P
A Alfons3301 skrev:
Möjligt. Men tänker att bonus-malus systemet kommer att införas på detta område också. Du kanske får men det blir dyrt gissar jag
Nej. Det blir inte retroaktivt. Bilar som gått ut idag och för 10 år sen kommer rulla även efter 2035.

Staten kan ju få köpa in bilarna. Jag har 2 manuella bilar som kommer rulla då. Tar 100k per st :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har i många år sagt att jag kommer att hinna gå i pension innan en självkörande bil på ett säkert sätt tar mig mellan hemmet och jobbet i rusningstrafik. Jag har 15 år kvar till pensionen och jag ser inget som antyder att jag har fel i min profetia.
Men vore det inte bra om de sämsta förarna du möter när du kör hem vore utbytta mot självkörande bilar?
 
Det beror väl på hur bra de självkörande bilarna är…
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
A
Rkarlsson skrev:
Nej. Det blir inte retroaktivt. Bilar som gått ut idag och för 10 år sen kommer rulla även efter 2035.

Staten kan ju få köpa in bilarna. Jag har 2 manuella bilar som kommer rulla då. Tar 100k per st :)
Bonus-malus behöver inte betyda politiska beslut. Det kan vara försäkringsbolag. Eller etiska aspekter. Om en självkörande bil kör bättre än medel av vanliga förare. Eller bättre än 90% av alla vanliga förare. Är det då etiskt försvarbart att jag kör själv med barn i bilen? Eller att jag ens kör i trafiken om det finns barn i andra bilar?
När det i studier visar sig att nya läkemedel är bättre än de gamla så avbryts studien med en gång för att det är oetiskt att ge sämre behandling. Det samma borde väl gälla i trafiken?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Attitudeswe
P Pin skrev:
Men vore det inte bra om de sämsta förarna du möter när du kör hem vore utbytta mot självkörande bilar?
Med tanke på att de sämsta förarna ofta kör de dyraste bilarna?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på hur bra de självkörande bilarna är…
Och hur dåliga de sämsta förarna är. Har vi inte redan passerat den skärningspunkten?
 
P Pin skrev:
Men vore det inte bra om de sämsta förarna du möter när du kör hem vore utbytta mot självkörande bilar?
Behöver inte vara självkörande, men om man kan få bättre hjälpsystem och kan använda dem så är det tillräckligt bra. Det kan hjälpa alla förare mera eller mindre, har själv haft nytta av det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på hur bra de självkörande bilarna är…
Precis. Det de sämsta förarna gör är precis i gränslandet där de självkörande bilarna kommer att ha det svårt. I förrgår höll jag på att smälla för att en förare tyckte att han skulle ha den halva lucka jag hade som avstånd till bilen framför i en cirkulationsplats. Jag har viss förståelse för föraren då det var kö in i "rondellen" och han skulle behöva tvinga sig in förr eller senare. Nu valde han bara fel tillfälle. Här skulle en självkörande bil få stora problem då den inte skulle kunna ta sig in utan att bryta mot lagen/reglerna. Och om den skulle ge sig på det, när skall den då köra in? Skall den prova genom att gasa/bromsa lite för att se om den blir insläppt?

Så länge det enbart är självkörande bilar så är denna typ av situation lätt att lösa, men blandningen? Den är nästintill omöjlig att lösa!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Behöver inte vara självkörande, men om man kan få bättre hjälpsystem och kan använda dem så är det tillräckligt bra. Det kan hjälpa alla förare mera eller mindre, har själv haft nytta av det.
Jag har fler falsklarm i mina hjälpsystem än vad jag har hjälp av dem...
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Om en självkörande bil kör bättre än medel av vanliga förare. Eller bättre än 90% av alla vanliga förare. Är det då etiskt försvarbart att jag kör själv med barn i bilen? Eller att jag ens kör i trafiken om det finns barn i andra bilar?
Med ditt resonemang borde det inte vara etiskt försvarbart att ta med sina barn på bilfärd idag. Det dör ju några hundra personer i trafiken idag. Är det etiskt försvarbart att låta barn cykla gå längs trafikerade vägar? Är det etiskt försvarbart att hålla på med bergsklättring? Blir bara löjligt med ditt resonemang.

Sen tror säkert 90% av alla bilförarre att de tillhör de 10% bästa bilförarna, så med ditt resonemang vore de väl oetiska om de satte sig i självkörande bilar som de tror kör sämre än de själva. ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Behöver inte vara självkörande, men om man kan få bättre hjälpsystem och kan använda dem så är det tillräckligt bra. Det kan hjälpa alla förare mera eller mindre, har själv haft nytta av det.
Ja självkörande är kanske fel utryck. Det finns olika nivåer av autonomi.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Det de sämsta förarna gör är precis i gränslandet där de självkörande bilarna kommer att ha det svårt. I förrgår höll jag på att smälla för att en förare tyckte att han skulle ha den halva lucka jag hade som avstånd till bilen framför i en cirkulationsplats. Jag har viss förståelse för föraren då det var kö in i "rondellen" och han skulle behöva tvinga sig in förr eller senare. Nu valde han bara fel tillfälle. Här skulle en självkörande bil få stora problem då den inte skulle kunna ta sig in utan att bryta mot lagen/reglerna. Och om den skulle ge sig på det, när skall den då köra in? Skall den prova genom att gasa/bromsa lite för att se om den blir insläppt?

Så länge det enbart är självkörande bilar så är denna typ av situation lätt att lösa, men blandningen? Den är nästintill omöjlig att lösa!
Då kommer ju frågan... Varför har vi rondeller.. för att människan ska klara av att samsas...
Är alla bilar självkörande så kan de köra genom en korsning fritt blandat utan att köra på varandra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fler falsklarm i mina hjälpsystem än vad jag har hjälp av dem...
Tror vi diskuterat det tidigare utifrån olika tillverkare, där du hade lite konstigheter som inte finns i vår bil. Så kan man bara förbättra hjälpsystemen så är mycket vunnet.
 
A Alexn72 skrev:
Då kommer ju frågan... Varför har vi rondeller.. för att människan ska klara av att samsas...
Är alla bilar självkörande så kan de köra genom en korsning fritt blandat utan att köra på varandra.
Hum, och när är vi där. Fordonen finns inte idag och dagens utveckling för nästkommande 10 års försäljning är nog snart klar. Och sedan ska det finnas fordon som klarar det tekniskt utvecklade och producera. Och så ska alla fordon som inte klarar det bytas ut.
40-50 år framåt har jag nog kommit fram till, under att det verkligen går att utveckla.
Tycker det är tillräckligt utmanande att ersätta fossilbilar där de inte kommer att vara utbytta när tidigare dotter fyller 18 år och där hennes föräldrar tror att det då bara får finnas själkörande bilar;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Men vore det inte bra om de sämsta förarna du möter när du kör hem vore utbytta mot självkörande bilar?
Skillnaden är att den autonoma bilen får aldrig göra ett misstag, det får människan eftersom vi har den mänskliga faktorn. Man skulle aldrig godkänna ett system som inte är 100% felsäkert, men vi människor gör dagligen fel och får fortsätta. Och en värld där tekniken med AI inte gör några misstag, dit har vi många år kvar. Tekniken kan aldrig bli bättre än människan på att anpassa sig efter alla situationer. Visst kan du få en bil att autobromsa snabbare än en människa, men att applicera detta under alla förutsättningar går inte idag, där är människan överlägsen. Räcker att det börjar snöa kraftigt så stänger min radar av sig och funktionen upphör, som exempel.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.