1 822 537 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Den blev billigare efter nio år?pacman42 skrev:
Min i40 kostade 23200 kr i bränsle per år. Får ju jämföra med vad den går mest åt, till jobbet då.
Elbilen är begränsad till 2000 mil per år pga leasingen. Så den går aldrig någonsin i världen att räkna med pga leasingen.
Kanske om man hade köpt den och kört 3-4000 mil om året.
Nu har jag min dieselskåpis ju annars hade mitt hushåll aldrig i världen klarat av alla måsten vi har =) (med den elbilen jag fick ta till den kostnaden jag var villig)
För mig skulle det kosta 1800:- per månad att försäkra en Tesla Model S från 2015. En förklaring jag hört angående dyra Tesla-försäkringar är att reparationer tar lång tid, dvs hyrbilskostnaden blir hög.
Ja, jag jämförde inköpspris och försäkring och fick då en diff på runt 100kkr. Räknade med ca 1300 mil per år och efter nio år så hade bränslekostnaderna ätit upp prisskillnaden. Ta siffrorna med en nypa salt, jag har inte kvar siffrorna utan tar dem från bakhuvudet.Rkarlsson skrev:Den blev billigare efter nio år?
Min i40 kostade 23200 kr i bränsle per år. Får ju jämföra med vad den går mest åt, till jobbet då.
Elbilen är begränsad till 2000 mil per år pga leasingen. Så den går aldrig någonsin i världen att räkna med pga leasingen.
Kanske om man hade köpt den och kört 3-4000 mil om året.
Nu har jag min dieselskåpis ju annars hade mitt hushåll aldrig i världen klarat av alla måsten vi har =) (med den elbilen jag fick ta till den kostnaden jag var villig)
Då bör man ju kunna försäkra utan hyrbil. Privat hyrbil går att få ordentligt mycket billigare än vad försäkringen adderar upp till.B b_hasse skrev:
800 kr/månad för mig när jag testar ett regnr på en 2015 års modell, helförsäkringB b_hasse skrev:
Av det är 50 kr/månad merförsäkring som inkl hyrbil
Okej. Ja 1300 mil är ganska lågt att köra tycker jag dock. Jag kör en bit över 2000 mil nu för tiden med allt.pacman42 skrev:
Kommer ni behålla den i 9 år eller mer? Det är där skon klämmer med.
Normalt så tar man ju fram reparationsmetoder, utbytessystem och reservdelar utifrån att det ska vara rimligt att reparera ett fordon. Jag har också hört detta att Tesla inte verkar tänka så, utan mer som en mobiltillverkare, att det ska vara billigt att tillverka men att man skiter i om det går att reparera.M Markarbetaren skrev:Nån lade upp en film tidigare på en Tesla där nippeln till batteriets kylvattenanslutning hade skadats. Vill minnas att enligt Tesla skulle hela batteriet bytas till en kostnad av 16,000 usd. Bygger man bilar där man måste byta stora dyrbara komponenter istället för att laga dom så blir prissättningen därefter.
Tex ser det ju inte så kul ut att reparera en cell i ett teslabatteri...
Samma sak med hjulupphängningarna...
Tesla Model S, 3, X & Y Suspension Issues: Owners Discuss Defective Parts (insideevs.com)
Eller att rear bumper lossnar...
Verkar finnas mycket grejor som kan fallera...
Så där minns jag min pappa hade bil via jobbet på 80-talet. Men då var det en liten firma. Var han snål och bytte däck själv, tvättade själv osv och bytte bil sällan så byggdes kontot upp och det kunde bli en finare bil nästa gång utan att bli så mycket dyrare. Dessutom tror jag modellen byggde på att man kunde köpa ut bilen för ett lågt inbytesvärde privat. Så han bytte inte bil så ofta och sen blev tjänstebilen en privat andrabil.S Styrman_jansson skrev:
Det jätteföretag jag jobbar på har personalbil som ska vara transparent. Alla "kostnader" betalas som bruttolöneavdrag, men månadskostnaden är framräknad från början med hänsyn taget till bla andrahandsvärde och miltal. Går inte att "köpa loss" bilen efter, utan det är en vinst som leasingbolaget vill göra. Är bilen mer sliten än förväntat så kan avdrag göras. Ungefär som privatleasing, fast något sjysstare. Tyckte det blev för dyrt sista åren, så har hoppat av att köra bilen så.
Min definition av "slight puddle" är lite annorlunda än deras 
Det där ser mer ut som en motorbåt som inte sänkt ner motorn tillräckligt och vatten bara sprutar...
En anledning till att det förmodligen är dyrt just nu är ju för att det är relativt nya bilar. Om man räknar bort S och X som ändå är lågvolyms-/lyxbilar så är det ju precis nyligen som de allra första Model 3 har tappat sin garanti från Tesla själva. Sen på det en helt ny tillverkare som ingen riktigt vet hur de kommer hantera reservdelar etc så är det ju inte så konstigt om det är lite dyrare i början.
Det där ser mer ut som en motorbåt som inte sänkt ner motorn tillräckligt och vatten bara sprutar...
En anledning till att det förmodligen är dyrt just nu är ju för att det är relativt nya bilar. Om man räknar bort S och X som ändå är lågvolyms-/lyxbilar så är det ju precis nyligen som de allra första Model 3 har tappat sin garanti från Tesla själva. Sen på det en helt ny tillverkare som ingen riktigt vet hur de kommer hantera reservdelar etc så är det ju inte så konstigt om det är lite dyrare i början.
Den förra bilen har dottern fortfarande, den är 13 år. Men även om man säljer innan så påverkas ju kalkylen av ett troligt högre andrahandsvärde.Rkarlsson skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ovan stämmer även med det hyggligt stora företag (>10k anställda) jag jobbar på men följande:J JohanLun skrev:
Är annorlunda hos oss, vi får köpa loss för motsvarande högsta budet på den bilhandlarauktion som bilen, oavsett om det finns intresse för att köpa loss eller ej, alltid går ut på. Detta tror jag hänger ihop med att skapa ett marknadsvärde så det inte behövs diskussion om förmån på själva utköpet.J JohanLun skrev:
Om slutpriset blir lägre än beräknat restvärde får den anställde täcka mellanskillnaden, och om det blir högre tillgodoräknas det bilkontot (överförs till nästa bil eller betalas ut som lön-skatt om man inte tar ut någon ny bil). Tja, egentligen är det så att ev vinst delas 50/50 mellan leasingbolaget och den anställde men leasingbolagets del är begränsad till 3k - och i bilsammanhang är det ofta ganska lite…
dvs vårt upplägg är mer eller mindre en finansiell leasing där jag både tar risken och får vinsten rel. Till kalkylens beräknade restvärde.
när jag bytte personalbil i höstas ville jag gärna köpa ut min bil som jag gillade skarpt, hade ett restvärde på 149k som jag iof visste var ”för lågt”, värderingen av märkeshandlaren som är en del av säljprocessen sa 235k, vilket jag tyckte var ett ok pris (och jag betalade ju oavsett i princip till mig själv/mitt bilkonto).
auktionen landade dock på 317k vilket jag tyckte var för mycket för den bilen så jag fick släppa den bil jag gillade och istället glädjas av att jag fick dryga 160k att tillgodoräkna min nya bil…
Det är svårt att veta vad som är en bra affär och inte men jag tror jag gjorde rätt då handlaren som köpte fortfarande har bilen ute såhär 6m senare och nu för 40k under vad de köpte den för, synd för dem och för en gångs skull lyckades jag visst träffa toppen på den rätt knäppa begmarknaden, inte minst för elbilar, som gällde förra hösten.
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Lite tillbaka till trådens topic: inte kopplat till personalbil eller privat utan främst den knäppa begmarknaden som gällde fram till i höstas så är min syn att det med min användning inte var för tidigt att gå på elbil 2019 när jag tog ut ovan bil
* Det har varit problemfritt ägande, inga reparationer eller problem med tekniken
* billiga driftkostnader (ja, jag kan ladda hemma…)
* ingen räckviddsångest, visst går den inte den utlovade WLTP räckvidden på motorväg men mer än den i stadstrafik och vi har alltid hittat laddare på resor (och åtminstone fram till energikrisen vi är i nu förvånande ofta gratis)
* bra (med bilmått mätt) totalekonomi även inkl värdeminskning, med miljöbonus, då 60k, inräknat tappade bilen ”bara” 81k. Vi hade bilen i 41 månader (ska vara 36 men nya bilen blev lite försenad och vårt upplägg med personalbil gör det möjligt att ha kvar så länge den nya är beställd) och körde över 7000 mil. Dvs värdeminskning mindre än 2k per månad eller 12kr per mil
* väldigt roligt att köra
i dagens begmarknad är det kanske inte lika uppenbart att det ekonomiskt blir en bra affär men jag har ändå fortsatt i elspåret och tror inte jag kommer byta tillbaka. Utöver en till elbil som personalbil har vi nu också en andrabil privat som är elektrisk (båda BEV, inte hybrider)
* Det har varit problemfritt ägande, inga reparationer eller problem med tekniken
* billiga driftkostnader (ja, jag kan ladda hemma…)
* ingen räckviddsångest, visst går den inte den utlovade WLTP räckvidden på motorväg men mer än den i stadstrafik och vi har alltid hittat laddare på resor (och åtminstone fram till energikrisen vi är i nu förvånande ofta gratis)
* bra (med bilmått mätt) totalekonomi även inkl värdeminskning, med miljöbonus, då 60k, inräknat tappade bilen ”bara” 81k. Vi hade bilen i 41 månader (ska vara 36 men nya bilen blev lite försenad och vårt upplägg med personalbil gör det möjligt att ha kvar så länge den nya är beställd) och körde över 7000 mil. Dvs värdeminskning mindre än 2k per månad eller 12kr per mil
* väldigt roligt att köra
i dagens begmarknad är det kanske inte lika uppenbart att det ekonomiskt blir en bra affär men jag har ändå fortsatt i elspåret och tror inte jag kommer byta tillbaka. Utöver en till elbil som personalbil har vi nu också en andrabil privat som är elektrisk (båda BEV, inte hybrider)
Kört 1600 mil på ett halvår med vår Kia EV6. Snabbladdat vid två tillfällen - en gång för att testa om det fungerar, och en gång i samma som jag bor i första veckan i december 2022 när det var billigare att ladda på ionity (3.15kr/kWh) än hemmavid.
Kör regelbundet 30 mil enkel väg och det är inget problem med takbox, vinterdäck och flertalet minusgrader. Så uppenbarligen är räckvidden tillräcklig för vissa.
Kör regelbundet 30 mil enkel väg och det är inget problem med takbox, vinterdäck och flertalet minusgrader. Så uppenbarligen är räckvidden tillräcklig för vissa.
Redigerat:
Detta täcks ju av garantin, sen ser nog alla bilar ganska lika ut.M Markarbetaren skrev:Nån lade upp en film tidigare på en Tesla där nippeln till batteriets kylvattenanslutning hade skadats. Vill minnas att enligt Tesla skulle hela batteriet bytas till en kostnad av 16,000 usd. Bygger man bilar där man måste byta stora dyrbara komponenter istället för att laga dom så blir prissättningen därefter.
Om detta skulle stämma så kunde man ju ta bort hyrbilsmomentet så blev den billig..?B b_hasse skrev: