1 822 093 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror att många skjutit upp köpa elbil pga
- dyrare elpriser
- inflation
- högre räntor
…vilket gör att de flesta har svårt att få råd, helt enkelt. Själv skulle jag gärna köpa elbil, men det finns inte på kartan rent ekonomiskt.
- dyrare elpriser
- inflation
- högre räntor
…vilket gör att de flesta har svårt att få råd, helt enkelt. Själv skulle jag gärna köpa elbil, men det finns inte på kartan rent ekonomiskt.
Men nu är vi fyra år fram tidenD djac skrev:
Vi ändrade från privatleasing av elbil till avbet köp plug-in hybrid (3 års beg) pga höjda kostnader. Väntat ca 10 månader efter beställning….B b8q skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Har den? Mig veterligen säljs fortfarande alla elbilar som kan produceras. Att svenska subventioner skulle påverka det ens marginellt känns osannolikt.D djac skrev:
Det enda det tidigare systemet gjorde var att subventionera sådana som dig(?) och mig, välavlönade tjänstemän och egenföretagare.
Japp, i de flesta fallen de som redan har en ekonomisk situation att göra bytet till elbil.Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det var ju inte ROT och RUT designerat till tjänstemän, alla som tex hoppade på erbjudanden om billig privatleasing åtnjöt samma bidrag. Elbilsförsäljningen i Sverige har mer än halverats, nu säljs fossilt bätre igen, så på det sättet säkrades efterfrågan på subventionerade fossildrivmedel för ännu ett tag.Nötegårdsgubben skrev:
Men utgår man från nuvarande prisbild, där jag idag kan köpa en ny bil (diesel) motsvarande den jag har för dryga halvmiljonen, men skulle jag hitta en motsvarande elbil bir det nästan miljonen, går inte att motivera annat är miljö/klimatideologiskt eller att det måste vara en elbil, behöver inte ens gissa på ett framtida inbytesvärde,W witten skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 607 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 607 inlägg
Tittat efter någon liten elbil att pendla med i lägre prisklassen ett tag.
41kWh batteri kändes som ett minimum iaf och då är det mest Zoe som dykt upp i sökningarna.
De flesta utav dem har dock haft batterihyra och skall man köra 2000mil om året blir det en hyra på 1200:- i månaden vilket är vad min dieselräkning brukar ligga på i månaden..
Det blev dock en liten dieselbil som inhandlades för en betydligt lägre summa än en Zoe å så slipper jag montera en laddbox hemma också..
1200 någonting i skatt å inte så värst hög förbrukning så blir det nog bra ändå.
Bra räckvidd å gott om "snabbladdare" är ju några plus.
Kanske det blir elbil nästa gång.
/ P
41kWh batteri kändes som ett minimum iaf och då är det mest Zoe som dykt upp i sökningarna.
De flesta utav dem har dock haft batterihyra och skall man köra 2000mil om året blir det en hyra på 1200:- i månaden vilket är vad min dieselräkning brukar ligga på i månaden..
Det blev dock en liten dieselbil som inhandlades för en betydligt lägre summa än en Zoe å så slipper jag montera en laddbox hemma också..
1200 någonting i skatt å inte så värst hög förbrukning så blir det nog bra ändå.
Bra räckvidd å gott om "snabbladdare" är ju några plus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske det blir elbil nästa gång.
/ P
Välavlönade tjänstemän glider nog ofta runt i förmånsbilar som fortfarande kan anses vara "subventionerade" genom att man har schablonnedsättning på runt 40-50% i snitt då man räknar ut förmånsvärdet.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Jag förbryllas av hur lite många verkar köra. Om man bara 500-1000 mil om året så är omöjligt att räkna hem en elbil. Jag är inte säker på att det går att räkna hem på många år.
Det känns som att bensinförsäljningen i Sverige kan minska dramatisk trots att bensinbilarna finns kvar i trafik bara genom att vi som kör över 2000 mil om året går över till el och de som kör under 1000 mil fortsätter åka bensin. Det räcker kanske med 25% av bilparken blir elektrisk för att bensinförsäljningen ska krascha?
Det känns som att bensinförsäljningen i Sverige kan minska dramatisk trots att bensinbilarna finns kvar i trafik bara genom att vi som kör över 2000 mil om året går över till el och de som kör under 1000 mil fortsätter åka bensin. Det räcker kanske med 25% av bilparken blir elektrisk för att bensinförsäljningen ska krascha?
