P Pin skrev:
Och hur dåliga de sämsta förarna är. Har vi inte redan passerat den skärningspunkten?
Nej, för de kan vara dåliga på olika saker.

Smala vägar och möte med breda fordon var uppe nyss. Där förstår även en sämre bilförare att denna måste vika sig. Kanske törs hen dock inte backa i mörker så föraren av transporten får först backa undan den andra bilen, sen köra vidare med sin egen. Den mänskliga hjärnan kan lösa sådant även om det tar tid och kanske rent av kräver förhandling, medan den automatiska bilen bara blixtsnabbt kan komma fram till att den inte kan lösa problemet.

I andra situationer, framför allt på stora vägar under goda förhållanden, slår redan de självkörande bilarna oss alla på fingrarna.

Sen har vi som sagt alla de situationer där en helautomatiserad miljö skulle funka, men en blandning är knepig.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Bonus-malus behöver inte betyda politiska beslut. Det kan vara försäkringsbolag. Eller etiska aspekter. Om en självkörande bil kör bättre än medel av vanliga förare. Eller bättre än 90% av alla vanliga förare. Är det då etiskt försvarbart att jag kör själv med barn i bilen? Eller att jag ens kör i trafiken om det finns barn i andra bilar?
När det i studier visar sig att nya läkemedel är bättre än de gamla så avbryts studien med en gång för att det är oetiskt att ge sämre behandling. Det samma borde väl gälla i trafiken?
Det finns även etiska diskussioner kring självkörande bilar, vilka ska de programmeras att offra när en olycka utan risk för dödsfall uppstår.
T.ex. Mercedez har sagt att de kommer att prioritera de i bilen.
Vad har du för åsikter kring det?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt vad självkörande bilar egentligen har att göra med just elbilar, men anyway. Jag använder adaptiv farthållare inkl. filhållningsassistent säkert 85-90% av tiden. På normal sommarväg så tappar filhållningsassistenten bort sig kanske 30% av tiden, speciellt på mindre vägar/landsväg. På vintern, när hela vägen är snötäckt och inga linjer syns så funkar det i princip inte alls.

Har inte slagit på farthållarens funktion att automatiskt läsa av skylthastigheter då det spricker rätt ofta, t ex beroende på olika hastighetsbegränsningar beroende på dag tid. Dessutom finns andra skyltar som felaktigt tolkas som hastighetsskyltar. Tycker den funktionen är långt ifrån användbar i ärlighetens namn.

Det är bra med autobromsen (oftast) men ibland får bilen spader och misstolkar något som ”collision warning” och bromsar när den inte ska.
Däremot är backvarningen vid inkommande trafik bra på parkeringar då bilen berättar från vilket håll en bil kommer när man backar. Men mest nytta har man nog ändå av 360-kameran (kombinerat med sensorer fram och bak) när man ska parkera. Däremot så blir den bakre kameran stundtals rätt skitig och behöver torkas av manuellt under svensk vintersäsong.

Automatiskt helljus har jag aldrig sett en bil som kan hantera på ett vettigt sätt.

Favoriten är nog dödavinkelvarnaren. Den funkar riktigt bra.

Även adaptiva farthållaren och One Pedal Drive är mycket bekvämt, inte minst i tät trafik i stan och på överbefolkade motorvägar.

Men - vi är en bra bit ifrån självkörande bilar, skulle jag säga. T ex så har jag hittills aldrig kört en bil som klarar av en rondell med automatik, eller ens ett vanligt trafikljus.

Summa summarum - många autofunktioner är bekväma och användbara, men allt måste hela tiden övervakas manuellt och går inte att lita på i dagsläget.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Varför har vi rondeller.. för att människan ska klara av att samsas...
Är alla bilar självkörande så kan de köra genom en korsning fritt blandat utan att köra på varandra.
Nja, vi har ju även rondeller för att de vänder på företrädesrätten vid vänstersväng.

Jag utesluter inte att rondeller kan vara att föredra framför andra korsningstyper även vid automation, men det går rimligen att räkna på.

A
L lbgu skrev:
Med ditt resonemang borde det inte vara etiskt försvarbart att ta med sina barn på bilfärd idag. Det dör ju några hundra personer i trafiken idag. Är det etiskt försvarbart att låta barn cykla gå längs trafikerade vägar? Är det etiskt försvarbart att hålla på med bergsklättring? Blir bara löjligt med ditt resonemang.

Sen tror säkert 90% av alla bilförarre att de tillhör de 10% bästa bilförarna, så med ditt resonemang vore de väl oetiska om de satte sig i självkörande bilar som de tror kör sämre än de själva. ;)
Nej. Det är helt olika saker. Bergsklättring och eventuella skador påverkar bara dig själv. Trafikolyckor kan påverka alla i din bil och bilarna omkring. Skulle du köra barn i en bil utan bälten, krockkuddar, den bästa bilbarnstolen osv? Eller låta barnen cykla utan hjälm? Det handlar om riskminimering, inte helt undvika bilåkande.

A
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Det de sämsta förarna gör är precis i gränslandet där de självkörande bilarna kommer att ha det svårt. I förrgår höll jag på att smälla för att en förare tyckte att han skulle ha den halva lucka jag hade som avstånd till bilen framför i en cirkulationsplats. Jag har viss förståelse för föraren då det var kö in i "rondellen" och han skulle behöva tvinga sig in förr eller senare. Nu valde han bara fel tillfälle. Här skulle en självkörande bil få stora problem då den inte skulle kunna ta sig in utan att bryta mot lagen/reglerna. Och om den skulle ge sig på det, när skall den då köra in? Skall den prova genom att gasa/bromsa lite för att se om den blir insläppt?

Så länge det enbart är självkörande bilar så är denna typ av situation lätt att lösa, men blandningen? Den är nästintill omöjlig att lösa!
Jag tror redan den tekniken finns för en självkörande bil att tex matcha hastighet vid påfart till motorväg, även om du bilen kommer över lagenlig fart.

A
N Nyikåk skrev:
Det finns även etiska diskussioner kring självkörande bilar, vilka ska de programmeras att offra när en olycka utan risk för dödsfall uppstår.
T.ex. Mercedez har sagt att de kommer att prioritera de i bilen.
Vad har du för åsikter kring det?
Bra fråga, jag vet inte. Men blir det sämre än idag?

A Alfons3301 skrev:
Skulle du köra barn i en bil utan bälten, krockkuddar, den bästa bilbarnstolen osv? Eller låta barnen cykla utan hjälm? Det handlar om riskminimering, inte helt undvika bilåkande.
Skulle jag t.ex. låna en gammal bil utan säkerhetsbälte hade jag kunnat kör med den utan problem även om det fanns barn bland passagerarna. Kommer ihåg när jag var liten då fick ibland vi barn åka i bagageutrymmet (kombi). Detta skedde då det var lag på säkerhetsbälte. Det är väl inget jag är upprörd över idag.
Med tanke på hur många föräldrar som låter sin ungar åka i EPA-traktorer utan bilbälte så antar jag att alla inte är lika trygghetsberoende som du verkar vara.

A Alfons3301 skrev:
Det är lite det som är problemet. Även om det blir bättre än idag så räcker det inte till. I en paniksituation kommer en människa att reagera med reptilhjärnan, någon kommer prioritera passagerarna i bilen, någon annan att prioritera att rädda dagisbarnet som springer ut i gatan osv.
Men det är ändå alltid bilföraren som får stå till svars för och ta konsekvenserna av sitt beslut.

Med en helt självkörande bil, vem är ansvarig? Programmeraren av mjukvaran? Biltillverkaren? Elon Musk? Försäkringsbolaget? Staten?

Vem avgör vilka prioriteringar som ska göras i en situation där en olycka är oundviklig? Hur värderas olika liv i sammanhanget? Ska ai göra en kalkyl med produktivitetsindex för de mest lämpliga trafikoffren? Kan samhället acceptera att en bil är programmerad att i varje läge skydda förare/passagerare framför andra trafikanter?

A Alfons3301 skrev:
Det kan det säkert bli. Idag reagerar nog många med ryggmärgen och kör i diket istället för att köra på ett litet barn som hoppat ut på vägen. Men Mercedes hade nog inte velat riskera att eventuellt döda sin kund genom att göra det utan istället mosat barnet.

P
A Alfons3301 skrev:
Bonus-malus behöver inte betyda politiska beslut. Det kan vara försäkringsbolag. Eller etiska aspekter. Om en självkörande bil kör bättre än medel av vanliga förare. Eller bättre än 90% av alla vanliga förare. Är det då etiskt försvarbart att jag kör själv med barn i bilen? Eller att jag ens kör i trafiken om det finns barn i andra bilar?
När det i studier visar sig att nya läkemedel är bättre än de gamla så avbryts studien med en gång för att det är oetiskt att ge sämre behandling. Det samma borde väl gälla i trafiken?
Malus som finns kvar nu är enbart och rakt av politiskt beslut.

Försäkringsbolagen skall hålla sig ifrån politiska beslut.

Om du känner dig så osäker så rekommenderar jag dig att gå istället och hålla dig från lite större vägar. Låt barnen för jössenam inte cykla eller få en moped. Utan att låta otrevlig hade det ändå varit intressant att veta vilket årtionde du är ifrån? Många ggr förklarar det allt förbud som vill tvingas fram.
diskussionen du tog upp är manuella bilar, och de kommer leva kvar längre än ni tror, utan ockerpriser som du tror på.
Annars hade ju fb oetiskt tagit ut ockerpriser på veteraner, jänkare.

Och som i alla branscher, det finns konkurrenter.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fler falsklarm i mina hjälpsystem än vad jag har hjälp av dem...
Det tror jag alla har men "räddas" jag en enda gång kan jag stå ut med ganska många falsklarm.

Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag alla har men "räddas" jag en enda gång kan jag stå ut med ganska många falsklarm.
Så är det förstås. Däremot så kan t ex en felaktig tvärbromsning av bilens hjälpsystem i hög hastighet i sig skapa en olycka som inte hade behövt ske.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Jag tror redan den tekniken finns för en självkörande bil att tex matcha hastighet vid påfart till motorväg, även om du bilen kommer över lagenlig fart.
Körning i stadstrafik är mycket svårare

Det finns ju en praktisk aspekt av hjälpsystemen också. Är de för besvärliga så försöker man hitta vägar runt dem. I min ID4 hade jag nog accepterat filhållningsassistenten om det funnits en dedikerad knapp på ratten för att stänga av den. För att stänga av skall man in i menyn på pekskärmen. Systemet fungerar hyfsat på större vägar och uruselt på smala kurviga vägar. Är den på sitter man ofta lite extra på spänn för att parera alla dumheter som systemet hittar på. Jag brukar kalla systemet kastvindsimulator. Med ett verktyg från tredje part har jag ändrat en inställning så att den kommer ihåg vid start om den var på eller av vid senaste körning. Och det var så skönt att slippa att jag knappt använt det sedan dess. Men jag tror fortfarande att det varit bättre om den alltid var på vid start och jag kunde stänga av det med en knapptryckning på ratten.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.