D djac skrev:
Jag är nöjd, inte blivit religiös men det med instrumentpanel tänker man inte på längre, däremot så så funkar nog alla funktioner lite bättre i Tesla och mycket har blivit bättre sen jag fick min i september, det är ständiga förbättringar, ungefär som på telefonen, och det blir man snabbt van vid. Tex funkade hel/halvljus-automatiken ganska dåligt i början, idag upplever jag den som bra och man har vant sig vid att det bara sköts.

Sentry mode, dvs vaktläge vid parkering är mycket bra, slapp precis självrisken eftersom dörruppslaget filmades.
Vilken modell/variant har du?
 
D
J jocke31 skrev:
Vilken modell/variant har du?
M3LR
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är nog bara att inse att svenskar som lastar cementblandare och radiatorer i bak i bilen troligen internationellt sett är rätt udda.

Resande säljare lär väl finnas i fler länder, men de får väl köra en Toyota hiace eller nåt liknande. För resor och friluftsliv funkar säkert dessa suv liknande skapelser bra.

Riktiga hantverkare lär få köra pickup eller caddy...

Nya passaten må vara praktisk, men vackra former verkar den inte ha...
Nu var det väl lite fördomar:cool: Hur många åker inte runt med den biltypen då vi har större hundar som behöver sin plats och inte tycker att SUV passar.
Det kommer "riktiga" kombibilar, bara att sitta lugnt och invänta, så om fem år har vi säkert ett antal intressanta modeller.
Lite tråkigt kan det vara att det ifrågasätts i tråden de funktionskrav man har på en elbil, hjälper ju inte att någon annan tycker att sedan, liten bil, drar inte tyngre släp, oftast kör i tätort, etc, är alldeles utmärkta funktioner.;)
Elbilarna idag har sina brister mot traditionella bensin/diesel utifrån vissa funktionskrav som efterfrågas och även prismässigt.
 
A AndersS skrev:
Nu var det väl lite fördomar:cool: Hur många åker inte runt med den biltypen då vi har större hundar som behöver sin plats och inte tycker att SUV passar.
Det kommer "riktiga" kombibilar, bara att sitta lugnt och invänta, så om fem år har vi säkert ett antal intressanta modeller.
Lite tråkigt kan det vara att det ifrågasätts i tråden de funktionskrav man har på en elbil, hjälper ju inte att någon annan tycker att sedan, liten bil, drar inte tyngre släp, oftast kör i tätort, etc, är alldeles utmärkta funktioner.;)
Elbilarna idag har sina brister mot traditionella bensin/diesel utifrån vissa funktionskrav som efterfrågas och även prismässigt.
Men visst är det intressant att det i princip bara är svenskar som vill ha kombibilar? Har själv haft några stycken och det är ju praktiskt på många sätt. Men det måste ju finnas hundar (och cementblandare) även i andra länder, tänker jag? Vad är det egentligen som gör att alla vi svenskar får en nostalgisk tår i ögat när vi ser en Volvo 145? Vilken del av vårt nationella beteende är det som gör att vi vurmar så mycket för just kombin?
(Även om jag tycker att stationsvagn är ett coolare namn.)

Låg och plan lasthöjd är förstås bra. Hyfsat lågt luftmotstånd likaså. Däremot så har den ökande mängden högre bilar (SUV:ar och Crossovers t ex) gjort att sikten blivit sämre i kombisarna över tid. Både i trafiken och på parkeringsplatser.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Nu var det väl lite fördomar:cool: Hur många åker inte runt med den biltypen då vi har större hundar som behöver sin plats och inte tycker att SUV passar.
Det kommer "riktiga" kombibilar, bara att sitta lugnt och invänta, så om fem år har vi säkert ett antal intressanta modeller.
Lite tråkigt kan det vara att det ifrågasätts i tråden de funktionskrav man har på en elbil, hjälper ju inte att någon annan tycker att sedan, liten bil, drar inte tyngre släp, oftast kör i tätort, etc, är alldeles utmärkta funktioner.;)
Elbilarna idag har sina brister mot traditionella bensin/diesel utifrån vissa funktionskrav som efterfrågas och även prismässigt.
Min bild är att kombimodellerna blir färre, framförallt för att packningen är lättare i de SUV artade modellerna. Sen är det nog en modegrej också, SUV betraktas väl lite coolare än kombi. Pensionärer sitter och kliver in lite bättre i SUVar. Så rätt många väljer nog hellre en SUV.

Personligen så har jag (när jag lämnade SAAB, hade aldrig nån 93/95 kombi men väl de halvkombimodeller av den äldre 93 och 9000) haft mest kombibilar så jag håller med om att de är praktiska. Men till vardags så funkar för mig vilken sorts bil som helst, väldigt sällan bagaget inte räcker ens på en pyttebil.

Många har ju fortsatt med ungefär samma format som en gammal saab "combi-cupe", A5, Tesla osv. Det är sällan man lastar upp till taket. Men jag förstår att hundägare uppskattar en "klassisk" kombi...

Jag tror, ungefär som att bilarnas proportioner ändrades när man gick från longitudinellt placerade raka motorer och bakhjulsdrift, att vi ser en permanent förändring i samband med elektrifieringen. Slanka, låga, långa modeller kommer nog tyvärr få stryka på foten för lite knubbigare bilar.

Audi har ju dock hållit fast med en motor orienterad i bilens färdriktning trots framjulsdrift, vilket gör att bilen faktiskt ser rätt mysko ut om man börjar tänka på det... En generation passat hade väl samma upplägg. Saab hade ju det på 60-talet (fram till första 99/900 las ned på tidigt 90-tal och transverse introducerades med saab 9000 redan på 80 talet). Vad jag vet är det bara Audi som hållit fast vid detta? Med elektrifieringen tror jag även denna rätt märkliga design helt kommer dö även på audi. Det är väl redan borta på Audis el, SUV och småbilar som istället har VW plattan rakt av...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men visst är det intressant att det i princip bara är svenskar som vill ha kombibilar? Har själv haft några stycken och det är ju praktiskt på många sätt. Men det måste ju finnas hundar (och cementblandare) även i andra länder, tänker jag? Vad är det egentligen som gör att alla vi svenskar får en nostalgisk tår i ögat när vi ser en Volvo 145? Vilken del av vårt nationella beteende är det som gör att vi vurmar så mycket för just kombin?
(Även om jag tycker att stationsvagn är ett coolare namn.)

Låg och plan lasthöjd är förstås bra. Hyfsat lågt luftmotstånd likaså. Däremot så har den ökande mängden högre bilar (SUV:ar och Crossovers t ex) gjort att sikten blivit sämre i kombisarna över tid. Både i trafiken och på parkeringsplatser.
Det finns mängder med kombibilar ute i europa men merparten är mellanstora, speciellt om du kollar rumt medelhavsländerna, tillsammans med mindre pickuper. och inte de stora som är vanligare hos oss där oftast Volvos stora blir en referens.:)
Men är det inte enklare att bara konstatera att det för sådan som mig, kanske någon till, som önskar sådan bil och ser det som "För tidigt att köpa elbil?" idag, såvida man inte vill lägga det dubbla i pris för liknande elbil.
Vill i princip ha en Volvo V90CC och prisbild 500-600", vilket är referensen på motsvarande diesel.
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Men till vardags så funkar för mig vilken sorts bil som helst, väldigt sällan bagaget inte räcker ens på en pyttebil.
Men vad hjälper det om man bara har en bil i hushållet? Denna enda bil behöver ju inte bara fungera till vardags utan till i princip allt man använder bilen till. Det klart man vid enstaka tillfällen kan hyra en större bil, men jag tror få vill göra detta ofta.

För övrigt skulle vi nog i princip varje vecka överfylla bagaget på en pyttebil i samband med normal och regelbundet återkommande "storhandling".
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad hjälper det om man bara har en bil i hushållet? Denna enda bil behöver ju inte bara fungera till vardags utan till i princip allt man använder bilen till. Det klart man vid enstaka tillfällen kan hyra en större bil, men jag tror få vill göra detta ofta.

För övrigt skulle vi nog i princip varje vecka överfylla bagaget på en pyttebil i samband med normal och regelbundet återkommande "storhandling".
Fast så här lever vi hela resten av våra liv, huset vi bor i är lagom för vardagen men vid stora fester är det lite knappt om toaletter och extraborden får stå lite på snedden, vi har inget flygplan utan accepterar att vid enstaka tillfällen köpa in oss på en plats i någon annans, bara exempel. Att köpa en mycket dyrare och speciell bil för att någon gång köra till fjällen kan man såklart göra men det gör det inte till ett rationellt beslut som vägts mot alla andra beslut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
K
D djac skrev:
Fast så här lever vi hela resten av våra liv, huset vi bor i är lagom för vardagen men vid stora fester är det lite knappt om toaletter och extraborden får stå lite på snedden, vi har inget flygplan utan accepterar att vid enstaka tillfällen köpa in oss på en plats i någon annans, bara exempel. Att köpa en mycket dyrare och speciell bil för att någon gång köra till fjällen kan man såklart göra men det gör det inte till ett rationellt beslut som vägts mot alla andra beslut.
Jag har också funderat på att köpa en mindre bil som fungerar i vardagen och sedan hyr när vi har behov av större bil. Problemet är bara att hyrbilar är så dyra att kostnaderna för en större hyrbil på fjällsemester, sommarsemester, weekendresor o s v snabbt äter upp och överstiger det man sparat på att köpa en "för liten bil".

/Krille
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att köpa en mycket dyrare och speciell bil för att någon gång köra till fjällen kan man såklart göra men det gör det inte till ett rationellt beslut
Jag pratade som sagt inte om en tillräckligt stor bil för sällan förekommande behov. Jag pratade om en tillräckligt stor bil för veckovis återkommande storhandling och besök i sommarstugan, mer eller mindre varje helg sommartid. Och då räcker inte bagaget på en pyttebil för oss. Att en pyttebil "till vardags" skulle fungera gör den inte till en lämplig endabil för oss.

Att jämföra med flygplansköp kontra flygbiljettsköp tyder för mig på att du antingen inte läser och förstår vad jag skriver eller helt enkelt uppskattar att debattera. ;)
 
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast så här lever vi hela resten av våra liv, huset vi bor i är lagom för vardagen men vid stora fester är det lite knappt om toaletter och extraborden får stå lite på snedden, vi har inget flygplan utan accepterar att vid enstaka tillfällen köpa in oss på en plats i någon annans, bara exempel. Att köpa en mycket dyrare och speciell bil för att någon gång köra till fjällen kan man såklart göra men det gör det inte till ett rationellt beslut som vägts mot alla andra beslut.
Och om man behöver en sådan varje vecka;) Det jag menar är att unvika att "projicera" eget behov på andra och agerande, bara att acceptera och så diskuterar vi vidare vad en elbil kan erbjuda. För de ges olika beskrivningar vad de klarar, vilket är intressant.
 
D
A AndersS skrev:
Och om man behöver en sådan varje vecka;) Det jag menar är att unvika att "projicera" eget behov på andra och agerande, bara att acceptera och så diskuterar vi vidare vad en elbil kan erbjuda. För de ges olika beskrivningar vad de klarar, vilket är intressant.
Gäller det elbilar generellt så tror jag inte att någon skulle ha problem med detta i verkligheten, jag överdrev, det kommer alltid finnas någon såklart. Det största verkliga hindret tycker jag är laddning för de som bor så att de inte kan destinationsladda hemma, som vanligt kommer väl lösningen vara mångfacetterad här, fler laddmöjligheter kommer kanske kombineras med färre bilar i städerna, osv, det får vi väl se.

Förhåller mig tex skeptisk till de som tidigare i tråden framhållit körmönster som innefattar 100mil om dagen med släp, varje dag, eller den som påstås bo 40 mil skogsväg från allmän väg och därför aldrig skulle klara sig varken hem eller ut..
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Förhåller mig tex skeptisk till de som tidigare i tråden framhållit körmönster som innefattar 100mil om dagen med släp, varje dag, eller den som påstås bo 40 mil skogsväg från allmän väg och därför aldrig skulle klara sig varken hem eller ut..
Jag är en av de som varit, eller delvis fortfarande är skeptisk, eller realist som jag föredrar att kalla det. ;)
Men har beställt en elbil, som redan skulle ha levererats, men nu ser det ut som jag får den till i höst i bästa fall...

Det ska bli kul att testa och ser fram emot det på många sätt. Jag har försökt förbereda mig mentalt på ändrat beteende. Att stanna för en 10-15min laddning här o där, ta en kort promenad eller så låter inte så dumt sommartid.

Men jag ser inte fram emot att köra på E4 i -10C, snömodd och motvind. Dvs hur ofta man förmodligen måste åka av och ladda då. Inte minst med tanke på det ovan om att inte köra ner batteriet för lågt, om man blir stående pga olycka framför eller så.

Stå framför laddare som kanske krånglar, när det samtidigt är nederbörd i form av småspik i 8m/s. På en laddplats utan tak etc.

Kör ofta i jobbet så jag kan inte direkt bara styra om pga vädret (om det nu inte är orkan eller så, då skulle det var OK).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
Jag är en av de som varit, eller delvis fortfarande är skeptisk, eller realist som jag föredrar att kalla det. ;)
Men har beställt en elbil, som redan skulle ha levererats, men nu ser det ut som jag får den till i höst i bästa fall...

Det ska bli kul att testa och ser fram emot det på många sätt. Jag har försökt förbereda mig mentalt på ändrat beteende. Att stanna för en 10-15min laddning här o där, ta en kort promenad eller så låter inte så dumt sommartid.

Men jag ser inte fram emot att köra på E4 i -10C, snömodd och motvind. Dvs hur ofta man förmodligen måste åka av och ladda då. Inte minst med tanke på det ovan om att inte köra ner batteriet för lågt, om man blir stående pga olycka framför eller så.

Stå framför laddare som kanske krånglar, när det samtidigt är nederbörd i form av småspik i 8m/s. På en laddplats utan tak etc.

Kör ofta i jobbet så jag kan inte direkt bara styra om pga vädret (om det nu inte är orkan eller så, då skulle det var OK).
Jag själv kör inte på det sättet men andra gör och de verkar ju hitta strategier, att sitta i kyla i kö påverkar inte speciellt mycket på min bil iaf (det kanske skiljer mellan modeller) så det oroar absolut inte mig, visst drar bilen mer på vintern men för mig är skillnaden inte alls så stor som i rubrikerna, i vintras (södra sverige iofs), så låg jag runt 1,8kWh/mil, nu ligger det ju lägre såklart.
 
D djac skrev:
Gäller det elbilar generellt så tror jag inte att någon skulle ha problem med detta i verkligheten, jag överdrev, det kommer alltid finnas någon såklart. Det största verkliga hindret tycker jag är laddning för de som bor så att de inte kan destinationsladda hemma, som vanligt kommer väl lösningen vara mångfacetterad här, fler laddmöjligheter kommer kanske kombineras med färre bilar i städerna, osv, det får vi väl se.

Förhåller mig tex skeptisk till de som tidigare i tråden framhållit körmönster som innefattar 100mil om dagen med släp, varje dag, eller den som påstås bo 40 mil skogsväg från allmän väg och därför aldrig skulle klara sig varken hem eller ut..
Eller de behov och krav jag har på en bil oberoende av drivmedel, med viss bekvämlighet, de är inte så unika som exemplet du gav och faller inte inom den ramen.
Åter igen, låt oss utgå från de behov/krav som finns!;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.