13th Marine 13th Marine skrev:
Lite räkneexempel från min Passat GTE.

2.0kWh per mil är rimligt att räkna på, då snittar man runt 50-60km/h, vilket innebär att på 1h drar man 12kWh på motorn, och 1.5kWh på ACn. Så alltför oansenligt är inte ACn.
Stämmer hyfsat bra med att bilen säger att man förlorar ca 6km på en laddning (50km) om man har klimatanläggningen igång.
Ja, lite blir det förstås men det låter som ganska höga förbrukningssiffror?

I vår bil var 1,5 kW ungefär toppeffekten. Det är när man svettig kommer in i bilen som stått i solen halva dagen en dag det är sisådär 29 grader. Efter att den kommit ner i temperatur brukar den ligga på 0,6 eller något sådant.

Vår bil drar ca 1,5 kWh/mil i 120 km/h, så då blir det på en timme alltså 18 kWh för framdrivning och 0,6 kWh för komfort, eller ca 3% om jag räknar rätt. Tror förbrukningssiffrorna kan vara snudd på lägre: tror 1,44 är ”referensförbrukning” enligt ABRP och jag blev förvånad att vi hamnade så lågt på vår 20 mil långa motorvägskörning (110-/120-väg, E4). Vi kör ju söderut, så kanske nedförsbacke
 
optimum optimum skrev:
Antag att du nyss köpt en ny elbil.
En hybrid med en liten hjälpmotor.
Sedan går givetvis utvecklingen framåt så körsträckor gör så man behöver ingen hjälpmotor.
Din bil med hjälpmotor kommer då vara totalt iskall på begagnatmarknaden. För vem vill köpa en el-bil som även måste servas med en gammal bensin/dieselmotor och tankas med fossilbränsle?

Eller när du plöjt ned 1 miljon i din fina Tessla och sedan kommer lika snygga elbilar med fungerande AC för bråkdel av priset.

Jo jag såg en fin Tessla idag med rutorna nedkörda. AC var väl inget att tänka på för batterierna skulle räcka hela vägen hem igen. Stackare i sin varma elbil.

Jo det är för tidigt att köpa elbil, de är inte färdigutvecklade ännu.
Så klart kommer det att komma värdiga konkurrenter till Tesla, men det kommer att ta lång tid. De ligger 5 år före i utvecklingen och deras tidigaste model S från 2014 är fortfarande enegieffektivare än de elbilar som kommer ut nu. Man ska inte heller glömma att Tesla också utvecklas så när andra är där de är i dag har de kommit ännu längre. De lägger i princip hela sin vinst på forskning och utveckling (1,46 miljarder dollar 2018).

De har även hela laddinfrastrukturen med sina superchargers som ingen annan har och de bygger sina egna battericeller, alla andra biltillverkare får buda på samma batterimarknad. Det faktumet gör att de INTE kommer ner i en bråkdel av priset som du skriver.

Sen behöver du inte pröjsa en miljon för en Tesla i dag. Med låg servicekostnad och billigt drivmedel kan det bli en ganska trevlig kalkyl under hela ägandeskapet.
 
2kWh/mil skulle jag säga är ganska bra på min. Då kommer jag 40km på batteri (8kWh användbar kapacitet).
När jag kör motorväg kommer jag 25km innan elen är slut, och då är det 40-80km/h i en mil innan dess.
Jag vill minnas att jag räknade ut att 10m upp motsvarar 1km framåt, så visst kan höjdskillnaden göra en del på räckvidden.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sveriges elexport de senaste åren har varit något runt 10-20TWh, så en eldriven fordonsflotta kommer betyda att vi kommer bli nettoimportör av el, ifall vi inte ökar inhemsk elproduktion.
Vad ska vi öka med?
Bygga fler vattenkraftverk? var?
Bygga olje eller kolkraftverk?
Bygga kärnkraftverk?

Ska vi fortfarande lägga ner Ringhals?

Glöm att detta ersätts med vindkraft!

Möjligen solkraft på lång sikt.
Frågan är om du räknat rätt även efter korrigeringen? Svenska kraftnät har ju sagt att detta inte är ett problem (däremot kan effekten till storstäderna vara det eftersom man glömt att investera i näten).

Frågan är ändå intressant, vad ska vi ersätta kärnkraften med? Jag tror vi måste investera i alla energislag som är möjliga. Urankärnkraft är för dyrt och tar för lång tid i dag. Modernare som Torium och liknande ligger för långt fram i tiden men forska gärna. Energilagring och storskalig styrning av vissa förbrukare som värmepumpar mm är en del i pusslet.
 
W witten skrev:
De har även hela laddinfrastrukturen med sina superchargers som ingen annan har och de bygger sina egna battericeller, alla andra biltillverkare får buda på samma batterimarknad. Det faktumet gör att de INTE kommer ner i en bråkdel av priset som du skriver.
Jag tror att det här kommer visa sig vara Teslas akilleshäl snarare än en fördel i det långa loppet.

Att driva laddstationer som bara ett visst märke kan ladda på kommer knappast vara en fördel för vare sig utbyggnadstakten eller beläggningsgraden. Och att försöka göra alla centrala delar av en bil själv snarare än att förlita sig på underleverantörer har inte heller visat sig framgångsrikt för särskilt många.

Det kan förstås visa sig att batteri och bil är så centrala att de som klarar av att göra båda är de långsiktiga vinnarna (som för kombinerade drivline- och chassitillverkare på 1900-talet), men det är inte givet.

Det som kommer pressa priserna på elbilar är den sjunkande produktionskostnaden för batterier. Om Tesla eller någon annan leder den prispressen lär vi bli varse.
 
Kan tänka mig att det kan komma en viss lagstiftning kring detta, att man helt enkelt inte får använda sig av en egen standard för laddning.
För bilarna är det väl så? Tesla model 3 har väl redan typ 2/css kontakt?
 
halper halper skrev:
Nja, nu vet jag inte hur mycket luftkonditioneringen i andra bilar drar men den högsta toppeffekt jag sett i vår bil är runt 1,5 kW. Det motsvarar ett ytterst lätt tryck på pedalen så behöver man stänga av AC:n för att komma fram ligger man verkligen på gränsen!
Låter otroligt mycket med 1.5kw för att kyla, då detta är en värmepump, Kia/Hyundai använder AC omvänt för att värma på vintern..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det här kommer visa sig vara Teslas akilleshäl snarare än en fördel i det långa loppet.

Att driva laddstationer som bara ett visst märke kan ladda på kommer knappast vara en fördel för vare sig utbyggnadstakten eller beläggningsgraden. Och att försöka göra alla centrala delar av en bil själv snarare än att förlita sig på underleverantörer har inte heller visat sig framgångsrikt för särskilt många.

Det kan förstås visa sig att batteri och bil är så centrala att de som klarar av att göra båda är de långsiktiga vinnarna (som för kombinerade drivline- och chassitillverkare på 1900-talet), men det är inte givet.

Det som kommer pressa priserna på elbilar är den sjunkande produktionskostnaden för batterier. Om Tesla eller någon annan leder den prispressen lär vi bli varse.
Tesla har ingen unik laddkabel, men som det ser ut idag kan väl endast Tesla ladda i sina egna stationer? Men tvärtom funkar det..
 
W witten skrev:
Så klart kommer det att komma värdiga konkurrenter till Tesla, men det kommer att ta lång tid. De ligger 5 år före i utvecklingen och deras tidigaste model S från 2014 är fortfarande enegieffektivare än de elbilar som kommer ut nu. Man ska inte heller glömma att Tesla också utvecklas så när andra är där de är i dag har de kommit ännu längre. De lägger i princip hela sin vinst på forskning och utveckling (1,46 miljarder dollar 2018).

De har även hela laddinfrastrukturen med sina superchargers som ingen annan har och de bygger sina egna battericeller, alla andra biltillverkare får buda på samma batterimarknad. Det faktumet gör att de INTE kommer ner i en bråkdel av priset som du skriver.

Sen behöver du inte pröjsa en miljon för en Tesla i dag. Med låg servicekostnad och billigt drivmedel kan det bli en ganska trevlig kalkyl under hela ägandeskapet.
Energieffektiva? Vad gör dessa unika? Kia/Hyundai är snåla med 1.2-1.3kwh/mil, men Tesla större bil, vad förbrukar nya modell 3? Som är liten..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Energieffektiva? Vad gör dessa unika? Kia/Hyundai är snåla med 1.2-1.3kwh/mil, men Tesla större bil, vad förbrukar nya modell 3? Som är liten..
Model 3 ligger runt 1,3 på landsvägskörning. Det unika ligger gissningsvis i att allt är optimerat för sitt ändamål.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter otroligt mycket med 1.5kw för att kyla, då detta är en värmepump, Kia/Hyundai använder AC omvänt för att värma på vintern..
Ja, toppeffekten som sagt. Får kanske fota nästa gång! När den gör värme har jag sett över 5 kW, men också det bara en stund förstås.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det här kommer visa sig vara Teslas akilleshäl snarare än en fördel i det långa loppet.

Att driva laddstationer som bara ett visst märke kan ladda på kommer knappast vara en fördel för vare sig utbyggnadstakten eller beläggningsgraden. Och att försöka göra alla centrala delar av en bil själv snarare än att förlita sig på underleverantörer har inte heller visat sig framgångsrikt för särskilt många.

Det kan förstås visa sig att batteri och bil är så centrala att de som klarar av att göra båda är de långsiktiga vinnarna (som för kombinerade drivline- och chassitillverkare på 1900-talet), men det är inte givet.

Det som kommer pressa priserna på elbilar är den sjunkande produktionskostnaden för batterier. Om Tesla eller någon annan leder den prispressen lär vi bli varse.
Skillnaden är att deras laddstationer spöar mer eller mindre alla.
Du behöver inget mer än en tesla. Ingen app. Ingen tagg. Inget kreditkort. Ingen reception som lånar ut nyckel. B
Du bara pluggar in.

Alla andra har mycket att lära av tesla. Väldigt mycket.
Dessutom tänker tesla stort från början. Minsta antal snabbladdare på samma ställe som varit i teslas regi som jag sett är 6st.
Max antal snabbladdare i någon annans regi jag sett är... 2... eller om det var 3st.
Det går inte att jämföra.

Sen är nästa problem Teslas snabbladdare är runt dubbelt så snabb som nästan alla andra. Skulle de tillåta andra bilar att ladda där idag så hade de tagit upp platserna minst dubbelt så länge som en tesla gör idag.

Titta gärna på en laddkarta så förstår du varför tesla är där de är idag.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tesla har ingen unik laddkabel, men som det ser ut idag kan väl endast Tesla ladda i sina egna stationer? Men tvärtom funkar det..
Nja.... I USA har de sin egen men i Sverige har de typ2. Men i snabbladdarna så kör de dc och det är inte typ2s tanke från början utan den är enbart avsed för ac. Vill man ha dc så är det egentligen CCS som gäller.
Så även där ligger Tesla före de andra.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja.... I USA har de sin egen men i Sverige har de typ2. Men i snabbladdarna så kör de dc och det är inte typ2s tanke från början utan den är enbart avsed för ac. Vill man ha dc så är det egentligen CCS som gäller.
Så även där ligger Tesla före de andra.
Före … eller liksom bredvid? :)

Lite mer allvarligt: har Teslas sladdar några andra fördelar eller hade de kunnat gå över till kombo-kontakten om det inte bara hade varit för historisk timing?
 
Mest bredvid är det nog :) Tror inte det är några fördelar, M3 har ju CCS och de gamla modellerna går att konvertera till CCS med en liten hårdvaruuppgradering och en adapter man har med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.