1 821 885 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Personligen tror jag att slagsmål vid "bensinmackar" är vanligare än vid snabbladdare - tyvärr inte lika intressant att skriva om eftersom många verkar älska att läsa om problem med elbilartveksamt skrev:
Med tanke på notiser man läst om slagsmål vid snabbladdare där någon tycker sig stå före någon annan i kön så känns det som att det skulle kunna vara en inte osannolik händelse.
Och jag är rädd att man inte kan göra så mycket åt saken om det skulle hända. Vad tänker du att man ska göra om man skulle ertappa någon med att ladda under de förutsättningarna? Väl medveten om att du inte faktiskt vet om personen i fråga faktiskt dragit ur din laddsladd. Det kanske någon annan gjorde och den andre bara passade på eftersom du ändå inte var där…
/Krille
Samma här, väntar på ett större utbud av de lite större bilarna, och förhoppningsvis kombi, som bör gynna prisbilden. Så kommer rätt elbil kanske man slår.K Krille4 skrev:Nä det är klart och kör man bilen tills den ska skrotas påverkas man inte alls negativt av lägre andrahandsvärdenTror dock att det vanligaste är att man byter bil lite oftare än så - speciellt som att många Tesla går som tjänstebil där det normala är att bilarna byts efter tre år.
Ser dock fram emot att detta kommer att leda till generellt sett lägre priser på elbilar.
/Krille
Körde även två förmånsbilarna i sex år vardera, vilket krävde lite extra förhandling.
Jag vet inte vilken USP du menar att Tesla har förlorat, men i dag är nog deras enskilt största USP att de kan leverera stora volymer elbilar nästan utan väntetid. Inga andra traditionella biltillverkare skalar upp sina fabriker i tillräckligt stor omfattning och hastighet för att vara där på flera år.B bakterie skrev:Det är ungefär så jag ser det. Tesla började ana oråd med krympande orderböcker (dvs kortare leveranstider) och kände sig tvungna att göra något åt det. Det skulle nog se rätt illa ut om det blev stående nya Teslor osålda någonstans. Anledningen till de krympande orderböckerna tror jag är att Tesla i någon mening har förlorat sin USP. Förut var den "elbil med duglig räckvidd", men nu finns det många sådana bilar på marknaden. Det är fortfarande en Selling Point, men den är inte längre unik.
Att Tesla lyckas presentera sin prissänkning som ett smart taktiskt drag är lite fascinerande. Men det ligger väl i linje med hypen de lyckas skapa runt sina produkter. Jag ser det inte som ett smart taktiskt drag, utan som att de är tvungna till det av helt vanliga konkurrensskäl.
Och som en personlig reflektion kring detta så var Model Y en av de bilar vi övervägde förra året när vi bestämde oss för ny bil. Dock var skillnaden i pris gentemot ID.4 så stor att vi avskrev den, trots att vi egenligen vill ha en lite större bil. Hade Tesla gjort prissänkningen tidigare kanske jag hade kört en Model Y idag. Nu är jag mest glad att jag undvek att köpa en överprissatt produkt. Vi ska göra om övningen när den längre varianten av ID.Buzz kommer senare i år. Vi får se hur Model Y står sig mot den.
Konkurrensen om de stora globala volymerna finns istället hos de Kinesiska elbilsmärkena där kanske BYD är den största. Men de har fullt upp med att leverera bara i Kina just nu.
Prissänkningen möblerar om spelplanen för konkurrenterna, men det var inte en blixt från klar himmel och spekulationer pågick om när sänkningen skulle komma. Tesla sa i somras att prissänkningar kommer och att de dåvarande priserna var pinsamt höga. Det som hände nu är att de i stort sett gick tillbaka till 2021 års priser.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
En del är att produktionskapaciteten ökat och ätit up den stora backlog som fanns. Kombinerat med finanskris och oro till stora köp passar det perfekt att dra tillbaka prishöjningen från senaste året. Tesla kommer pumpa ut allt dom kan producera och har marginal nog att balansera priset mot efterfrågan.B bakterie skrev:Det är ungefär så jag ser det. Tesla började ana oråd med krympande orderböcker (dvs kortare leveranstider) och kände sig tvungna att göra något åt det. Det skulle nog se rätt illa ut om det blev stående nya Teslor osålda någonstans. Anledningen till de krympande orderböckerna tror jag är att Tesla i någon mening har förlorat sin USP. Förut var den "elbil med duglig räckvidd", men nu finns det många sådana bilar på marknaden. Det är fortfarande en Selling Point, men den är inte längre unik.
Att Tesla lyckas presentera sin prissänkning som ett smart taktiskt drag är lite fascinerande. Men det ligger väl i linje med hypen de lyckas skapa runt sina produkter. Jag ser det inte som ett smart taktiskt drag, utan som att de är tvungna till det av helt vanliga konkurrensskäl.
Och som en personlig reflektion kring detta så var Model Y en av de bilar vi övervägde förra året när vi bestämde oss för ny bil. Dock var skillnaden i pris gentemot ID.4 så stor att vi avskrev den, trots att vi egenligen vill ha en lite större bil. Hade Tesla gjort prissänkningen tidigare kanske jag hade kört en Model Y idag. Nu är jag mest glad att jag undvek att köpa en överprissatt produkt. Vi ska göra om övningen när den längre varianten av ID.Buzz kommer senare i år. Vi får se hur Model Y står sig mot den.
Nu är det 4 fabriker igång som kommer producera stora mängder bilar.
Tesla model Y i den nya röda färgen är det fortfarande längre leveranstid på tyvärr
Är inte Teslas USP just att de är Tesla. Av någon anledning anses det i åtminstone vissa köpstarka kretsar vara trendigt/häftigt att ha en Tesla. Bara se på Teslas börskurs som verkar leva sitt eget liv utan vidare koppling till bolagets substans.W witten skrev:Jag vet inte vilken USP du menar att Tesla har förlorat, men i dag är nog deras enskilt största USP att de kan leverera stora volymer elbilar nästan utan väntetid. Inga andra traditionella biltillverkare skalar upp sina fabriker i tillräckligt stor omfattning och hastighet för att vara där på flera år.
Problemet med den är väl snarast att det är en fruktansvärd överprissatt kommunistbil. Så vill man inte stödja kommunismen så bör man undvika den.A A.G skrev:
Innan nån skriver det så är jag mycket väl medveten om att jag konsumerar en hel del grejer därifrån. Fast då beror det på att det är svårt att undvika. Oftast billig skit där det inte finns annat att välj på ifall man är lite rädd om plånboken. Men att köpa en premiumprodukt made in PRC skulle aldrig falla mig in.
Ja Elon är en sann kommunist... du tänker på att de tillverkas i Kina, ja, lycka till att hitta någon hårdvara som inte är besudlat med detta, det blir ingen bil för dig iaf och kanske heller ingen cykel när jag tänker efterL lbgu skrev:Problemet med den är väl snarast att det är en fruktansvärd överprissatt kommunistbil. Så vill man inte stödja kommunismen så bör man undvika den.
Innan nån skriver det så är jag mycket väl medveten om att jag konsumerar en hel del grejer därifrån. Fast då beror det på att det är svårt att undvika. Oftast billig skit där det inte finns annat att välj på ifall man är lite rädd om plånboken. Men att köpa en premiumprodukt made in PRC skulle aldrig falla mig in.
Jag som har sex månader under bältet med Tesla kan väl säga att den största USPen som jag ser det idag är att den är ganska färdig, jämfört med bekantas premiumelbilar så är det mycket mindre fel, framförallt mjukvara och styrsystem, ovanpå detta laddhantering och infrastruktur.L lbgu skrev:
Läser då och då i Teslaforum och kan se att även Tesla många gånger haft samma problem men eftersom de funnit ett tag är det ofta år sedan de fixade till de flesta.
Sen är såklart tycke och smak en stor USP och där faller ju folks önskningar lite åt alla möjliga håll.
??? Jag skrev om Polestar, vad har det med Elon Musk att göra?D djac skrev:
Så är det tyvärr. Men att aktivt köpa en överprissatt bil som Polestar då skulle jag säga att man gör ett aktivt val att stödja Kina. Går inte riktigt att jämföra med att man köper det billigaste sågbladet man kan hitta på Biltema.A AndersS skrev: