omvägar för att komma till snabbladdstationer?
De senaste elbilarna har en nominell körsträcka på ca 450 km. Det blir i praktiken kortare än så då det är i blandad körning och de drar mer i högre farter. Så låt oss säga 350 km. 250 eller 300 kanske en kall vinterdag.
Dina arbetsresor skulle alltså inte varit något problem. Resorna med släp är i vissa fall värre (om vi bara antar att det alls blir lagligt med dragkrok snart). Din månatliga resa gissar jag oftast skulle gå bra. 100 km med släp för en bil som kan klara det fyrdubbla utan släp känns väl inom marginalen. Jag gissar att du oftast stannar en stund också, så att du skulle hinna ladda en del. För sannolikt blir returresan lite för lång annars, men med några timmars laddning på en trefasladdare tar du dig nog hem. Annars krävs förstås en snabbladdare någonstans längs vägen.
Dina extremexempel vore förstås omöjliga om det inte finns snabbladdare längs vägen. Men det kanske det gör, eller kommer att göra i relativ närtid.
Men visst finns det fall där en elbil ännu inte duger. Och när de duger är de i många fall fortfarande för dyra. Men för de allra flesta räcker de väldigt långt redan idag, även om det nog inte gäller dig.
Tänk tvärt om.. elbilen kan laddas med många olika bränsle "hemma" på gården... prova tanka bensin i diesel bilen..H heimlaga skrev:En av elbilarnas nackdelar är den där gamla dieselmotorn ur en skrotad skördetröska som måste stå och gå på rejäla varv och driva generatorn som laddar elbilen. Inte direkt miljövänligt.
Elnätet på landsbygden klarar inte av att snabbladda elbilar så det finns inget alternativ..... men tack vara storstadspolitikernas förutseende lantbrukspolitik det är gott om överblivna skördetröskor att ta motorerna ur.
Lite som vapentillverkare skulle dömas för mord för att deras vapen dödat någon.. ganska ohållbart.Mikael_L skrev:
Du får ju tänka att elbilen har ersatt en fossilbil och i värsta fall så kan den oljan brännas i ett kraftvärmeverk istället.
Ja den kommer bli tvungen att eldas i ett kraftverk, eller möjligen i kraftvärmeverk, då vi snodde motsvarande energimängd el från det europeiska sammanlänkade elnätet.
Och kraftverket har inte bättre verkningsgrad än fossilbilen.
Och kraftverket har inte bättre verkningsgrad än fossilbilen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Och där släppte plötsligt elbilen ut 1000g CO2/mil...Mikael_L skrev:
Är du glömsk? vi har redan diskuterat dettaMikael_L skrev:
Mikael_L skrev:
Så det blir nästan ingen ökning i elen som ska till en elbil kontra den som framställer fossiltbränsle.A Alexn72 skrev:
Dessutom ligger ett krafvärmeverk över 80% i verkninggrad
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftv%C3%A4rmeverk
Den som vet mest, gissar minst !