Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vilken variant av Zoe körde du? den finns med 2 storlekar på batteriet. 22kWh eller 44?
Jag är rätt säker på att det var 44kWh-varianten. Jag tror den kallades "Long Range" eller liknande, vilket känns optimistiskt :rolleyes: Är det ens möjligt att komma 30 mil med 22kWh-varianten? Det hade nog gått med den jag körde om jag hållit mig i 70, eller därunder.

Redigerat:
F fiskbuggaren skrev:
I många andra sammanhang skulle jag säga att 22kW är en alldeles hiskelig effekt och absolut att betrakta som ”snabbladdning”. Hur menar du?
Nu har andra redan svarat, men de stolpar som kallas snabbladdare verkar ligga på minst 50kW. Jag vet inte hur en 44kW stolpe klassas, men jag skulle nog tveka att kalla den snabbladdare.

A Alexn72 skrev:
2 om du har 40kwh och 63% så kan du ladda i ca 15kwh till på 13h så laddar du med pyttelite mer än 1kw, den vanliga kabeln som medföljer är väl 10a? isåfall borde det ta runt 7h.
Laddar du dessutom med 3fas vilket din bil stödjer så kunde det gått så snabbt som 1h (22kw) 2h 11kw.
Eller om du bara haft 3fas 6A så hade du ändå laddat färdig på 5h
Det här förbryllade mig lite när jag laddade. Jag började med att ställa in kabeln på 10A, och då skulle det ta 12 tim-någonting att ladda fullt. Eftersom jag var lite osäker på vad som satt mer på samma säkring ändrade jag till att ladda med 8A för att ha större marginal, och då blev det 13 tim-någonting. Det kändes hugget som stucket. Jag vet inte varför det tog så lång tid.

Jag hade inte möjlighet att koppla in på trefas, då ingen sådan kabel medföljde. Jag har dock ett traditionellt trefas-uttag i källaren, så det hade inte varit dumt om det gått.

Däremot är det väl svårt att plocka ut 22kW hemma? Jag har 3x20A matning in i huset (det eller 3x16A är väl det vanligaste i Sverige), och det ger väl ett max på 11kW. Ska jag ha mer måste jag väl i så fall säkra upp?

Grejen är väl att batterierna inte kan ta full effekt hela tiden? Så 22 kW laddare betyder inte att du hela tiden trycker in 22 kW i batteriet.

Laddningen går alltså långsammare på slutet.

N Nerre skrev:
Grejen är väl att batterierna inte kan ta full effekt hela tiden? Så 22 kW laddare betyder inte att du hela tiden trycker in 22 kW i batteriet.

Laddningen går alltså långsammare på slutet.
Nja, vid så låga nivåer som 22kW så spelar det inte så stor roll utom vid möjligtvis den sista procenten (som man ändå brukar avstå från)
Det är mer aktuellt vid riktig snabbladdning, exempelvis går det utmärkt att ladda Tesla Model 3 med närmare 200kW via Ionity's laddare (och 250kW med Supercharger V3 som de rullar ut nu)
Den hastigheten kan du inte upprätthålla när du passerar 50-60%, då börjar den gå ned.

Visst, givetvis finns det bilar med betydligt sämre batterier och specifikt Zoe'n är ju i stort sett den enda bilen på den Svenska marknaden som saknar möjlighet till snabbladdning öht, dvs en ren pendlar-bil, inget för långresor.

pacman42 pacman42 skrev:
Dom jag ser det då är det enbart Tesla som är förberedd för längre resor. Deras GPShplsnersre räknar ut vilken väg du skall köra och vilka stopp på Superchargers som behövs, inklusive hur länge du måste stanna på dessa. Det är så detta måste fungera för att bli användbart på långresor.

Jag har roat mig med att försöka göra samma sak med en lista (på en karta) av laddststioner för en långresa jag gjort (men jag hade ingen elbil, utan för att testa om det skulle gå). Det var inte så enkelt att planera. Men i USA så räknar naturligtvis bilfabrikanter med att folk kör flera hundra mil på en semesterresa...

Kan tipsa att man på vissa resmål i USA kan hitta reg-skyltar från alla delstater, inklusive Hawaii och Alaska. Orsaken till detta är att militären betalar skeppningen av fordonen för sina anställda.
Med adouberoutplanner är det väldigt enkelt att planera sin långres. Prova det nästa gång

• Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Har du en länk till detta? Hittar inget liknande med Google...

pacman42 pacman42 skrev:
Har du en länk till detta? Hittar inget liknande med Google...
A better routeplanner hette det visst....sorry

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, vid så låga nivåer som 22kW så spelar det inte så stor roll utom vid möjligtvis den sista procenten (som man ändå brukar avstå från)
Det är mer aktuellt vid riktig snabbladdning, exempelvis går det utmärkt att ladda Tesla Model 3 med närmare 200kW via Ionity's laddare (och 250kW med Supercharger V3 som de rullar ut nu)
Den hastigheten kan du inte upprätthålla när du passerar 50-60%, då börjar den gå ned.

Visst, givetvis finns det bilar med betydligt sämre batterier och specifikt Zoe'n är ju i stort sett den enda bilen på den Svenska marknaden som saknar möjlighet till snabbladdning öht, dvs en ren pendlar-bil, inget för långresor.
De flesta bilar sänker laddeffekten när batteriet har en nivå på mer än 80%. Så även lin laddhybrid. Det är en av anledningarna att snabbladdare aldrig laddar mer än 80%.

P para skrev:
A better routeplanner hette det visst....sorry
Bra sida. Testade en sträcka på 12h som jag kör ToR ett par gånger per år med en Zoe. Jag behöver ladda 9h längs vägen och var på långa sträckor begränsad till att köra 80km/h. Så Zoe är inget för mig i alla fall. Skall testa andra bilar också senare...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi har en IONIQ som också är en av de där bilarna med litet batteri (28 kWh). Den är däremot dels snål (är utan problem nere kring 1,5 kWh/mil => 18 mils räckvidd i 120 km/h och med FÖRSIKTIG körning på landsvägar, typ 70/80/90 i gynnsam väderlek kan man komma ner till 1,0 eller under => 28 mils räckvidd) och den laddar också med ca 60–65 kW upp till 80%, så man kan ladda upp till 80% på 20 minuter, vilket då ger ytterligare en dryg timmes körning i motorvägshastighet med moms eller två på landsvägar.

Med elbilar så tenderar man att försöka komma fram till en laddare med nära 0% kvar eftersom laddningen går snabbast i början. Sedan kanske man laddar till 100% över natten innan man fortsätter dagen efter, eller om man har en längre lunch eller så.

Vad gäller laddbrickor har jag en hel hög i bilen: Bee, Clever (ja, båda!), InCharge, Park&Charge(&Drive?), eways, … ja ingen aning om vad alla heter. Fullständigt idiotsystem. De måste begripa att man inte vill hålla på med de där brickorna men tydligen så tror det att det är bra på något sätt.

Om jag inte laddar hemma laddar jag oftast gratis. Hinner typiskt sett ladda antingen fullt eller i alla fall mer än vad jag behöver när jag kör runt och parkerar vid allehanda torg och köpcentrum i Sörmland. Kommer så klart inte att funka så i framtiden tänker jag mig, men så länge det finns kan man ju passa på. Tror jag snabbladdat för kanske 50 kr de senaste sex månaderna. En gång var det sju minuters laddning (uppskattningsvis ca 6 kWh och 30 kr) efter ett nattligt besök på akuten med lillmonstret som naturligtvis ska bli sjuk med sämst timing :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har bara en bricka, inCharge. Och den beställde jag för att jag behöver den för att ladda gratis på ett par platser.

Jag använder den dock i snabbladdare ibland också, detta då jag för tillfället inte kan ladda på jobbet. Skall tydligen lösa sig i höst dock.

Träffade en norrman som körde Renault Zoe som hade en full nyckelknippa plus flera appar också. Han hade en dedikerad surfplstta för ändamålet också. Han berättade att det var jobbigt att ladda så ofta, men att det fungerade. Han var handelsresande...

Kia Niro 64kWh ger tre timmar laddning längs vägen. Förslagen på platser för detta gillar jag dock inte. Uppskattar inte McDonalds mat. Hamnade på deras restauranger nästan varje stopp.

Kia Niro 39kWh ger dock bara fyra laddtimmar. Det verkar vara Zoes långsamma laddning som gör den ytterst olämplig för uppgiften. De använder bromsregenereringen för att ladda bilen också, för den som är nyfiken på varför deras lösning är annorlunda (och mycket billigare).

Nissan Leaf 40kWh ger också fyra timmar laddning.

Tesla model 3 long range get 1h laddning, nu liknar det något! Standard range get 1,5h. Man måste säga att Tesla tokdominerar detta. Men smakar det så kostar det...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
VW ID3 Ling range 77kWh har nästan 3h i laddtid dock. Uppenbarligen är Tesla's laddtider helt avgörande för att kunna hålla nere väntetiderna.

Den enda av dessa som är acceptabel för denna typ av resor är helt klart Tesla.

Tittade även på alternativa rutter för att klara en del sträckor som jag kört i USA med en Tesla. Konstaterade att det blev långa laddstopp pga avsaknad av Superchargers på flera ställen, samt flera timmar extra pga omvägar för att komma till Superchargers.

Skall prova liknande sträckor i Sverige nu också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.