K
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Är inte ett problem med elbilar att batterierna kan ta skada vid relativt lindriga kollisioner. Även om batteriet är oskadat antar jag att det kostar en del att kontrollera det. Detta kan ju tänkas leda till högre försäkringspremier.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Ja här finns det uppenbarligen motsägande information. Antagligen mäter de olika saker, men det vore konstigt om inte aktiv säkerhetsteknik som finns i flera moderna bilmärken inte sänkte olycksfrekvensen jämfört med ett medeltal av hela bilflottan.

Tesla Vehicle Safety Report | Tesla
 
D
K Krille4 skrev:
Fast nu är ju försäkringspremierna för Tesla just höga och inte låga.

Kanske för att de är ganska olycksdrabbade ändå?

[länk]
[länk]


/Krille
Inte oväntat, för oss som bor nära, att det är just danska förare...
 
M
A AndersS skrev:
Vad är zon 2, har inget sådant hos LF.
Zonsystemet med 6 zoner utifrån ort har bilförsäkringarna baserats på i alla tider.
 
M
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finns väl ingen rimlig anledning att dom ska vara dyrare att försäkra. Olycksstatistik och kostnad per olycka bör vara styrande
En ganska stor osäkerhetfaktor ligger nog i batteriet, och då menar jag inte livslängden utan kostnaden för ett byte om det skadas. Vissa Teslor har ju skrotats bara för att batteriet har fått en skada av en yttre påverkan. Mitt batteri på min hoj omfattas inte ens av försäkringen, det kostar 40.000kr och är bara på 7kWh. En elbils batteri är väl avsevärt dyrare.
 
M Markarbetaren skrev:
Zonsystemet med 6 zoner utifrån ort har bilförsäkringarna baserats på i alla tider.
Finns inget angivet i försäkringsdokumenten, var tvungen att kolla. Har aldrig sett det under alla år därav frågan.
 
M
A AndersS skrev:
Finns inget angivet i försäkringsdokumenten, var tvungen att kolla. Har aldrig sett det under alla år därav frågan.
Okej, det har varit zonindelat så länge jag kan minnas. Zon1 centralt storstad till zon6 landsbyggd. I tidningarnas biltester så brukar det alltid stå typ "försäkringsexemplet gäller man 55 år boendes i zon3".
 
Att Tesla är dyra att försäkra har jag fått förklarat beror på långa väntetider vid reparationer pga litet lager i Eu och kostnaden för lånebil hamnar på försäkringsbolaget.

Nu var detta ifjol så det kan ha ändrats iaf för MY och M3 med fabriken i Tyskland.
 
  • Gilla
delux
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Att Tesla är dyra att försäkra har jag fått förklarat beror på långa väntetider vid reparationer pga litet lager i Eu och kostnaden för lånebil hamnar på försäkringsbolaget.

Nu var detta ifjol så det kan ha ändrats iaf för MY och M3 med fabriken i Tyskland.
i Dagens PS
Bekräftat - igen : Tesla har usel kvalitet.

Kanske en lite hint om det
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
i Dagens PS
Bekräftat - igen : Tesla har usel kvalitet.

Kanske en lite hint om det
Det har även Tesla fansen insett men vägrar erkänna det.

Roligast jag varit med om med koppling till Tesla var när jag skrev på FB om min erfarenhet av Tesla och en bekant började predika hur fantastiskt den var. Sedan svarade hans fru i samma tråd att hon tyckte den hade många kassa lösningar. Det blev tyst från kompisen sedan... :rofl:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Det har även Tesla fansen insett men vägrar erkänna det.

Roligast jag varit med om med koppling till Tesla var när jag skrev på FB om min erfarenhet av Tesla och en bekant började predika hur fantastiskt den var. Sedan svarade hans fru i samma tråd att hon tyckte den hade många kassa lösningar. Det blev tyst från kompisen sedan... :rofl:
Jag är ägare men kanske inte fan, håller med om att Tesla har en del saker man kan reta sig aktivt på men jag är inte naiv, jämfört med äldre släktings Kia så är det få saker och jämfört med bekants Skoda (som får köras till Helsingborg varje gång för att det där ska finnas en "VAG elbilsspecialist", på tal om skratt..) och jämfört med Taycanen som bara laddar sitt 12V-batteri vid drift, så vet jag inte om det är så stor skillnad.

Så, kanske är jag en lite krass cyniker men jag tror inte gräset nödvändigtvis är så himla grönt på andra sidan för någon av oss.
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är ägare men kanske inte fan, håller med om att Tesla har en del saker man kan reta sig aktivt på men jag är inte naiv, jämfört med äldre släktings Kia så är det få saker och jämfört med bekants Skoda (som får köras till Helsingborg varje gång för att det där ska finnas en "VAG elbilsspecialist", på tal om skratt..) och jämfört med Taycanen som bara laddar sitt 12V-batteri vid drift, så vet jag inte om det är så stor skillnad.

Så, kanske är jag en lite krass cyniker men jag tror inte gräset nödvändigtvis är så himla grönt på andra sidan för någon av oss.
Med tanke på bilens pris så borde man kanske förvänta sig lite högre kvalitet av en Tesla jämfört med en Kia eller Skoda. Tesla verkar ju ses som ett premiummärke, vilket knappast gäller de andra två.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
i Dagens PS
Bekräftat - igen : Tesla har usel kvalitet.

Kanske en lite hint om det
Refererar du till den där artikeln som var sponsrad av Hedin Bil? :rofl:
 
D djac skrev:
Massor, världens mest suventionerade energislag, googla och du finner!
Ditt svar bryter mot forumreglerna 5.4.5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.