D djac skrev:
Aha, ja, nästan samma sak, bägge har kinadelar.
Skillnaden är att Polestar tillverkas av ett bolag som mer eller mindre kontrolleras av kinesiska staten. Väldigt många proidukter har kinadelar i sig så tyvärr är det i princip omöjligt att undvika det. Men är bolaget kinaägt så är det enklare att välja bort.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
M
Jädrar vad elbilarna rasar! En beggad ID3 låg i princip i samma prisklass som en ny i höstas, runt 480,000kr. Nu kan man få en årsgammal med 100-200 mil på mätaren för nästan 100,000kr lägre pris! När vi diskuterade priser för några månader sedan så var ju elbilen det självklara valet ifråga om att klara värdeminskning.
Jag noterar samtidigt att man begär i princip samma pengar idag för min dieselvolvo som jag gav för 4,5år och 6000 mil sedan:D
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Men att köpa en premiumprodukt made in PRC skulle aldrig falla mig in.
Backsensorerna på bilen kanske var made in china? Därför du klippte av dom:surprised:
 
D
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är inte Teslas USP just att de är Tesla. Av någon anledning anses det i åtminstone vissa köpstarka kretsar vara trendigt/häftigt att ha en Tesla. Bara se på Teslas börskurs som verkar leva sitt eget liv utan vidare koppling till bolagets substans.
Jag vidhåller fortfarande att det är leveranskapaciteten som sticker ut.

Börskursen är volatil ja, den är ofta kopplad till det som står i media. De typiska nyheterna är om Musk har sagt något omoget på Twitter igen eller om en Tesla kraschat.

Är man uppmärksam och aktivt letar upp finansiell information, expansionsplaner och uttalanden under aktieägarmötena framträder en helt annan bild.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M
D djac skrev:
En artikel där de jämför Volvo XC60 med Tesla Y, självklart med lite Teslafilter, med tanke på var den ligger, men ändå tänkvärt.

[länk]
Lite märkligt att Teslan kostar 26,400kr per år i helförsäkring och Volvon 12,000kr per år hos Folksam:thinking:
 
M Markarbetaren skrev:
Lite märkligt att Teslan kostar 26,400kr per år i helförsäkring och Volvon 12,000kr per år hos Folksam:thinking:
Vad är väl 10–15 spänn hit eller dit i det sammanhanget? ;)

Men skämt åsido: ingen vettig människa jämför olika bilar hos ett och samma försäkringsbolag. Man söker efter bästa pris med vettiga villkor brett. Vissa bolag är notoriskt dåliga för vissa märken. Bilförsäkringar skaffar man via Insplanet, inte genom att fråga ett bolag vad de ger en för pris.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Lite märkligt att Teslan kostar 26,400kr per år i helförsäkring och Volvon 12,000kr per år hos Folksam:thinking:
Var får du de siffrorna ifrån, nu jämfördes här nya bilar så man tecknar inte helförsäkring?

Jag vet bara vad jag betalar, priserna verkar ju väldigt individuella nuförtiden, och det är inte mycket.
 
sunnis
L lbgu skrev:
Känns som en inte helt genomtänkt design ifall laddkabeln är låst till laddaren så att man inte kan lossa den ifall det blir något fel på t.ex. laddaren. En vanlig bensinpump hade aldrig nån ens fått iden att den skulle låsa fast i bilen på något sätt när det tankas. Finns det någon tanke bakom, rent elektriskt borde det väl inte vara problematiskt att ha ett system som klarar att kontakten dras ut oväntat.
Kul om man har otur och det blir ett långvarigt strömavbrott när man tankar så enda alternativet om man vill komma därifrån är att kapa elkabeln.
Det är skillnad mellan AC laddning och DC laddning. Vid AC laddning kan man dra ur kabeln under pågående laddning, faserna och signalsitften sitter med olika djup och säkerställer en säker avkoppling. Oftast är låset ladduttaget kopplat till dörrlåset (Fast det brukar gå att ha andra inställningar).

Vid DC laddning så måste bilen och laddaren "handskaka" att laddningssessionen är helt avslutad innan man kan dra ut handsken. Anledningen är att när effekterna är 100-200kW++ @ 400/800v så kan det bli en mycket imponerade ljusbåge som kan upplevas som mycket otrevlig om man står för nära :crysmile:

Att det låser sig brukar bero på att man har ryckt mycket hårt i laddkabeln, när det inte funkar så rycker man ännu hårdare vilket kan bli mekaniska problem. Då kan det låsa sig helt och man behöver släppa manuellt. Eller så har man helt enkelt brickat ladddningssessionen med alla möjliga kombinationer som är fel och laddaren behöver startas om på distans för att börja på ruta 0 igen. Det är antagligen till 99% handhavandefel, för den sista 1% finns en vajer att dra i om man vill lösa det själv.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Det verkar som att prissänkningen har effekt, hittills i januari har orderingången dubblerats för Tesla och förra kvartalet var man upp 37% YoY, som sagt så tycker jag att det ska bli mycket intressant att se hur marknaden reagerar på prissänkningarna, det påverkar ju hela flottan. Man ska nog sitta ner i båten om man kan och se var detta landar.

https://www.ft.com/content/391d5450-fbd6-4a12-951e-61a376113014
 
D djac skrev:
Man ska nog sitta ner i båten om man kan
Varför då? Avrådde du från köp av elbil före prissänkningen också?

Att elbilarna över tid kommer sjunka i pris har väl många trott, med prognoser om att de inte ska vara dyrare än avgasbilar om X år. Det kommer ju kräva ett antal (relativa) prissänkningar. Men att vänta ut dem är ju att offra sin situation idag för en osäker framtid. Lite som att inte köpa en ny TV för att det nog kommer en billigare och bättre nästa år.

Viss skillnad på storlek på pengar, det medges, men hur länge tycker du att man ska låta den gamla bilen gå på övertid innan man byter – och hur sannolikt tycker du att det är att bolag som har ettåriga leveranstider pga. underkapacitet kommer sänka priset i närtid?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Avrådde du från köp av elbil före prissänkningen också?

Att elbilarna över tid kommer sjunka i pris har väl många trott, med prognoser om att de inte ska vara dyrare än avgasbilar om X år. Det kommer ju kräva ett antal (relativa) prissänkningar. Men att vänta ut dem är ju att offra sin situation idag för en osäker framtid. Lite som att inte köpa en ny TV för att det nog kommer en billigare och bättre nästa år.

Viss skillnad på storlek på pengar, det medges, men hur länge tycker du att man ska låta den gamla bilen gå på övertid innan man byter – och hur sannolikt tycker du att det är att bolag som har ettåriga leveranstider pga. underkapacitet kommer sänka priset i närtid?
Såklart alla rätt frågor att ställa, mina tankar är nog att är man sugen på en Tesla kan man nog lika bra slå till idag, funderar man på omedelbara konkurrenter till 3 och Y hade jag nog avvaktat något (om man inte är tvingad), jag har förstått (av bekant på VAG i Malmö) att folk säger upp sina köpavtal nu och att köerna därmed kortas, detta lär ju utlösa motreaktioner som är till ens fördel.

Jag tänker heller inte bara elbil mot elbil, tror nog att med dessa priserna så kommer många ändå överväga en el istället för ICE.

Om jag ska våga mig på en gissning, i detta säkra rum ;) , så säger jag att vi kommer se breda prissänkningar i Q2, sen om det visar sig som listprisförändringar eller olika kampanjer som ska maskera dessa lämnar jag öppet. De andra biltillverkarna behöver den tiden för att förankra förändringarna i hela sin tunga kedja av generalagenter, återförsäljare, finansbolag, osv.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Under något år har ju elbilar och även ICE bilar varit en ”investering”. Alltså att jag köper nytt eller begagnat och får tillbaka pengarna när jag säljer senare efter några tusen mil. Så har det inte varit decennierna innan, då värdet typiskt halverades efter ungefär var fjärde år.

Elbilarna kanske faller i värde ännu snabbare framöver då det finns större potential för teknikutveckling än historiskt för ICE senaste decennierna. Jag tänker på batterierna som kan bli bättre och billigare, men även att mer är programvara och mindre är mekaniskt.

Om det blir som med TV, eller datorer och mobiltelefoner, så kommer det ju att bli drastiskt bättre för varje år till ungefär samma pengar och begagnade tappar i värde snabbt. Men som sagt är det skillnad på 10 000 för hemelektronik och 500 000 för bil. Vi kommer inte att ha råd att slänga bilarna efter ett par år och köpa nytt som med hemelektroniken.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att elbilarna över tid kommer sjunka i pris har väl många trott, med prognoser om att de inte ska vara dyrare än avgasbilar om X år. Det kommer ju kräva ett antal (relativa) prissänkningar. Men att vänta ut dem är ju att offra sin situation idag för en osäker framtid. Lite som att inte köpa en ny TV för att det nog kommer en billigare och bättre nästa år.
Absolut. Det som har varit anmärkningsvärt är inte att bilarna gått ner i pris nu, utan att de har haft ett så högt pris så länge.
Jag har en Tesla Model 3 som närmar sig 4 år.
Under de första 2 åren kunde jag ha sålt den för mer än jag köpte den för. Det är *inte* normalt.
Nu börjar den väl snarare närma sig en värdering till en "normal" andel av nybils-priset för en 4-årig bil.

Teslas marginal för bildelen låg på 28,5% 2022 så att de sänker priserna i takt med att produktionskapaciteten ökar är inte särdeles förvånande, och lär fortsätta.

Nu får du den billigaste modellen för 530' med 1-2 månaders leveranstid och jag skulle bli förvånad om priset är över 499' nästa årsskifte. (Om inte inflationen blir absurd)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Var får du de siffrorna ifrån, nu jämfördes här nya bilar så man tecknar inte helförsäkring?

Jag vet bara vad jag betalar, priserna verkar ju väldigt individuella nuförtiden, och det är inte mycket.
Länken jag kommenterade gällde 10 års ägande, och jag föredrar helförsäkring när bilen är 3 år gammal. Många elbilsägare verkar missat vad en helförsäkring kommer kosta när vagnskadan går ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.