W witten skrev:
Det tar 30 timmar att tillverka en ID.3 jämfört med 10 timmar för en Model 3 (siffror från år 2021), det lär vara något som direkt avspeglar sig i vinstmarginaler och leveranskapacitet.
Då stämmer min tes att det på sikt kommer bli prissänkningar om det skulle bli standard med de tiderna.
Såvida inte man köper in mera komplexa komponenter, underlevarantör sätter samman komponent av 10 delar som andra tillverkare sätter samman i slutprocessen. Såvida inte tillverkningstiden inkluderar alla komponenter också.
När jag en gång i tiden började på Ericsson så hade de en linje för att göra helt färdiga instrumentpaneler till Scania, färdiga att installera där det enda egna var kabelstammar.
 
Kortfattat, beryder inte färre komponenter bara att slutmontering har det.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Och ryktet säger att det är en omfattande uppdatering av Model 3 på gång med Gigacast på G. Det lär reducera tiden ytterligare något
Ja den har genomgått något av en transformation jämfört med det lapptäcke av ihopsvetsade plåtar de första exemplaren var 2018.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag håller med. Även att de utvecklar och tillverkar så mycket hårdvara själva reducerar sårbarheten och beroendet som underleverantörer ger. Exempel är ju egenutvecklade chip och mjukvara, bygger elmotorerna själva, tillverkar batterierna dels själva och dels har Pansonics tillverkning inne i sin egen fabrik i Nevada. De kunde navigera runt chipbristen när den var som värst för en tid sedan genom att köpa in andra chip som fanns tillgängliga och skriva eget firmware till dem.
Kan stämma, eller inte, men att ta med i jämförelsen är den stora mängd fossila eller hybridbilar som också tillverkas så många tillverkare kanske prioriterade elektronik till dem också. Om vi ser globalt till tillverkade fordon då även tyngre fordon behöver elektronikkomponenter, så kanske Teslas förmåga att leverera var jämförbar med övriga utifrån alla drivmedel.
Totalt tillverkades över 60 miljoner bilar som alla behöver elektronik i någon form.
 
Redigerat:
G
Vätgas är lösningen?
 
Unikt namn
A ajn82 skrev:
[bild]
[länk]
Efter prissänkningen ligger Tesla någonstans mellan Ford och Xpeng då eller?

Om konkurrenterna följer efter med nya prissättningen så kommer deras resultat helt klart få en törn. Men Tesla har ju även gjort elbilar i fler år än de flesta, och gick väl med brakförlust så sent som 2019.
Det blir spännande att se var marknaden är påväg.
 
Och marknadsanalysen i länken kan alltid ifrågasättas, finns ju viss "lobbyverksamhet" som indirekt vill påverka börsvärden, är ju också ett nytt analysinstitut som vill ha många läsare;)
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det blir spännande att se var marknaden är påväg.
Några av de stora kommer att gå under, Toyota ser väl ut att ligga mest risigt till. Man kommer att sitta med stora lager av ICE-bilar och kriga om kunder på marknader som Afrika och Indien där elektrifieringen ligger efter, men där köper folk billiga bilar så man har fel utbud i sortimentet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Efter prissänkningen ligger Tesla någonstans mellan Ford och Xpeng då eller?

Om konkurrenterna följer efter med nya prissättningen så kommer deras resultat helt klart få en törn. Men Tesla har ju även gjort elbilar i fler år än de flesta, och gick väl med brakförlust så sent som 2019.
Det blir spännande att se var marknaden är påväg.
Ford har gjort en rejäl prissänkning på Mach-E efter Teslas sänkning, typ 5000 $. VW gör ingen prissänkning. Så taktiken är lite olika hos de stora tillverkarna för att möta Teslas sänkningar.
 
Unikt namn
W witten skrev:
Några av de stora kommer att gå under, Toyota ser väl ut att ligga mest risigt till. Man kommer att sitta med stora lager av ICE-bilar och kriga om kunder på marknader som Afrika och Indien där elektrifieringen ligger efter, men där köper folk billiga bilar så man har fel utbud i sortimentet.
Jag har svårt att bedöma om någon av drakarna skulle falla. Finns det några konkreta bevis på det förutom förhoppningen hos Teslaaktiespekulanter?

Vidare känns det som Kinabilarna är ganska underskattade baserat på volymen de faktiskt säljs i.
Ett litet handelskrig mellan US och China så försvinner potentiellt en marknad om 25M bilar per år för GM/Ford/Teslas räkning.

Något som skulle snabba på EV vs ICE försäljningen är ett billigt elfordon som kan produceras i hög volym. SUV marknaden borde snart vara volymmättad även om varenda svensson verkar drömma om rapvideos där Escalades rullar runt.

Ingen av de västerländska märkena har tagit fram ett rimligt prissatt fordon än...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har svårt att bedöma om någon av drakarna skulle falla. Finns det några konkreta bevis på det förutom förhoppningen hos Teslaaktiespekulanter?
Så klart det inte finns bevis, det vore ju samma sak som att kunna veta hur börsen utvecklar sig. Jag är ganska säker på att det kommer statliga räddningspaket för Ford och GM mfl. Men jag tror att efterfrågan kommer att gå före inträdandet av försäljningsförbuden runt 30-talet. Nissans VD sa för två veckor sen att övergången går fortare i USA än vad de hade förväntat sig. Viker försäljningen av ICE-bilar så att de tappar volym blir det inte längre ekonomiskt hållbart att upprätthålla en vinst med den lägre produktionen. Samtidigt som man inte har tillräckligt stor kapacitet i elbilsfabrikerna och inte tillräckligt stora kontrakt på batterier, det är sånt som kan ta 5-10 år att skala upp från att beslut är taget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Något som skulle snabba på EV vs ICE försäljningen är ett billigt elfordon som kan produceras i hög volym. SUV marknaden borde snart vara volymmättad även om varenda svensson verkar drömma om rapvideos där Escalades rullar runt.

Ingen av de västerländska märkena har tagit fram ett rimligt prissatt fordon än...
För att det ska stämma måste du förutsätta att begränsningen är i efterfrågan, där är vi inte ännu även om det så klart kommer en sådan tid. Begränsningen ligger i produktionen, bevis på detta är dels väntetiderna på många elbilar och vinstmarginalerna Tesla kan ta ut. För att bygga en liten billig elbil skulle man behöva sänka produktionen av de dyrare elbilarna som läget är nu.

Det är lönsammare att stoppa in batterierna i dyra fordon än i billiga i och med att allt säljer slut. Tesla har enligt solida rykten redan en färdigutvecklad liten elbil sedan en bra tid tillbaka, men de har valt att inte sätta den på marknaden än utan de skalar istället upp produktionen av Y, Cybertruck och Semi. Alla är modeller med stora batterier.
 
Apropå räckviddsddiskussionen. En ”real life”-test under normala förhållanden av några av de elbilar som har längst angiven räckvidd. Spännande eftersom det bara var några få plusgrader, körning på motorväg i riktig trafik och att man körde tills bilen stannade och batteriet var helt slut.
Testade bilar:
Mustang Mach-E LR
Mercedes EQS
BMW iX
Tesla Model 3 LR

Flera av bilarna kunde köras drygt 3 mil till efter att batteriet och räckvidden i displayen visade 0%/0 km.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har svårt att bedöma om någon av drakarna skulle falla. Finns det några konkreta bevis på det förutom förhoppningen hos Teslaaktiespekulanter?
Jag tycker @witten har svarat bra, och kan väl mest instämma i det.

Det man kan lägga till är att det är vanligt att vissa företag går under eller krymper till oigenkännlighet vid teknikskiften. Tänk Facit, Nokia och Kodak. I och med att Toyota av många upplevs satsa på fel häst (bränsleceller) är det inte orimligt att tro att de kan få problem om det blir batteribilar som dominerar marknaden.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.