1 822 846 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag gillar att Waze har med trängselskatten på alternativen också, inget jag har nytta av hemma i Sverige då jag åker på den hur jag än gör i Göteborg (det går inte passera Göteborg utan att betala trängselskatt), men när man är i USA så är inte Google Maps så lämplig då man inte får veta hur mycket resan på betalvägen kommer att kosta (man betalar ofta för delsträckor där). Jag åker nämligen på att betala vägtullar själv på tjänsteresorna då de debiteras i efterhand från biluthyrningsfirman. Det skall oftast vara stora tidsvinster för att det skall kännas värt det...J jocke31 skrev:Absolut finns det tillfällen då ingen app fungerar helt hundra. Och visst är det en akilleshäl med Waze som till stor del förlitar sig på rapporter från de som använder appen. Funkar säkert bättre där det är stort trafikflöde. Vårt problem långt ut i Nacka är flaskhalsarna Slussen och Södra länken som vi måste passera (om vi inte tar färjan över Vaxholm då). Men här funkar Waze rätt bra.
[bild]
Vi har ju pendeltågsstrejk i Stockholm just nu vilket gör att det blir ännu mer riot än vanligt i trafiken. Jag brukar ofta åka kommunalt då det går på ett ut tidsmässigt om man kör under rusningstid. Tricket med att köra bil i Sthlm är att antingen åka kl 6 på morgonen eller efter kl 9.
Och hem från jobbet antingen för kl 15 eller efter kl 18. Då blir även trängselskatten lägre.
Och hem från jobbet antingen för kl 15 eller efter kl 18. Då blir även trängselskatten lägre.
Tricket med att köra bil i stockholm är att INTE göra det....J jocke31 skrev:Vi har ju pendeltågsstrejk i Stockholm just nu vilket gör att det blir ännu mer riot än vanligt i trafiken. Jag brukar ofta åka kommunalt då det går på ett ut tidsmässigt om man kör under rusningstid. Tricket med att köra bil i Sthlm är att antingen åka kl 6 på morgonen eller efter kl 9.

M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kompisen (50+) försäkrar sin modell S 2016 för 6600kr/mån.tveksamt skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Det ska väl till något extra för att Waze ska ändra den valda rutten, kör man på ställen.man har bra koll på och väljer att uppdatera rutter så ändrar den rutt, eller så får man svänga av där man vet att det går snabbare så ser man att man får kortare restid nàr den tvingats att göra ny rutt.J jocke31 skrev:
Sen verkar den anse att södra länken alltid är otrafikerad...
Vi vet inte vad parametrarna för försäkringen utgår från utan bara priser. Jag lägger här nere ca 4100:-/år och 2000 mil på en V90CC - 2017, skulle det bli 20 000 Kr/år för en Tesla här äter det det upp drivmedelskostnaden direkt då den 2022 rullade 1300 mil/år, utan att ha köpt någon el. Sedan kan man bolla lite med sevice som snittat 4000 kr/år men som jag förstått är däcksbytena x gånger högre på Teslan (betalade 2022 nya Michelin 9000kr) så där rök de pengarna och så även lite service på Teslan. Har inget emot bilmärket, men försöker förstå kostnaderna för elbilar.J jocke31 skrev:
Tycker bara det är märkligt att just Tesla skulle vara så mycket dyrare än alla andra bilar.A AndersS skrev:Vi vet inte vad parametrarna för försäkringen utgår från utan bara priser. Jag lägger här nere ca 4100:-/år och 2000 mil på en V90CC - 2017, skulle det bli 20 000 Kr/år för en Tesla här äter det det upp drivmedelskostnaden direkt då den 2022 rullade 1300 mil/år, utan att ha köpt någon el. Sedan kan man bolla lite med sevice som snittat 4000 kr/år men som jag förstått är däcksbytena x gånger högre på Teslan (betalade 2022 nya Michelin 9000kr) så där rök de pengarna och så även lite service på Teslan. Har inget emot bilmärket, men försöker förstå kostnaderna för elbilar.
Min elbil kostar drygt 750K, har 270 hk och körs 1500 mil/år. Bor i Nacka i villa och priset blir alltså 887 kr/mån för helförsäkring hos Trygg-Hansa.
Många verkar få betala flera tusen för försäkring för en Tesla, förstår inte riktigt varför.