Majgårdarna
M Markarbetaren skrev:
Tydligen verkar Kia E-niro vara behäftad med ett backljud, som avger ett tutande utanför bilen, låter som ett arbetsfordon. På 2022 års modell som skulle varit aktuell för egen del så har man även plockat bort avstängningsknappen för detta omak. På tidigare modeller kunde man iaf. stänga av oljudet vid start.

Tyvärr faller E-niro bort som tilltänkt objekt då jag vägrar ha en bil som låter som lastbilarna på jobbet när man lägger i backen. Jag hoppas att det fortfarande finns elbilar utan detta idag?
Teslan låter som ett rymdskepp när man backar. Fast det är lågt så man stör sig inte på det.
I övrigt är den befriad från pling och plong och varningsmedelanden som de asiatiska bilarna.

Toyota låter ju högre än en gammal amerikansk v8 med trasigt avgassystem när man åker sakta.
 
  • Gilla
vankant och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi har bundet elavtal på 79 öre/kWh och bunden ränta på bolånen på 0,99%. När vi tecknade dessa avtal så blev vi mer eller mindre idiotförklarade, inte minst på detta forum. Men idag så är det plötsligt väldigt tyst på kritiken.
Jag kan stå upp för team rörligt även efteråt. Väldigt få lyckas tajma priserna så att de binder precis innan leverantörerna själva börjar se trenden och höjer sina långa avtal.

Gratulerar att ni slog marknaden, men rådet att alltid köra rörligt om man har råd med risken är fortsatt stabilt. Man kommer inte alltid vinna, men oftare än de som binder.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tydligen verkar Kia E-niro vara behäftad med ett backljud, som avger ett tutande utanför bilen, låter som ett arbetsfordon. På 2022 års modell som skulle varit aktuell för egen del så har man även plockat bort avstängningsknappen för detta omak. På tidigare modeller kunde man iaf. stänga av oljudet vid start.

Tyvärr faller E-niro bort som tilltänkt objekt då jag vägrar ha en bil som låter som lastbilarna på jobbet när man lägger i backen. Jag hoppas att det fortfarande finns elbilar utan detta idag?
Det är ett EU krav sedan 2019.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_warning_sounds
 
M
R Robert-san01 skrev:
Det är ett EU krav sedan 2019.

[länk]
Men inte backsummer väl? Det där brummandet vet jag men det där tut-tut-tut när man backar? En på gatan har en id4 och det är väl typ en 2022 och den har jag aldrig hört tuta när dom backar ut från infarten.
 
J
R Robert-san01 skrev:
Det är ett EU krav sedan 2019.

[länk]
Då får markarbetaren Mao hålla sig till begagnade elbilar före 2019 för att slippa ljudet.

:D :crysmile:

Min zoe 2018/9 har inte backljudet, däremot ett molande avstängbart ljud vid lägre hastigheter. Min passat gte jag hade tidigare (2020 har jag för mig, ev byggd 2019) hade inget ljud alls.

Är nu och skidar och har nära nog blivit påkörd flera gånger av (tror alla varit) Kia, åtminstone en med den design som bara kan vara nåt år gammal, och nån Eniro. Har de idiotiskt nog slagit av ljudet själva eller går bilen inte igång med det default? Detta är alltså i samband med skidanläggningens parkering. Och... när jag smög runt med gten utan ljud var jag medveten om att jag inte hördes, här kändes det som elbilsföraren snarare var irriterad eller omedveten att de runt bilen med ryggen till inte alls hör och därmed är i vägen och därmed blir "slickade" av en bil och mycket väl kunde blivit påkörd eller repat bilen med en skida...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tror inte ljudet får gå att stänga av alls efter 2019. Med det sagt hör jag det inte själv inne i min ID4, men hörde det (och stängde därför ofta av det) i min Kia från 2018.

Men det är knepigt med den typen av artificiella ljud. De kan ju låta hur som helst och vissa kanske man bara inte noterar.

Å andra sidan, parkeringsplatser vid skidanläggningar är väl ett typexempel på ställen där man som förare måste ta det väldigt lugnt. Ovana människor i klumpiga pjäxor och skidor och stavar överallt. Får man lacken repad får man skylla sig själv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte ljudet får gå att stänga av alls
Klart det går!


 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men inte backsummer väl? Det där brummandet vet jag men det där tut-tut-tut när man backar? En på gatan har en id4 och det är väl typ en 2022 och den har jag aldrig hört tuta när dom backar ut från infarten.
Våra Mercedes piper lite när vi backar. Inte när vi krypkör. Grannes Zoe låter lite även i krypfart, låter som ett rymdskepp. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M
R Robert-san01 skrev:
Våra Mercedes piper lite när vi backar. Inte när vi krypkör. Grannes Zoe låter lite även i krypfart, låter som ett rymdskepp. :)
Har på senaste tiden hört det där ljudet på stormarknadsparkeringen i olika former när man blivit tvingad av hustrun att åka med och veckohandla. Tut-tut-tut och bling-bling-bling, i början tänkte jag att vad högt allas självöppnande bakluckor låter men nu har jag insett att det är backsummrar som låter. Brummandet ala VW är inget jag upplever som störande, men just detta att tvinga grannarna att lyssna på den backande "lastbilen" 5.30 varje vardagsmorgon är inget jag vill ha:thinking:
 
D
M Markarbetaren skrev:
.. när man blivit tvingad av hustrun att åka med ..
Kanske det här vi ska prata om? ;)
 
  • Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
när man blivit tvingad av hustrun att åka med
Skaffa en självkörande bil så slipper du följa med.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Kanske det här vi ska prata om? ;)
Ja det var faktist dit jag försökte komma:whistle::rolleyes:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
M
Är det nån som haft en Kia E-niro?
På 2021 års modell så går det att stänga av VESS (fiktiva motorljudet) med en knapp, men inte på 2022.
Min fråga är, på 2021 med knappen, stänger man även av backsummern med den?
2021 resp. 2022 års modell:
Bilkabin interiör, splittrad bild som visar knappar på förarsidan, indikerar elektrisk justering av säten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
M Markarbetaren skrev:
Har på senaste tiden hört det där ljudet på stormarknadsparkeringen i olika former när man blivit tvingad av hustrun att åka med och veckohandla. Tut-tut-tut och bling-bling-bling, i början tänkte jag att vad högt allas självöppnande bakluckor låter men nu har jag insett att det är backsummrar som låter. Brummandet ala VW är inget jag upplever som störande, men just detta att tvinga grannarna att lyssna på den backande "lastbilen" 5.30 varje vardagsmorgon är inget jag vill ha:thinking:
Man får väl börja backa in hemmavid för att slippa väcka grannarna på morgonen...

När en focus kostar från 360k så finns det ju inga alternativ till elbil. En niro/kona för 100k extra betlar ju sig själv på 10000mil

Focus prislista:
https://ford.se/rails/active_storag...baafac4abbd/Rekprislista nya Focus 5 2023.pdf
 
Ja, och nu finns det Tesla model 3 för under 350' att få tag på. Någon gammal model s under 300'. Tycker andrahandsmarknaden för elbilar börjar hamna rätt
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.