1 822 109 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag är inte insatt öht. men för bara 2-3 år sedan, kan ha varit 4-5, så sades det att Tesla förlorade typ 100,000usd på varje model S man sålde. Detta var när Tesla var superhypat och aktiekursen diskuterades flitigt på Avanzas börsforum. Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.pacman42 skrev:
Av inläggen i tråden att döma så verkar Elon ha vänt på skutan och tjänar pengar idag?
Och som sagt, mitt minne kring siffror och anledningar kan säkert inte överensstämma med verkligheten så upplys mig
Ja han tjänar pengar idag, stora pengar vad det verkar också. Och eftersom de flesta konkurrenterna förlorar pengar på sina elbilar så nyttjar han nu sänkta priser till att öka Teslas marknadsandelar också.M Markarbetaren skrev:Jag är inte insatt öht. men för bara 2-3 år sedan, kan ha varit 4-5, så sades det att Tesla förlorade typ 100,000usd på varje model S man sålde. Detta var när Tesla var superhypat och aktiekursen diskuterades flitigt på Avanzas börsforum. Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.
Av inläggen i tråden att döma så verkar Elon ha vänt på skutan och tjänar pengar idag?
Och som sagt, mitt minne kring siffror och anledningar kan säkert inte överensstämma med verkligheten så upplys mig![]()
Det tolkas väl ofta som att tillverkaren går back på varje bil när det står så. I verkligheten bränns väl pengarna på annat som utveckling och anläggningar och själva bilarna går man plus på. Men rätt imponerande att man lyckats få i hamn sina projekt och få volym och marginaler på tillverkningen.M Markarbetaren skrev:Jag är inte insatt öht. men för bara 2-3 år sedan, kan ha varit 4-5, så sades det att Tesla förlorade typ 100,000usd på varje model S man sålde. Detta var när Tesla var superhypat och aktiekursen diskuterades flitigt på Avanzas börsforum. Anledningen till att man ändå överlevde och gick +-0 i vinst var tack vare nån form av utsläppsrätter som man kunde sälja till tillverkare av fossilbilar, typ statliga subventioner dom fick för att dom tillverkade EV's.
Och som sagt, mitt minne kring siffror och anledningar kan säkert inte överensstämma med verkligheten så upplys mig![]()
Sen att Musk är jäkligt scetchy och har väl mycket "evil genious"-vibbar är en annan sak.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Bolag som sysslar med fossil energi verkar vara mer lönsamt ändå. Equinor gjorde en vinst på blygsamma 776 miljarder kr för 2022. Tesla gjorde i sammanhanget måttliga 125 miljarder kr i vinst för 2022Stefan N skrev:
Av samma anledning kunde man privatleasa t ex en MG för typ 2000:- i månaden för ett par år sedan.M Markarbetaren skrev:
Och den MG ZS Luxury med 1500 mil/år som fästmön leasade 2021 för 2700 kostar fortfarande bara drygt 3200 kr/mån. Inkl. försäkring och service. På den tiden fick man ju full bonus också, vilket syns på priset.useless skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Va inne på VW idag, röda lappar på alla elbilarna ID3 och ID4. Är det dåligt drag på begmarknaden också?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg