1 822 183 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om det nu inte vore förmånligare med förmånsbil än att få högre lön så skulle ju folk inte välja förmånsbil...sunnis skrev:
Det heter ju förmånsbil just för att det är en förmån.
Jag skulle aldrig göra mig beroende av varken dator, mobil eller bil från arbetsgivaren. Jag har sett vilket problem folk får när de ska byta jobb och måste lämna tillbaka allt till arbetsgivaren.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
I och med att man blir förmånsbeskattad för de förmåner man får är tanken faktiskt att en naturaförmån inte ska vara förmånligare än motsvarande betalning i pengar. Miljöbilar är ett av få undantag då staten inte beskattar dem lika hårt som andra förmånsbilar (eller kontant betalning).N Nerre skrev:
Och det är ju lite synd att det är så, det vore bättre om även privatleasade och egenköpta bilar behandlades lika som förmånsbilar skattemässigt. För som du säger är det emellanåt knepigt om man byter jobb, både för den enskilde och för företaget som då sitter med en obehövd bil (eller måste försäkra sig mot den risken).
Båda ni har ju rätt i sak. Men eftersom vi har progressiv skatt men ganska låga tak så blir det smartare att skatta av en förmånsbil än att skatta av skatten om man skulle lägga bilfinansen på sin bruttolön. Men det är en diskussion som inte hör hit. Systemet är som det är och det är såhär en del finansierar sin privata och splitter nya bil.
En fördel är ju att staten har ett verktyg att påverka marknaden. Bortser man från miljödiskussionen helt så finns det samhällsekonomiska fördelar att minska fossilberoendet och i vårt fall minska importvaror och ersätta det med t.ex elnätsinvesteringar som är bra för BNP och landets tillväxt. Alla inser väl ändå att "festen" med fossila drivmedel har ett slutdatum
det är ett väldigt rimligt antagande att de länder som kommit längst i sitt fossiloberoende kommer klara en omställning bäst.
En fördel är ju att staten har ett verktyg att påverka marknaden. Bortser man från miljödiskussionen helt så finns det samhällsekonomiska fördelar att minska fossilberoendet och i vårt fall minska importvaror och ersätta det med t.ex elnätsinvesteringar som är bra för BNP och landets tillväxt. Alla inser väl ändå att "festen" med fossila drivmedel har ett slutdatum
Idag gjorde jag en längre bilresa (totalt 500 km) och behövde tanka diesel på vägen hem. Jag tänkte på denna tråden och bestämde mig för att hålla koll på tiden.
Det var en liten bensinmack med automatpumpar, korvkiosk och större rastplats i direkt anslutning.
Att tanka tog lite under 5 minuter, och hade det varit en vanlig pendelresa (3 mil) hade jag därefter fortsatt min resa. Nu satt jag redan en timme i bilen och behövde minst en timme till.
Jag blev sugen på en mjukglass som de sålde i kiosken och behövde gå på toan.
I kiosken fanns ingen kundtoalett, så jag köpte glassen och åt den. Nu var jag redan 10 minuter på plats. Därefter gick jag till toaletten som fanns på rastplatsen bredvid. När jag därefter satt i bilen och körde iväg hade det kostat mig 15 minuter.
Hade jag haft elbil, hade det troligtvis räckt med att ladda en kort stund för att klara hemresan (500 km borde de flesta elbilar nästan klara) så 15 minuter snabbladdning borde räcka, och då hade jag under tiden bilen laddar gått på toa och ätit min glass. Men även om de hade varit en längre resa och det hade tagit 30 minuter, är skillnaden mellan el och bränslebil inte så stor.
Det var en liten bensinmack med automatpumpar, korvkiosk och större rastplats i direkt anslutning.
Att tanka tog lite under 5 minuter, och hade det varit en vanlig pendelresa (3 mil) hade jag därefter fortsatt min resa. Nu satt jag redan en timme i bilen och behövde minst en timme till.
Jag blev sugen på en mjukglass som de sålde i kiosken och behövde gå på toan.
I kiosken fanns ingen kundtoalett, så jag köpte glassen och åt den. Nu var jag redan 10 minuter på plats. Därefter gick jag till toaletten som fanns på rastplatsen bredvid. När jag därefter satt i bilen och körde iväg hade det kostat mig 15 minuter.
Hade jag haft elbil, hade det troligtvis räckt med att ladda en kort stund för att klara hemresan (500 km borde de flesta elbilar nästan klara) så 15 minuter snabbladdning borde räcka, och då hade jag under tiden bilen laddar gått på toa och ätit min glass. Men även om de hade varit en längre resa och det hade tagit 30 minuter, är skillnaden mellan el och bränslebil inte så stor.
Jag har testat båda varianterna, och det blir jobbigt när man byter jobb samt när man är sjuk eller ledig och jobbet "stör". Det är hälsosammare att hålla isär jobb och privat tycker jag. Sen går fler och fler arbetsgivare mot sk. säkra lösningar i telefonerna där de tar makten över telefonen och kan radera allt på distans. Det vill inte jag att min arbetsgivare ska kunna göra med min telefon... Annars finns det ju många lurar med dubbla sim etc. men jag vill inte ens ha jobbmailen installerad på telefonen jag slösurfar med i soffan...Alfredo skrev:
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
500 km klarar inte de flesta elbilar. Möjligtvis någon av de dyrare Teslorna men inte ioniq, leaf, Zoe mfl. Vi har 28kwh batteri i ioniq och den gör 250 km.harry73 skrev:
Idag gjorde jag en längre bilresa (totalt 500 km) och behövde tanka diesel på vägen hem. Jag tänkte på denna tråden och bestämde mig för att hålla koll på tiden.
Det var en liten bensinmack med automatpumpar, korvkiosk och större rastplats i direkt anslutning.
Att tanka tog lite under 5 minuter, och hade det varit en vanlig pendelresa (3 mil) hade jag därefter fortsatt min resa. Nu satt jag redan en timme i bilen och behövde minst en timme till.
Jag blev sugen på en mjukglass som de sålde i kiosken och behövde gå på toan.
I kiosken fanns ingen kundtoalett, så jag köpte glassen och åt den. Nu var jag redan 10 minuter på plats. Därefter gick jag till toaletten som fanns på rastplatsen bredvid. När jag därefter satt i bilen och körde iväg hade det kostat mig 15 minuter.
Hade jag haft elbil, hade det troligtvis räckt med att ladda en kort stund för att klara hemresan (500 km borde de flesta elbilar nästan klara) så 15 minuter snabbladdning borde räcka, och då hade jag under tiden bilen laddar gått på toa och ätit min glass. Men även om de hade varit en längre resa och det hade tagit 30 minuter, är skillnaden mellan el och bränslebil inte så stor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tar du en E-Niro som jämförelse och 100kW laddare hinner du på 15min ladda ca 25kWh vilket bör ge 130-160km räckviddharry73 skrev:
Idag gjorde jag en längre bilresa (totalt 500 km) och behövde tanka diesel på vägen hem. Jag tänkte på denna tråden och bestämde mig för att hålla koll på tiden.
Det var en liten bensinmack med automatpumpar, korvkiosk och större rastplats i direkt anslutning.
Att tanka tog lite under 5 minuter, och hade det varit en vanlig pendelresa (3 mil) hade jag därefter fortsatt min resa. Nu satt jag redan en timme i bilen och behövde minst en timme till.
Jag blev sugen på en mjukglass som de sålde i kiosken och behövde gå på toan.
I kiosken fanns ingen kundtoalett, så jag köpte glassen och åt den. Nu var jag redan 10 minuter på plats. Därefter gick jag till toaletten som fanns på rastplatsen bredvid. När jag därefter satt i bilen och körde iväg hade det kostat mig 15 minuter.
Hade jag haft elbil, hade det troligtvis räckt med att ladda en kort stund för att klara hemresan (500 km borde de flesta elbilar nästan klara) så 15 minuter snabbladdning borde räcka, och då hade jag under tiden bilen laddar gått på toa och ätit min glass. Men även om de hade varit en längre resa och det hade tagit 30 minuter, är skillnaden mellan el och bränslebil inte så stor.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Hur länge fick du vänta på ledig pump så du kunde börja tanka?harry73 skrev:
Idag gjorde jag en längre bilresa (totalt 500 km) och behövde tanka diesel på vägen hem. Jag tänkte på denna tråden och bestämde mig för att hålla koll på tiden.
Det var en liten bensinmack med automatpumpar, korvkiosk och större rastplats i direkt anslutning.
Att tanka tog lite under 5 minuter, och hade det varit en vanlig pendelresa (3 mil) hade jag därefter fortsatt min resa. Nu satt jag redan en timme i bilen och behövde minst en timme till.
Jag blev sugen på en mjukglass som de sålde i kiosken och behövde gå på toan.
I kiosken fanns ingen kundtoalett, så jag köpte glassen och åt den. Nu var jag redan 10 minuter på plats. Därefter gick jag till toaletten som fanns på rastplatsen bredvid. När jag därefter satt i bilen och körde iväg hade det kostat mig 15 minuter.
Hade jag haft elbil, hade det troligtvis räckt med att ladda en kort stund för att klara hemresan (500 km borde de flesta elbilar nästan klara) så 15 minuter snabbladdning borde räcka, och då hade jag under tiden bilen laddar gått på toa och ätit min glass. Men även om de hade varit en längre resa och det hade tagit 30 minuter, är skillnaden mellan el och bränslebil inte så stor.
Och en E-niro har en räckvidd på 450 km, så det hade i mitt exempel räckt med 15 minuters laddning.
Nu var det motorvägskörning, så troligtvis hade jag behövt ladda lite mer än så pga högre förbrukning
Nu var det motorvägskörning, så troligtvis hade jag behövt ladda lite mer än så pga högre förbrukning
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är ju väntandet som är hemskt. Som när folk tror att dom suttit 30 minuter i bilkö och klockan visat 5min fördröjning bara 
Hur gör du när du byter jobb då? (Jag har haft samma mobilnummer i snart 30 år, tack vare att det är mitt privata.).catherineb skrev:
Dessutom skulle jag aldrig få roota en telefon från arbetsgivaren, och då skulle jag gå miste om flera av mina favoritappar.
Jag föredrar att arbetsgivaren ger mig högre lön så att jag kan skaffa det jag vill ha privat.
Jag tycker nog att vi börjar komma ifrån ämnet lite. 
(Även jag skulle aldrig låta min arbetsgivare ta över mitt telefonnummer, eller att jag skrotade mitt eget och övergick helt till arbetsgivarens nummer och telefon, men förutom just telefon och telefonnummer, så är jag ganska öppen med det mesta från arbetsgivaren, bara jag får kolla hur det blir ekonomiskt, dvs det är inte alls säkert att jag skulle tacka ja till en förmånsbil, men det är inte otänkbart heller)
Och så blev jag själv OT i samma inlägg.

(Även jag skulle aldrig låta min arbetsgivare ta över mitt telefonnummer, eller att jag skrotade mitt eget och övergick helt till arbetsgivarens nummer och telefon, men förutom just telefon och telefonnummer, så är jag ganska öppen med det mesta från arbetsgivaren, bara jag får kolla hur det blir ekonomiskt, dvs det är inte alls säkert att jag skulle tacka ja till en förmånsbil, men det är inte otänkbart heller)
Och så blev jag själv OT i samma inlägg.