Jag tror att många skjutit upp köpa elbil pga
- dyrare elpriser
- inflation
- högre räntor
…vilket gör att de flesta har svårt att få råd, helt enkelt. Själv skulle jag gärna köpa elbil, men det finns inte på kartan rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vår nya regering har lyckats bromsa elbilsförsäljningen rejält nu, det var nog ett delmål, blir nog så tills nästa regering tar vid, som då måste försöka uppfylla de bindande miljömål vi nu snabbt tar oss allt längre ifrån.
Då kanske bonus/malus slår till med ännu större kraft.
Men nu är vi fyra år fram tiden;)
 
B b8q skrev:
Jag tror att många skjutit upp köpa elbil pga
- dyrare elpriser
- inflation
- högre räntor
…vilket gör att de flesta har svårt att få råd, helt enkelt. Själv skulle jag gärna köpa elbil, men det finns inte på kartan rent ekonomiskt.
Vi ändrade från privatleasing av elbil till avbet köp plug-in hybrid (3 års beg) pga höjda kostnader. Väntat ca 10 månader efter beställning….
 
D djac skrev:
Vår nya regering har lyckats bromsa elbilsförsäljningen rejält nu
Har den? Mig veterligen säljs fortfarande alla elbilar som kan produceras. Att svenska subventioner skulle påverka det ens marginellt känns osannolikt.

Det enda det tidigare systemet gjorde var att subventionera sådana som dig(?) och mig, välavlönade tjänstemän och egenföretagare.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har den? Mig veterligen säljs fortfarande alla elbilar som kan produceras. Att svenska subventioner skulle påverka det ens marginellt känns osannolikt.

Det enda det tidigare systemet gjorde var att subventionera sådana som dig(?) och mig, välavlönade tjänstemän och egenföretagare.
Japp, i de flesta fallen de som redan har en ekonomisk situation att göra bytet till elbil.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har den? Mig veterligen säljs fortfarande alla elbilar som kan produceras. Att svenska subventioner skulle påverka det ens marginellt känns osannolikt.

Det enda det tidigare systemet gjorde var att subventionera sådana som dig(?) och mig, välavlönade tjänstemän och egenföretagare.
Nja, det var ju inte ROT och RUT designerat till tjänstemän, alla som tex hoppade på erbjudanden om billig privatleasing åtnjöt samma bidrag. Elbilsförsäljningen i Sverige har mer än halverats, nu säljs fossilt bätre igen, så på det sättet säkrades efterfrågan på subventionerade fossildrivmedel för ännu ett tag.
 
D
A AndersS skrev:
Men nu är vi fyra år fram tiden;)
Ja, ingen vet ju när den tidpunkten kommer men förmodligen förr eller senare (feg gissning va.. ;) )
 
D djac skrev:
Elbilsförsäljningen i Sverige har mer än halverats
Under vilken tidsperiod mäter du då? Tänker på att det snabba stoppet av bidraget gav extrema svängningar.
 
D
W witten skrev:
Under vilken tidsperiod mäter du då? Tänker på att det snabba stoppet av bidraget gav extrema svängningar.
Jag läste en artikel om detta och det är såklart en kort period eftersom det hände ganska nyligen, vill vi se det i ett längre perspektiv så får vi ha lite tålamod.
 
W witten skrev:
Under vilken tidsperiod mäter du då? Tänker på att det snabba stoppet av bidraget gav extrema svängningar.
Men utgår man från nuvarande prisbild, där jag idag kan köpa en ny bil (diesel) motsvarande den jag har för dryga halvmiljonen, men skulle jag hitta en motsvarande elbil bir det nästan miljonen, går inte att motivera annat är miljö/klimatideologiskt eller att det måste vara en elbil, behöver inte ens gissa på ett framtida inbytesvärde,
 
Patrik440
Tittat efter någon liten elbil att pendla med i lägre prisklassen ett tag.

41kWh batteri kändes som ett minimum iaf och då är det mest Zoe som dykt upp i sökningarna.

De flesta utav dem har dock haft batterihyra och skall man köra 2000mil om året blir det en hyra på 1200:- i månaden vilket är vad min dieselräkning brukar ligga på i månaden..



Det blev dock en liten dieselbil som inhandlades för en betydligt lägre summa än en Zoe å så slipper jag montera en laddbox hemma också..

1200 någonting i skatt å inte så värst hög förbrukning så blir det nog bra ändå.

Bra räckvidd å gott om "snabbladdare" är ju några plus.
En röd bil täckt med snö tankas vid en bensinstation på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske det blir elbil nästa gång. :thinking:

/ P
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har den? Mig veterligen säljs fortfarande alla elbilar som kan produceras. Att svenska Schablonnedsättningskulle påverka det ens marginellt känns osannolikt.

Det enda det tidigare systemet gjorde var att subventionera sådana som dig(?) och mig, välavlönade tjänstemän och egenföretagare.
Välavlönade tjänstemän glider nog ofta runt i förmånsbilar som fortfarande kan anses vara "subventionerade" genom att man har schablonnedsättning på runt 40-50% i snitt då man räknar ut förmånsvärdet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
NElbilsförsäljningen i Sverige har mer än halverats, nu säljs fossilt bätre igen, så på det sättet säkrades efterfrågan på subventionerade fossildrivmedel för ännu ett tag.
Eldrivet stod för drygt 52% av försäljningen i januari 2023.
 
Jag förbryllas av hur lite många verkar köra. Om man bara 500-1000 mil om året så är omöjligt att räkna hem en elbil. Jag är inte säker på att det går att räkna hem på många år.

Det känns som att bensinförsäljningen i Sverige kan minska dramatisk trots att bensinbilarna finns kvar i trafik bara genom att vi som kör över 2000 mil om året går över till el och de som kör under 1000 mil fortsätter åka bensin. Det räcker kanske med 25% av bilparken blir elektrisk för att bensinförsäljningen ska krascha?
 
Tobzter
Förstår fortfarande inte hur de kan vara svårt att ränka hem..
Om man planerar att köpa en ny bil för 500-600k så kan de bara bli mer ekonomiskt med elbil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.