K
J jocke31 skrev:
Å andra sidan så kostar pizzan eller liftkortet i Åre numera ungefär lika mycket som en hyrbil i en vecka. :cool:
Ja det är ju faktiskt sant och det brukar bli en resa till Åre per år men med småbarn blir det inte många restaurangbesök. Hade vi dessutom fått lägga till hyrbilskostnad så tror jag en vecka i Åre är nära att kosta lika mycket som senaste resan till Thailand :crysmile:

/Krille

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Röststyrning använder jag på dieseln för klimat, medie, mobil, etc. Bara säga "fryser" så blir svaret "ökar temperaturen till 21 grader", alternativt "svettas".
Tesla t ex. har väl motsvarande misstänker jag. Rör aldrig touchskärmen när jag kör och förväntar mig att det finns på en ny elbil (ett krav), likväl som självstyrande, automatisk farthållare, etc.
Funktioner som jag redan har idag.
Jag tillhör ju äldre generation så för yngre är väl röststyrning en självklarhet.
Jo röststyrning använder jag mycket med. Dock lite begränsat eftersom jag alltid kör Carplay för allt. Bilens infotainment använder jag typ inte. Nackdelen blir att jag t.ex. inte kan ändra temperatur i bilen när jag köra röststyrning via Carplay men jag har å andra sidan fysiska reglage för detta.

possum77 possum77 skrev:
Jag brukar inte pilla på skärmen när jag kör, det är en myt att man måste göra det, iaf i Tesla, kan inte uttala mig om andra elbilar. Ljus, farthållare, torkare och blinkers hanteras med rattspakarna och ljudanläggningen med knapparna/hjulen på ratten. Det enda är om jag ska ändra temperaturen men den kontrollen är alltid framme på displayen så man behöver inte navigera i några menyer.
Kan du justera intervallen( eller känsligheten på automatiken) på torkarna via spakar vid ratten?

S Styrman_jansson skrev:
Kan du justera intervallen( eller känsligheten på automatiken) på torkarna via spakar vid ratten?
Jag kan göra enkelslag och stänga av/på torkarna med spaken. Om jag ska ändra intervallerna får jag trycka på knappen på spaken så dyker intervallerna upp till vänster på skärmen. Oftast kör jag på auto dock så då behöver man inte röra det. Alternativt kan man använda röststyrningen "sätt torkarna på läge II".

A AndersS skrev:
Det kommer, första indikationen är ju ID7 med kombin 2024. Vi är bara i begynnelsen av elbilsutvecklingen, ännu inte fullt mogen enligt mig.;)
Många bygger oftast volymmodellerna på nya plattformar för att sedan bredda utbudet.
Så kan det ju vara. Men efterfrågan är nog rätt begränsad tänker jag. Sverige är en pytteliten marknad ur ett globalt perspektiv. Och om du vill ha en billig, stor kombi så behöver det först komma ut några sådana på marknaden och sedan behöver de gå några år och några tusen mil innan de hamnar under 500K i pris. Så 2030 kanske?

engs engs skrev:
Jag är en av de som varit, eller delvis fortfarande är skeptisk, eller realist som jag föredrar att kalla det. ;)
Men har beställt en elbil, som redan skulle ha levererats, men nu ser det ut som jag får den till i höst i bästa fall...

Det ska bli kul att testa och ser fram emot det på många sätt. Jag har försökt förbereda mig mentalt på ändrat beteende. Att stanna för en 10-15min laddning här o där, ta en kort promenad eller så låter inte så dumt sommartid.

Men jag ser inte fram emot att köra på E4 i -10C, snömodd och motvind. Dvs hur ofta man förmodligen måste åka av och ladda då. Inte minst med tanke på det ovan om att inte köra ner batteriet för lågt, om man blir stående pga olycka framför eller så.

Stå framför laddare som kanske krånglar, när det samtidigt är nederbörd i form av småspik i 8m/s. På en laddplats utan tak etc.

Kör ofta i jobbet så jag kan inte direkt bara styra om pga vädret (om det nu inte är orkan eller så, då skulle det var OK).
Beror ju på storlek i batteriet och förbrukning i din bil, men med min bil kommer jag utan problem 27-28 mil under de förhållanden du beskriver ovan. Och en LongRange-bil med stort batteri klarar 35-40 mil vintertid. Har du t ex en bil som laddar riktigt snabbt (Audi, EV6, Ioniq5 eller liknande) så behöver inte laddstoppen bli längre än en kvart.

J jocke31 skrev:
Så kan det ju vara. Men efterfrågan är nog rätt begränsad tänker jag. Sverige är en pytteliten marknad ur ett globalt perspektiv. Och om du vill ha en billig, stor kombi så behöver det först komma ut några sådana på marknaden och sedan behöver de gå några år och några tusen mil innan de hamnar under 500K i pris. Så 2030 kanske?
Tror på max 5år och kan väl lyfta prisnivån lite utifrån hur det förändras. Den jag åker nu har då fått 17000 mil på mätaren. Jag köper bara nytt ;)
En av de kinesiska tillverkarna tror det blir "slakt" bland biltillverkare när flera nya, framför allt de kinesiska som idag bara säljer på den lokala marknaden, går globalt. Det "tros" bli kosolideringar/sammanslagningar och utifrån andra priser. Tesla i Kina kostar betydligt mindre än i övriga världen, annars går de inte sälja där.
Så vi får se;)

D
possum77 possum77 skrev:
Jag kan göra enkelslag och stänga av/på torkarna med spaken. Om jag ska ändra intervallerna får jag trycka på knappen på spaken så dyker intervallerna upp till vänster på skärmen. Oftast kör jag på auto dock så då behöver man inte röra det. Alternativt kan man använda röststyrningen "sätt torkarna på läge II".
I senaste versionen justerar du torkarläge med vänster hjul, för det i sidled för att hoppa mellan intervallägena.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det är ganska vedertaget att touchskärmar har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. I Tyskland kan det till och med vara olagligt att använda under färd;
[länk]

Försäkringsbolaget Gjensidinge har gjort en undersökning( [länk]) där 31% av de svarande säger att användandet av pekskärm lett till farliga och obehagliga situationer. Knappt hälften av dessa har resulterat i olyckor. Det är verkligen ingen kanonutveckling.

Tesla sticker också ut. Tar absolut längst tid att hantera;
[media]
Ja, det är ju såklart inte lätt att bedöma, jag själv har blivit mer trafiklaglydig sen jag fick Teslan, gällande hastighet och körning, anledningen är att jag åker runt på autopiloten för det mesta och den kör ju väldigt försiktigt, om då detta kombineras med att jag använder skärmen till något ibland, så kanske det ändå är netto säkrare än i en medelgammal bil, utan förarstöd men med halvmoderna komfortsystem.

D djac skrev:
Ja, det är ju såklart inte lätt att bedöma, jag själv har blivit mer trafiklaglydig sen jag fick Teslan, gällande hastighet och körning, anledningen är att jag åker runt på autopiloten för det mesta och den kör ju väldigt försiktigt, om då detta kombineras med att jag använder skärmen till något ibland, så kanske det ändå är netto säkrare än i en medelgammal bil, utan förarstöd men med halvmoderna komfortsystem.
Javisst. Det hänger ju alltid till sist på hur föraren nyttjar systemen. Därför blir enskilda berättelser och erfarenheter rätt ointressanta. Bättre då att luta sig mot undersökningar inom med ett större urval likt gjensidinges undersökning.

D djac skrev:
I senaste versionen justerar du torkarläge med vänster hjul, för det i sidled för att hoppa mellan intervallägena.
Tack, hade missat det :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst. Det hänger ju alltid till sist på hur föraren nyttjar systemen. Därför blir enskilda berättelser och erfarenheter rätt ointressanta. Bättre då att luta sig mot undersökningar inom med ett större urval likt gjensidinges undersökning.
Touchskärmar, eller skärmar i huvudsak, med menysystem är dock varken nytt eller unikt för elbilar. Jag körde en BMW med iDrive-systemet ett tag och det var rent användarfientligt när allt skulle manövreras via ett hjul mellan stolarna. Även min hustrus reklativt "prisvärda" Suzuki har en stor touchskärm där man måste in och pilla i menyer. Den bilen saknar dessutom röststyrning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ja, nja, om man är försäkringsbolag såklart men för individen inte så mycket, det finns goda möjligheter att bli den säkraste bilföraren någonsin i nya bilar med de bästa förarstöden, använder man dessa rätt så är det säkrare än någonsin, då är det inte så intressant att veta hur osäkra andra är.

Jämför, om man vet med sig att man själva använder bilbälte så kan man strunta i skadestatistiken för de som har krockat obältade.

S Styrman_jansson skrev:
Eller hur du själv använder systemen.
Framför allt hur de fungerar, det finns idag inga självkörande bilar på våra vägar och de som finns bygger på att du är medveten om det som förare.
Vet hur bilen reagerar om linjer blir dåliga eller försvinner. Jag kör så ofta det går med det "självstyrning" inkopplat och även ett systemet som heter "keep line" aktiverat, det reagerar om du själv styr för nära sidomarkeringar. Men vara medveten om att det kräver sidolinjer på minst en sida;).
Men grunden är att du som förare ska vara lika uppmärksam som utan systemet, inte pilla med mobil eller bilens system. Däremot så ger det mig lugnare och mera avkopplande körning. Kör inte annorlunda än tidigare för övrigt.

Redigerat:
possum77 possum77 skrev:
Touchskärmar, eller skärmar i huvudsak, med menysystem är dock varken nytt eller unikt för elbilar. Jag körde en BMW med iDrive-systemet ett tag och det var rent användarfientligt när allt skulle manövreras via ett hjul mellan stolarna. Även min hustrus reklativt "prisvärda" Suzuki har en stor touchskärm där man måste in och pilla i menyer. Den bilen saknar dessutom röststyrning.
Nu kör jag inte BMW, utan Mini som har en variant på iDrive med just hjulet mellan stolarna. Tycker det fungerar utmärkt och mycket enklare och säkrare än att försöka använda touch på skärmen.
Men bäst är förstås röstkommandon eller knappar på ratten. Det ihop med HUD:en så man slipper ta blicken från vägen.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.