D
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Tesla sänker priserna igen i USA, snart här också?
Intressant att följa, de har verkligen bestämt sig för att grilla de traditionella märkena, det var redan omöjligt för de andra att konkurrera, och samtidigt tjäna pengar, detta kan ta mycket hårt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kör inte alla från Smygehamn till Haparanda med skotersläp varje helg? :thinking:
En sådan köper man för att köra tunga stenar! ;)
 
J jocke31 skrev:
How to make a model Y:

[media]
Privat grupp...
 
useless useless skrev:
Privat grupp...
Aj då. Det är Facebookgruppen ”Elbil och laddhybridbil i Sverige”.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Tesla sänker priserna igen i USA, snart här också?
Jag är inte insatt öht. men för bara 2-3 år sedan, kan ha varit 4-5, så sades det att Tesla förlorade typ 100,000usd på varje model S man sålde. Detta var när Tesla var superhypat och aktiekursen diskuterades flitigt på Avanzas börsforum. Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.

Av inläggen i tråden att döma så verkar Elon ha vänt på skutan och tjänar pengar idag?
Och som sagt, mitt minne kring siffror och anledningar kan säkert inte överensstämma med verkligheten så upplys mig:D
 
M Markarbetaren skrev:
Jag är inte insatt öht. men för bara 2-3 år sedan, kan ha varit 4-5, så sades det att Tesla förlorade typ 100,000usd på varje model S man sålde. Detta var när Tesla var superhypat och aktiekursen diskuterades flitigt på Avanzas börsforum. Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.

Av inläggen i tråden att döma så verkar Elon ha vänt på skutan och tjänar pengar idag?
Och som sagt, mitt minne kring siffror och anledningar kan säkert inte överensstämma med verkligheten så upplys mig:D
Ja han tjänar pengar idag, stora pengar vad det verkar också. Och eftersom de flesta konkurrenterna förlorar pengar på sina elbilar så nyttjar han nu sänkta priser till att öka Teslas marknadsandelar också.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag är inte insatt öht. men för bara 2-3 år sedan, kan ha varit 4-5, så sades det att Tesla förlorade typ 100,000usd på varje model S man sålde. Detta var när Tesla var superhypat och aktiekursen diskuterades flitigt på Avanzas börsforum. Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.

Av inläggen i tråden att döma så verkar Elon ha vänt på skutan och tjänar pengar idag?
Och som sagt, mitt minne kring siffror och anledningar kan säkert inte överensstämma med verkligheten så upplys mig:D
Det tolkas väl ofta som att tillverkaren går back på varje bil när det står så. I verkligheten bränns väl pengarna på annat som utveckling och anläggningar och själva bilarna går man plus på. Men rätt imponerande att man lyckats få i hamn sina projekt och få volym och marginaler på tillverkningen.
Sen att Musk är jäkligt scetchy och har väl mycket "evil genious"-vibbar är en annan sak.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ja, är väl knappt nåt företag som gör lika stora vinster? Ca 50 miljarder i kvartalet i vinst. Text om Teslas kvartalsvinst på 5 miljarder dollar, 56 miljarder kronor (Ebitda), och vinst per bil.
 
  • Gilla
MagnusMaggie och 1 till
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, är väl knappt nåt företag som gör lika stora vinster? Ca 50 miljarder i kvartalet i vinst. [bild]
Bolag som sysslar med fossil energi verkar vara mer lönsamt ändå. Equinor gjorde en vinst på blygsamma 776 miljarder kr för 2022. Tesla gjorde i sammanhanget måttliga 125 miljarder kr i vinst för 2022;)
 
M Markarbetaren skrev:
Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.
Av samma anledning kunde man privatleasa t ex en MG för typ 2000:- i månaden för ett par år sedan.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Av samma anledning kunde man privatleasa t ex en MG för typ 2000:- i månaden för ett par år sedan.
Och den MG ZS Luxury med 1500 mil/år som fästmön leasade 2021 för 2700 kostar fortfarande bara drygt 3200 kr/mån. Inkl. försäkring och service. På den tiden fick man ju full bonus också, vilket syns på priset.
 
Va inne på VW idag, röda lappar på alla elbilarna ID3 och ID4. Är det dåligt drag på begmarknaden också?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Va inne på VW idag, röda lappar på alla elbilarna ID3 och ID4. Är det dåligt drag på begmarknaden också?
Det är just släppt en facelift på ID3 och lågkonjunktur med höga räntor?
 
F
P Pin skrev:
Jaha så batteriet i elbilen behöver bytas efter relativt kort tid precis som olyckskorparna har hävdat. Men de hade inte helt rätt i sina profetior. Det kostar inte 100 000 tals kr, det kostar endast 6000 kr! Var glad att du kommer så billigt undan. ;)
Fel batteri..:rofl:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.